Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?  (Læst 24477 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #15 Dato: 01 April , 2009, 16:19 »
Hej Christina
Den ene halvdel af min tidligere hønsegård var overdækket med gennemsigtige trapezplader. Jeg vandede nu aldrig det der var overdækket: hønsene 'flyttede' rundt på materialet så det var ikke noget problem at få komposteret det hele alligevel.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #16 Dato: 01 April , 2009, 19:21 »
Føler mig bare SÅ godt forberedt med alle de guldkorn der kommer herinde fra! Tak for det :) Der er jo noget for enhver smag :D

SKAL man ordne hønsehuset hver dag? Ville det blive ulideligt, hvis man gjorde det 1-2 gange om ugen? Altså fjernede hønsemøg fra bræt og gulv?

Hej jeg vil da lige komme med en lille god erfaring med halm. Jeg har rigtig meget halm i mit hønsehus. Jeg synes ikke, at det lugter eller er mere eller mindre besværligt, end alt andet jeg har prøvet(sand,savsmuld).
Tilgengæld nyder mine høns halmen helt utrolig meget, de bruger meget tid på at skrabe i halmen. Jeg nyder at se hønsene nyde at være inde, nogen gange gider de ikke engang gå ud, og det selvom de går frit på hele ejendommen.

Se, det synes jeg jo også lyder rigtig godt :) Hvor tit gør du så noget ved det derinde?

Jeg har sand i "indergården" (se evt. mit galleri - det er lidt svært at forklare). Derpå lidt halm, de kan muntre sig med. Jeg synes det fungerer fint - det suger fugt og er ikke alt for tungt at muge ud. Jeg muger ud ca. 1 gang om ugen + fjerner klatter ind imellem. I ydergården var der en gang græs - nu er det jord + lidt halm de får hver gang jeg renser ud. Jeg skal finde på noget andet, for det bliver til pløre hver gang det regner. Jeg har selv overvejet halm, men har ikke besluttet mig endnu. Skal først have gravet et lag af, da det er begyndt at lugte.

Sikke et fint hønsehus og hønsegård I har lavet! :) Håber det er i orden jegkopierer idéen med den dér dims hønsene sidder på i gården? Det er da smart :D

Hej Christina
Den ene halvdel af min tidligere hønsegård var overdækket med gennemsigtige trapezplader. Jeg vandede nu aldrig det der var overdækket: hønsene 'flyttede' rundt på materialet så det var ikke noget problem at få komposteret det hele alligevel.
mvh
Mette

Hvor er det bare super at høre, tak! :) Så bliver det saftsusme en halmgård de får! ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #17 Dato: 02 April , 2009, 07:31 »
Citér
SKAL man ordne hønsehuset hver dag?

Det ved jeg såmænd ikke, men da jeg begyndte at interessere mig for høns, havde Helen Ø stadig en hjemmeside, som vel egentlig var forløberen til fjerkræforum. Her var der omhyggeligt angivet, hvordan det ville være en god idé at passe sine høns, dagligt, ugenligt, månedligt osv. Du kan faktisk stadig finde hendes anvisninger her på forum.
Helens side var faktisk der, jeg fik nogle af de bedste forklaringer og anvisninger, så jeg kunne komme i gang med et hønsehold, der stadig er en daglig kilde til glæde.

Når jeg lige river møgbræt og bund af hønsehuset hver dag, er det bare en hyggestund, også selvom flokken ikke lige er der (de kommer nu altid hurtigt, når de ser/hører mig  <P <L )
Jeg nyder at pusle om dem, jeg synes det er dejligt at mit hønsehus altid er "lækkert", jeg er sikker på at jeg har minimeret (fjernet) enhver mulighed for grim lugt og rotter.
Jeg bor jo også i et bymæssigt område, så for mig er det sikkert anderledes, end hvis man bor på landet.

Jeg har også altid den lille tanke i baghovedet, at skulle der, af en eller anden grund, komme uanmeldt besøg fra evt. myndigheder, ja, så skal der bare ikke være en finger at sætte på NOGET! Det skal ikke være mit hønsehold, der sætter spørgsmål ved om retten til at holde høns i byzonen. Også derfor prøver jeg at være en ansvarlig hønseholder. Jeg lukker heller aldrig mine høns ud før tidligst kl 8 i weekender og på helligdage.

