Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den rigtige størrelse rugemaskine?  (Læst 10963 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Dato: 04 November , 2014, 18:35 »
Hej Forum
Jeg overvejer at anskaffe en rugemaskine. Men til hvor mange æg?
Et sted hvor jeg forespurgte om rugeæg fik jeg oplyst, at jeg højst kunne forvente at halvdelen var befrugtede, herefter vil ca. halvdelen jo være haner. En rugemaskine til 24 æg vil så kun, rent statistisk, kunne give mig 6 høner pr. Hold. Dette er for lidt, men 48 ægs- størrelsen er for dyr og for meget, eller ?
Kommentarer om dette modtages meget gerne /o
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #1 Dato: 04 November , 2014, 19:10 »
Det med befrugtningen svinger en del, så det kan du ikke gå efter. Æg der har været sendt med post eksempelvis kan svinge fra totalt ødelagt og til 90-100%. Det har samtidig meget og sige hvor mange høner der går ved den hane du skal have æg fra. Går der feks kun 2 høner, og du efterspørger 30æg, så tager det min 15dage og samle dem, så allerede der, er der en aldersfaktor der spiller ind. Du skal nok mere kigge på hvor mange kyllinger du har plads til. Personligt synes jeg ikke at du må komme længere ned i størrelse end en maskine til 24æg. De der findes mindre er ikke til megen nytte efter min mening. Derudover så kan en maskine til 48æg jo godt "nøjes" med og ruge 10æg af gangen, men en maskine til 10æg kan altså kun have 10æg  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #2 Dato: 04 November , 2014, 19:25 »
Skal en rugemaskine ikke helst være fyldt for at få det bedste resultat?
Altså ingen problemer med varmefordeling ved kun at køre på halv kraft?
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #3 Dato: 04 November , 2014, 19:44 »
jeg vil også sige: hellere køb lidt større end du regner med at skal bruge, end lige i underkanten.

den bliver ret hurtig for lille :-)

befrugtningen er meget forskellig. mine egne æg har ligget på mellem 1-5 ubefrugtet ud af 50 æg. at kun haldelen er befrugtet syntes jeg er MEGET lavt sat. æg jeg har modtaget med posten har også været fint befrugtet. ud af eks. 30 æg er måske 4-6 ubefrugtet.  jeg har hver gang været heldig med posten.

klækningsprocenten kan så variere lidt. alt efter maskine, og ruge erfaring. men de fleste æg vil da klække.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #4 Dato: 04 November , 2014, 20:21 »
Rugeresultater kan nu svinge rigtigt meget.

Eks. tag 100 rugeæg fra Italienere - brune og få 99 kyllinger eller tag 100 rugeæg fra Orpington - gul og få 30 kyllinger.

Dette er et eks. fra den virkelige verden, men det kan selvfølgelig også svinge meget. Og som Jes skriver, så har transport, årstid, alder, kondition hos avlsdyrene og antal høner også en del at sige.

Endvidere kan der også gå næsten 1000 ting galt under en rugning.

Men en fuld automatisk trærugemaskine til 70-130 æg er vel meget passende.
Og så lige en ting mere.
Jeg synes det er en fordel at have en maskine til selve rugningen og en til at klække i. 

Ps. vælges der en stor maskine, så køb en extra fryser og så til alle de haner, som også kommer.  /o /o
« Senest Redigeret: 04 November , 2014, 20:23 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #5 Dato: 04 November , 2014, 20:25 »
Jeg tror nu ikke at det betyder noget om rugemaskinen er helt eller halvt fyldt. Og slet ikke hvis man køber en stabil kvalitets maskine. 

Men da den vil bruge det samme i strøm, så hvorfor ikke fylde den helt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #6 Dato: 04 November , 2014, 21:09 »
En rugemaskine kan kun købes for lille. Da jeg fik min den store til 600 æg var jeg sikker på at den ville jeg aldrig få fyldt, men når naboer, kollegaer og venner  med fjer opdager man har en maskine kan den hurtigt blive fuld, og her i foråret måtte jag da have gang i en af de små igen for at få plads nok, men det er jo skønt at dele det med nogen. Og ja ,befrugtningen kan svinge rigrigt meget.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #7 Dato: 04 November , 2014, 21:36 »
Kære gode forumvenner
Dejligt at kunne trække på jeres viden og erfaring når man planlægger /o. Men med jeres anbafaling af "industrianlæg" tror jeg dog at I skyder lidt over målet :-[
Men hvorfor spørge hvis man ikke vil lytte ;D, så jeg har flyttet mig fra 24- udgaverne til 48-klassen. Måske endda mere konkret den blå, og Holstebrogårdens fuldautomatiske. Sidstnævnte virker som den som giver mest for pengene, men er der nogen der kender den?
Skal man købe en vendemotor hvis man vælger den blå?
Glæder mig til at høre mere.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #8 Dato: 05 November , 2014, 08:51 »
Industri anlæg ??? Så kan en 600 ægs maskine vist ikke gøre det
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Heine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #9 Dato: 05 November , 2014, 16:11 »
Tja det afhænger jo ad hvad man ønsker sig og få ud af det, men kan kun anbefalde dig at du skal op omkring en maskine der kan tage 70-150 æg ellers får man simpelthen for lidt ud af det  ;)
Moderne englesk dværg kamphøns.
Sort.
Dværg Aseel.
Gulbroget.

