Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Svinehøns, om rene æg.  (Læst 5238 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Svinehøns, om rene æg.
« Dato: 11 November , 2014, 11:00 »
En lokal havehønseholder spurgte mig hvordan det kunne være at jeg altid fik rene æg. Æggene fra hans egne høns var næsten altid beskidte!
Hans første tanke var at det var hønsene som bare var nogle svin, og han ville prøve med nogle andre.
Når noget kikser mellem mennesker og høns, så er det oftest (altid) fordi vi ikke forstår dem.
Ved en inspektion af hans problemhøns (racerene wyandotter, dog uden fodringe), viste det sig at der foran det færdigkøbte hønsehus var en optrampet mudderpøl ved indgangen, som var nede ved jordplan. Min anbefalede løsning var, at han skulle lægge en stor flise som skulle være det første trin til en hønsestige til et nyt hul som han skulle lave en halv meter over jorden. Desuden skulle han placere hønserederne på den modsatte side af indgangshullet, så hønsene skulle gennem strøelsen for at komme på rede. Jeg syntes at der var så enkelt at det næsten var ubekvemt at sige det til ham.
Ud over de renere æg, så vil de beskrevne tiltag også forbedre hønsenes trivsel, hvilket igen vil smitte af på deres ydelse.
Høns kan helt afgjort bedst lide et tørt hønsehus.
Håber at dette kan inspirere nogen til at se på mulige forbedringer af hønsehuset. :)
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Svinehøns, om rene æg.
« Svar #1 Dato: 11 November , 2014, 11:20 »
jeg tror faktisk på et tidspunkt nogen lagde et link/uploade en brochure fra 50'erne om hønsehold her på forum, hvor netop det med rene æg var beskrevet. Løsningen der var så vidt jeg husker sand foran indgangen til hønsehuset :)

Men når vi nu lige snakker om beskidte æg, så har du måske et fif til mine forsvindingsreder.
Årgangens nye høns har besluttet at forsvindingsrederne er sovekasser med træk og slip => de sidder og sover i dem om natten og overskider dem totalt, også indeni.
Rimeligt trælst ...
Jeg prøvede at gøre dem utilgængelige en uges tid i håbet om at kræene blev glade for at sove på deres pinde og glemte ideen, men de hoppede fluks tilbage da chancen bød sig <hmpf>
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Svinehøns, om rene æg.
« Svar #2 Dato: 11 November , 2014, 12:14 »
Svar til Nimrod:
Umiddelbart to løsninger, måske for mange reder pr. Antal Høner? I givet fald blændes en af, så de andre i læggekøen hjælper med til at sørge for omskiftning. Og for det andet, hvis det allerede er blevet en vane, så må du ud og manuelt flytte dem på sovepinden når de skal til køjs. Og måske skal du gøre det i nogle aftner inden den nye vane er kørt ind.
Rene æg er bedre end rengjorte æg!
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Svinehøns, om rene æg.
« Svar #3 Dato: 11 November , 2014, 13:11 »
Tørre omgivelser og rene reder skader nu aldrig også er det lige meget hvilke slags høns det er. Forøvrigt så er det jo også i møget og jorden at bakterier findes. Så det er en stor fordel at æg forbliver rene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Svinehøns, om rene æg.
« Svar #4 Dato: 11 November , 2014, 13:17 »
Jeg ville også helst have rene æg, men det lykkes ikke altid.
Nogle høns vil altid helst lægge dem i et hjørne direkte på jorden, andre lægger i samme redekasse, selvom der er læggekasser nok.
Der er også nogle, der dækker æggene med et tyndt lag jord.
Forsvindingsrederne har aldrig været en succes. Dem sidder de på og sk-------.
Lidt skidt betyder nu ikke noget, hvis det ikke er meget voldsomt. de kan sagtens ruges ud. Jeg vasker først snavsede æg umiddelbart før brug.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Svinehøns, om rene æg.
« Svar #5 Dato: 11 November , 2014, 14:30 »
Jeg har sat et forhæng op på redekassen. Det kører i en spiralsnor ( sådan een til gardiner) både foroven og forneden. Hønsene kan ikke selv åbne og forhænget kan kogevaskes. Hver aften lukker jeg og de kan godt vente med at lægge æg til jeg får åbnet om morgenen, selvom der godt kan være lidt kødannelse :). Det har vænnet dem fra altid at ligge i kassen - også om dagen.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Svinehøns, om rene æg.
« Svar #6 Dato: 11 November , 2014, 14:53 »
Jeg har 4 mejlskov forsvindingsreder til 17 æglæggende hønsedamer, det er kun om natten der soves/skides i dem så tror jeg vil prøve Lenes løsning med forhænget  /o
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Svinehøns, om rene æg.
« Svar #7 Dato: 11 November , 2014, 17:15 »
Mine ældre høns, (fra 1,5 til 6 år gamle) som lige nu er i kraftig fjertab, har et hus for sig selv. I alle redekasser overnatter 1 til 2 høner, (jeg tror det er for at holde varmen) Om morgenen når hønsene lukkes ud renser jeg kasserne så de få æg der alligevel kommer, er rene.
Hilsen
Peter

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Svinehøns, om rene æg.
« Svar #8 Dato: 11 November , 2014, 17:29 »
Når høns fryser plejer de at rykke sammen, hvis de søger til redekasserne, så kan det også være en slags flugt for høns i den nederste del af hakkeordnen, vær opmærksom på det.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.