Endelig sker det da af og til, at en nabo ringer på med et barn ved hånden, fordi de vil se hønsene, og så er det jo dejligt at vide at, der altid er pænt.

Den vigtigste grund er dog, at jeg virkelig hygger mig med det.  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sille

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #18 Dato: 02 April , 2009, 10:13 »
Hej Christina
Ja selvfølgelig må du kopiere siddepinden - den bliver flittigt brugt.
Hilsen Sille

Offline Katrine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #19 Dato: 02 April , 2009, 19:10 »
Jeg er gået over til spagnum i mit hønsehus, da jeg havde problemer med at klare støvet fra halmen. Det fungerer rigtig fint, og så er det nemt efterfølgende at komme af med i haven.. Det bliver skiftet en gang om måneden, men herudover kan jeg godt finde på at lægge en avis under hønsenes siddepind om natten, og så smide den ud næste morgen. Jeg har grinet i skægget over at de fik ”ble” på hver aften. Jeg kan se, at jeg er den eneste med denne kombination!  ;D
Jeg havde halm i gården sidste sommer og hønsene så ud som om det var fint, men da hønsene fik utøj smed jeg det hele ud for nemmere at komme det til livs.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #20 Dato: 02 April , 2009, 22:29 »
Det ved jeg såmænd ikke, men da jeg begyndte at interessere mig for høns, havde Helen Ø stadig en hjemmeside, som vel egentlig var forløberen til fjerkræforum. Her var der omhyggeligt angivet, hvordan det ville være en god idé at passe sine høns, dagligt, ugenligt, månedligt osv. Du kan faktisk stadig finde hendes anvisninger her på forum.
Helens side var faktisk der, jeg fik nogle af de bedste forklaringer og anvisninger, så jeg kunne komme i gang med et hønsehold, der stadig er en daglig kilde til glæde.

Når jeg lige river møgbræt og bund af hønsehuset hver dag, er det bare en hyggestund, også selvom flokken ikke lige er der (de kommer nu altid hurtigt, når de ser/hører mig  <P <L )
Jeg nyder at pusle om dem, jeg synes det er dejligt at mit hønsehus altid er "lækkert", jeg er sikker på at jeg har minimeret (fjernet) enhver mulighed for grim lugt og rotter.
Jeg bor jo også i et bymæssigt område, så for mig er det sikkert anderledes, end hvis man bor på landet.

Jeg har også altid den lille tanke i baghovedet, at skulle der, af en eller anden grund, komme uanmeldt besøg fra evt. myndigheder, ja, så skal der bare ikke være en finger at sætte på NOGET! Det skal ikke være mit hønsehold, der sætter spørgsmål ved om retten til at holde høns i byzonen. Også derfor prøver jeg at være en ansvarlig hønseholder. Jeg lukker heller aldrig mine høns ud før tidligst kl 8 i weekender og på helligdage.

Endelig sker det da af og til, at en nabo ringer på med et barn ved hånden, fordi de vil se hønsene, og så er det jo dejligt at vide at, der altid er pænt.

Den vigtigste grund er dog, at jeg virkelig hygger mig med det.  <H

Du giver mig simpelthen sådan en lyst til at holde mit hønsehus så rent, at man vil kunne smide sig ned på gulvet og ligge og beundre sine høns derinde, hvis det var det man ville!!

Hej Christina
Ja selvfølgelig må du kopiere siddepinden - den bliver flittigt brugt.

 <E

Jeg er gået over til spagnum i mit hønsehus, da jeg havde problemer med at klare støvet fra halmen. Det fungerer rigtig fint, og så er det nemt efterfølgende at komme af med i haven.. Det bliver skiftet en gang om måneden, men herudover kan jeg godt finde på at lægge en avis under hønsenes siddepind om natten, og så smide den ud næste morgen. Jeg har grinet i skægget over at de fik ”ble” på hver aften. Jeg kan se, at jeg er den eneste med denne kombination!  ;D
Jeg havde halm i gården sidste sommer og hønsene så ud som om det var fint, men da hønsene fik utøj smed jeg det hele ud for nemmere at komme det til livs.