Medlem af:
DFfR.
Vendsyssel fjerkræklub.
Kamphønse klubben.
Barnevelder klubben.
Zwergkampfer club Deutschland.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #10 Dato: 05 November , 2014, 16:43 »
Da jeg byggede mit værksted lavede jeg det bevidst for stort for at der skulle være rigeligt plads. Da jeg begyndte at bruge det blev det hurtigt for lille. Sådan gik det også med brændeskuret, og (suk!) hønsehuset, som jeg nu tilbygger, så det bliver riiigeligt stort, indtil øh.
Og jeres erfaringer med rugemaskiner har vist den samme historie. Jeg må tænke lidt mere over det, - og godt det snart er jul ;D
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #11 Dato: 05 November , 2014, 19:09 »
jeg har 2 stk af de blå fra america til 24 æg. ville gerne bytte den ene ud med en 48 ægs, også den blå. gerne med auto vending.

jeg har kun gode erfaringer med de blå. og det er også hvad jeg hører andre har. nem maskine at finde ud af og er fin stabil. ja bedre maskiner kan fås, men de koster også en del mere. syntes den er god som begynder maskine og man får noget for pengene, der virker.

jeg har så mest hørt dårligt om den fra holstebrogården. den skulle være ret ustabil.
og det kan man ikke sige om de blå. har ikke stillet på termostaten i 2 år. hvor de begge har kørt 2-3 rugninger hvert år.

kan fortælle at ud af de 100 æg jeg lagde til rugning i år fik jeg ca 60 kyllinger. knap halvdelen var købte rugeæg sendt med posten. jeg regnede med bedre resultat især på sidste rugning. men mit hus er ret tørt og har haft noget bedre klækkeprocent når maskinerne står i bryggerset. så det skal prøves igen næste år.

man kan jo lave mange rugninger om året på en mindre maskine. men så får man også mange hold i forskellige aldre. og selv om jeg ikke skal udstille og bruge dem på den måde er det nu meget nemmere det hele at de er lige gamle.

man skal også tænke på at der skal være plads til alle de kyllinger der ruges ud. og det har været lidt i overkanten her hos mig. især når halvdelen er haner som så skal gå til slagt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #12 Dato: 05 November , 2014, 22:32 »
Et lille tip, så sælger America Thisted alle deres varer uden "moms" på LU i Herning den 13. + 14. december.
Og hvis man køber og betaler på LU, så sender de det fragtfrit.  ;)

For øvrigt med en lidt større maskine. Så behøver man ikke at ruge så mange kuld ud. Så der kan man spare noget tid.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #13 Dato: 06 November , 2014, 05:41 »
hej hvis du vil ha noget der bare kører og holder prisen hvis du fortryder så køb noget ligende denne her som jeg tilfeldigvis har til salg.
http://www.guloggratis.dk/dyr/fugle/tilbehor/diverse/annonce/25146757-motor-ruger-trae

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Den rigtige størrelse rugemaskine?
« Svar #14 Dato: 06 November , 2014, 08:38 »
Jeg er også en af dem, der er rigtig godt tilfreds med en blå fra America  /o
Og ville da langt foretrække 2 stk til 48, end een stor , det er meget mere fleksibelt for rengøring undervejs og til at køre flere hold med overlap. Nu har jeg det så også med at samle f.eks. 15 'spændende' æg - og så ruge dem ud. Skulle jeg vente for at have til en fuld maskine, ville de første blive for gamle. Og 70 kyllinger på een gang ville være uoverskueligt, når jeg bruger skrukhøns til at passe kyllingerne fra maskinen med, så er det bedre kun at få 8-10 pr kuld.
Faktisk havde jeg en overgang 2 blå - men for ikke at være fristet til at ruge alt for mange kylinger ud - og fordi familien brokkede sig over, at der ikke blev æg til at spise!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)