Hehe, jeg kunne heller ikke lade være med at trække på smilebåndet over din "ble-bemærkning"  ;D

Men bliver det ikke noget smat derinde, når de klatter på spagnumen?  ???
« Senest Redigeret: 02 December , 2009, 21:56 Fra Christina »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #21 Dato: 04 April , 2009, 14:12 »
Her er der sand i hønsehuset, og lige pt intet på møjbrættet :D.. Hønsegården består bare af jord, og det er også meget fint, for her er jorden meget sandet, så det er også et fint støvbad samtidig med ;D

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #22 Dato: 04 April , 2009, 23:18 »
Giver lige mit besyv med... :)
I hønsehuset startede jeg med et lag grus, og det fungerede fint indtil det blev vinter. Så syntes jeg at der blev for fugtigt i huset. Gruset var simpelthen helt vådt, og kunne ikke rigtig tørre i det kolde vejr. Derfor strøede jeg spåner ovenpå, som er super til at opsuge alt det våde fra klatterne. Nu hvor det er ved at blive varmere i vejret, kan jeg mærke, at der er mere tørt i hønsehuset, og jeg regner med, at når det nuværende lag spåner er væk (der ryger jo lidt med hver gang man fjerner klatter), så kommer der kun til at være grus sommeren over. Det er alt andet lige lidt lettere at rive klatter sammen i grus, end i spåner, efter min mening.
I hønsegården er der et lag halm, og det fungerer rigtig godt. Når hønsene går i gården, bruger de tiden til at skrabe efter korn og orme. Efter en måneds tid eller 6 uger, river jeg halmen ned i den ene ende af gården, og kommer et nyt lag halm i resten af gården. I den ende hvor det gamle halm ender, ligger det og komposterer, og der er godt med orm som hønsene er vilde med. Jeg har netop (efter 8 måneder) muget alt det gamle halm ud, og lagt i køkkenhaven (det var temmelig godt omsat).
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #23 Dato: 05 April , 2009, 08:27 »
Her er der sand i hønsehuset, og lige pt intet på møjbrættet :D.. Hønsegården består bare af jord, og det er også meget fint, for her er jorden meget sandet, så det er også et fint støvbad samtidig med ;D

Sand i hønsehuset...og ikke andet? Jeg får ny sandkasse og sand til dagplejebørnene her en af dagene, og så kunne jeg jo bruge sandet fra den gamle sandkasse til at starte med! Når de støvbader...skal det så være en blanding af jord og sand, eller kan de bruge rent sand??? (Altså udenfor)

Giver lige mit besyv med... :)
I hønsehuset startede jeg med et lag grus, og det fungerede fint indtil det blev vinter. Så syntes jeg at der blev for fugtigt i huset. Gruset var simpelthen helt vådt, og kunne ikke rigtig tørre i det kolde vejr. Derfor strøede jeg spåner ovenpå, som er super til at opsuge alt det våde fra klatterne. Nu hvor det er ved at blive varmere i vejret, kan jeg mærke, at der er mere tørt i hønsehuset, og jeg regner med, at når det nuværende lag spåner er væk (der ryger jo lidt med hver gang man fjerner klatter), så kommer der kun til at være grus sommeren over. Det er alt andet lige lidt lettere at rive klatter sammen i grus, end i spåner, efter min mening.
I hønsegården er der et lag halm, og det fungerer rigtig godt. Når hønsene går i gården, bruger de tiden til at skrabe efter korn og orme. Efter en måneds tid eller 6 uger, river jeg halmen ned i den ene ende af gården, og kommer et nyt lag halm i resten af gården. I den ende hvor det gamle halm ender, ligger det og komposterer, og der er godt med orm som hønsene er vilde med. Jeg har netop (efter 8 måneder) muget alt det gamle halm ud, og lagt i køkkenhaven (det var temmelig godt omsat).

Ej, hvor godt, tak for tippet!! Havde lidt tænkt på hvordan jeg sådan lige skulle gøre det rent praktisk, med nyt halm osv. Super smart at rive det ned i den ene ende! Har du overdækket eller? For det skal vel være den ende UDEN overdækning, jeg skal rive det ned i???

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #24 Dato: 05 April , 2009, 17:56 »
Jeg bruger ikke andet nej, men min far er rigtig gode venner med en tømre, og der får vi spåner fra når han har noget rent ;).. Dette overvejer jeg at begynde at bruge igen, da det er meget næmere :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #25 Dato: 05 April , 2009, 22:37 »
Midten af min gård er overdækket, og derunder har jeg sandbad og vandautomat hængende. Så ja, når jeg river halmen sammen, sker det i enden af gården, hvor der ikke er overdækket. Og der kommer ikke et bjerg af halm, dér hvor det rives sammen, for det falder ret godt sammen, så det ikke fylder så meget.
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #26 Dato: 09 April , 2009, 11:42 »
Jeg har kun jord i hønsegården, og så et hjørne med sand, de kan bade i.
Til gengæld, så ryger alt haveaffaldet ned til hønsene, så kan de tage, hvad de vil have, resten tørrer ind til næsten ingenting, og er nemt at fjerne så, og ikke mindst køre væk.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Anne-Dorthe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #27 Dato: 01 April , 2012, 17:09 »
Hej

Her i huset er vi i fuld gang med at få bygget hønsepaladset færdig og glæder os til at de nye beboere flytter ind :-D
Jeg har også læst om halmgården og synes det lyder som en god ide, men jeg har ikke umiddelbart planer om at overdække gården! Skal man det? Huset der er ved at blive bygget er 4 kvm til 6 høns, så jeg tænker de har nok plads at boltre sig på i ly for vejr og vind ;-)

Ift sand til at rulle sig i har vi en kæmpe bålplads med et par ton sand ude i haven (som de får lov til at gå rundt i når vi er hjemme) - er dette rigeligt eller skal de også have mulighed for sandbad inde i hønsegården?

På forhånd tak
Anne-Dorthe
0.1 fede orpingtoner (legbar-farvet)
0.1 hidsige høns af blandet race
0.1 enorme australorps (blå)
0.5 tiggende farverolles (laksefarvet)
1.0 welsh corgi cardigan (Frygtløs)
1.0 dejlig rødskægget mand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #28 Dato: 01 April , 2012, 17:21 »
Hej

Her i huset er vi i fuld gang med at få bygget hønsepaladset færdig og glæder os til at de nye beboere flytter ind :-D
Jeg har også læst om halmgården og synes det lyder som en god ide, men jeg har ikke umiddelbart planer om at overdække gården! Skal man det? Huset der er ved at blive bygget er 4 kvm til 6 høns, så jeg tænker de har nok plads at boltre sig på i ly for vejr og vind ;-)

Ift sand til at rulle sig i har vi en kæmpe bålplads med et par ton sand ude i haven (som de får lov til at gå rundt i når vi er hjemme) - er dette rigeligt eller skal de også have mulighed for sandbad inde i hønsegården?

På forhånd tak
Anne-Dorthe

Hej Anne-Dorthe,

Velkommen til forum, her kan du få svar alt mellem himmel og jord. <I

Nej, man SKAL ikke overdække sin gård, men det er en rigtig god idé. Jeg har ikke selv overdækning på min gård, og det er jeg rigtig ked af. Når sneen daler eller regnen siler ned, foretrækker hønsene at være indendørs, og så er 4 m2 lige pluseligt ikke så meget. Overdækningen giver også den fordel, at gården ikke bliver til en mudderkage om efteråret. Jeg er nødt til at sprede halm ud flere gange månedligt i løbet af efteråret og vinteren, og det giver også ekstra arbejde, for når der skal muges ud i halmen er det tungt :-\.

Mht. sandbad, så vil dine høns nok hurtigt få skrabet et areal frit inde i hønsegården, hvis de foretrækker at sandbade der... De har deres favoritsteder, og det behøver ikke være dér hvor man selv havde tænkt sig det ::) ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #29 Dato: 02 April , 2012, 22:01 »
Velkommen på forum, Anne-Dorthe :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk