Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?  (Læst 24527 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Dato: 31 Marts , 2009, 22:43 »
Jeg skal have ca 2/3 af hønsegåden overdækket, og har tænkt på at lave en såkaldt halmgård. I hønsehuset, er det vel fint nok med spåner?

Nå, men hvad har I og hvorfor?  :)

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2009, 23:42 »
Ja nu har jeg ingen hønsegård men kun et hønsehus og der bruger jeg Hampestrøelse . Jeg har prøvet halm som er svært at fjerne igen fordi det hænger sammen og spåner de suger for meget vædske ,så det bliver tungt ,easystrø(hvedehalm der er fintmalet) blir også for tungt . Så Hampestrøelse syntes jeg fungerer godt, det er let at fjerne når man skal muge ud og det tar rimelig meget vædske og virker stadig tørt i overfladen !!Nu kommer det vel også an på hvor tit du vil muge ud for hvis du gør det hver dag ,så er grus egentlig det nemmeste lige at rive i og så fjerne det der er kommet .. Jeg muger nok hver 3 die måned !!

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2009, 23:56 »
Jeg har brugt strå. Det skal du ikke gøre, hovedskov har ret, det er meget svært at holde rent.  Nu bruger jeg spåner, og det er meget fint, synes jeg.  Det opsuger noget af væden, så det er nemt at fjerne møget.  Og jeg kan godt lide lugten af træ.
Jeg har set, at mange bruger sand, og det er nok endnu nemmere.  Det kan man rense med en rive.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #3 Dato: 01 April , 2009, 07:10 »
Jeg bruger sand - både på møg-brættet og i bunden. Jeg gør rent hver dag. Det tager måske 2 minutter, hvor jeg lige holder en spand hen under møg-brættet og river kringlerne ned, skulle der sommetider være en meget våd klat, bliver den fint suget op i sandet, så det ikke sviner spor, derpå river jeg lige bunden. En gang i mellem lægger jeg ekstra sand på. Ca. 4 gange om året fejer jeg helt rent og lægger helt frisk sand ind. Det er ikke et særlig tykt lag jeg har.
Det kan ske en sjælden gang at jeg springer en dag over, hvis vi nu er væk en hel dag.
Mit hønsehus lugter aldrig, og er altid pænt og appetitligt.
Min hønsegård er ikke særlig stor, men mine høns går også¨frit i haven hele dagen hver dag.
Jeg river min hønsegård 1-2 gange om ugen.
Vi har talt om, at på et tidspunkt vil vi nok (dvs Søren) grave det øverste lag af i hønsegården. Det kan så komme i køkkenhaven, og der kan vi så tage den friske jord fra til hønsegården.
Det fungerer fint for os med sandet i hønsehuset, nemt og rent. I begyndelsen havde jeg spåner, men det var svært med den daglige rengøring.
Jeg har spåner i redekasserne, som jeg skfter jævnligt. Her har jeg forsøgt med halm, men det hele endte på gulvet i stedet.
Du kan se billeder fra mit lille hønsehus i mit galleri.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #4 Dato: 01 April , 2009, 09:06 »
Tak for jeres svar  :) Håber der kommer flere  :)

Jeg har læst om den dér halmgård i en af de hønsebøger jeg har anskaffet mig, og søgte også lige på nettet, og fandt frem til dette link http://www.helsbib.dk/tilbud/tekst_lyd_billede/april08/hoens.asp hvor en anden også har gjort det samme, og virker tilfreds. Forfatteren i bogen, Steen Larsen, skriver:

"Man spreder blot halm ud på jorden ud et 10-15 cm tykt lag. Halm og hønsegødning tilført regn bliver med ivrig hønseskraben på et års tid omdannet til dejlig kompost. Og det er vigtigt at bemærke at omdannelsen foregår lugtfrit, selv under de varmeste hedebølger. Undervejs synker halmen sammen og mere kan tilføres. Det er en genial løsning, som ikke er arbejdskrævende"

Det synes jeg jo lyder YDERST tiltalende  ;D Men hvis virkeligheden viser sig at være en anden, vil det jo være noget øv... Såe...I der har høns hjemme i haverne...hvad tænker I om det jeg har citeret?  ???

Men hampestrøelse (hvor får man egentlig fat i det henne, og hvad koster det?) eller sand inde i huset, lyder som en rigtig god idé, som jeg helt klart tar' til mig!
« Senest Redigeret: 29 November , 2009, 20:50 Fra Christina »

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #5 Dato: 01 April , 2009, 09:33 »
Hejsa
Jeg havde halmgård i den hønsegård jeg havde det sted vi boede før vi flyttede til Lellinge. Det fungerede rigtigt godt. Det blev nemlig til dejlig kompost i løbet af et års tid. Og hønsene var aldrig mudrede. I den nye hønsegård ligger der et tykt lag barkflis. Hønsene elsker at rode rundt i det og de er dejlig rene.
Inde i huset har jeg så lidt problemer med at finde noget der rigtigt fungere. Jeg har jo fået bygget et dejlig stort nyt hønsehus. I deres forhenværened lille træhus havde de spåner som bliv skiftet ugentligt. Så jeg førte naturligvis spånerne over i det store hus. Både på gulv og skideplade. Men jeg syntes forbruget at spåner er alt for højt. Ikke så meget fordi det er dyrt, men fordi jeg ikke rigtigt ved hvad jeg skal med alle de spåner  ::) - når jeg har muget ud. Jeg tænkte så 'sand' og tog et par børfulde af en bunke vi havde liggende. Det viste sig at være støbemix - NITTE - det er fyldt med sten, hvilket gør det umuligt at rive klatterne sammen, og hvor gør jeg så lige af det når jeg en dag muger i bund  ???. På skide pladen beholdt jeg spånerne og det er ærlig talt blevet noget værre rod. ARRRGGGG. Jeg må nok tilbage til spånerne og så måske nok spare lidt mere på dem i bunden af huset.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #6 Dato: 01 April , 2009, 09:57 »
Jeg har sand i bunden af hønsehuset. Ovenpå det har jeg spåner og det ser og dufter altså rigtig dejligt. :-* Det eneste problem er det med at slippe af med de "beskidte" spåner. Det vil ikke rigtig kompostere, så gebrugspladsen får det for tiden. Det er ikke helt i tråd med min filosofi, men hvad kan jeg ellers gøre? Anyone ???

Nå, men i hønsegården er der indtil videre bare jord. Vores have er en gammel "fin" have, som har været totalt tilgroet og som vi nu er ved at give den helt store tur. Vi graver ud på livet løs til en tilbygning i de ene ende af haven og al den gode muld (som vi har her i Søhøjlandet) kører vi på i bedene. Når de er "fyldt op" får hønsegården også et godt lag, som så efterhånden kan blive skiftet ud og komme i bedene som kompost. Vores høns går jo mest i hele haven, så det er ikke meget skidt, der ender i gården.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #7 Dato: 01 April , 2009, 10:28 »
Jeg har sand i hele huset. Både på skidebræt og på gulvet og hos kyllingerne. I redekasserne har jeg halm. Jeg har sat en lav plade foran på redekassen så de ikke kan skrabe halmen ud i huset.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #8 Dato: 01 April , 2009, 12:13 »
Hejsa
Jeg havde halmgård i den hønsegård jeg havde det sted vi boede før vi flyttede til Lellinge. Det fungerede rigtigt godt. Det blev nemlig til dejlig kompost i løbet af et års tid. Og hønsene var aldrig mudrede. I den nye hønsegård ligger der et tykt lag barkflis. Hønsene elsker at rode rundt i det og de er dejlig rene.

Ihh, er helt glad for dit svar, for det viser jo at det kan lykkes! Havde du noget overdækning på din hønsegård? Jeg havde nemlig tænkt på at få lidt mere end halvdelen overdækket med gennemsigtige trapezplader, men er ikke sikker på om komposteringen kan komme i gang så...eller så vil det vel betyde at jeg skal vande indimellem ???

Stakkels dig med dét sand du tog, det ville jeg bare blive SÅ træt af :D

Jeg har sand i bunden af hønsehuset. Ovenpå det har jeg spåner og det ser og dufter altså rigtig dejligt. :-* Det eneste problem er det med at slippe af med de "beskidte" spåner. Det vil ikke rigtig kompostere, så gebrugspladsen får det for tiden. Det er ikke helt i tråd med min filosofi, men hvad kan jeg ellers gøre? Anyone ???

Nå, men i hønsegården er der indtil videre bare jord. Vores have er en gammel "fin" have, som har været totalt tilgroet og som vi nu er ved at give den helt store tur. Vi graver ud på livet løs til en tilbygning i de ene ende af haven og al den gode muld (som vi har her i Søhøjlandet) kører vi på i bedene. Når de er "fyldt op" får hønsegården også et godt lag, som så efterhånden kan blive skiftet ud og komme i bedene som kompost. Vores høns går jo mest i hele haven, så det er ikke meget skidt, der ender i gården.

Hvorfor er det du både har sand og spåner? Er der et eller andet smart ved det, som jeg lige bør vide?! ;D Mine høns kommer nok ikke rigtig ud i haven...jo hvis vi indhegner en del til dem...men jeg har jo dagplejebørn, så det er nok ikke alt for smart med kravlebørn og hønsehømhøm på plænen :D

Jeg har sand i hele huset. Både på skidebræt og på gulvet og hos kyllingerne. I redekasserne har jeg halm. Jeg har sat en lav plade foran på redekassen så de ikke kan skrabe halmen ud i huset.

Smart tip, det skal jeg lige huske! :) Hvad har du så i gården?

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #9 Dato: 01 April , 2009, 12:35 »
Jeg har ikke et særligt tykt lag sand i bunden af huset. Det er mest som bunddække, så hønsene ikke glider rundt på trægulvet (gulvet er igen isoleret med en stor flamingo-plade underneden). Spånerne er til at "samle" gødning og andet der skal muges ud.

Der er ligeledes spåner i bunden af redekasserne og en god tot halm oveni. Det synes hønsene er dejligt at putte i.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #10 Dato: 01 April , 2009, 12:39 »
Smart tip, det skal jeg lige huske! :) Hvad har du så i gården?

Der er bare græs og jord.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #11 Dato: 01 April , 2009, 12:45 »
Hej jeg vil da lige komme med en lille god erfaring med halm. Jeg har rigtig meget halm i mit hønsehus. Jeg synes ikke, at det lugter eller er mere eller mindre besværligt, end alt andet jeg har prøvet(sand,savsmuld).
Tilgengæld nyder mine høns halmen helt utrolig meget, de bruger meget tid på at skrabe i halmen. Jeg nyder at se hønsene nyde at være inde, nogen gange gider de ikke engang gå ud, og det selvom de går frit på hele ejendommen.
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Sille

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #12 Dato: 01 April , 2009, 13:03 »
Jeg har sand i "indergården" (se evt. mit galleri - det er lidt svært at forklare). Derpå lidt halm, de kan muntre sig med. Jeg synes det fungerer fint - det suger fugt og er ikke alt for tungt at muge ud. Jeg muger ud ca. 1 gang om ugen + fjerner klatter ind imellem. I ydergården var der en gang græs - nu er det jord + lidt halm de får hver gang jeg renser ud. Jeg skal finde på noget andet, for det bliver til pløre hver gang det regner. Jeg har selv overvejet halm, men har ikke besluttet mig endnu. Skal først have gravet et lag af, da det er begyndt at lugte.
Hilsen Sille

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #13 Dato: 01 April , 2009, 13:51 »
Jeg bruger sand i bunden, mest for at der ikke skal være noget der gror fast på betonen, Over dette bruger jeg et lag spåner, som skal skiftes ca. en gang hveranden måned. (Afhænger af antallet af høns).
Jeg har prøvet at bruge hampestrøelse istedet, det virker fin ti huset, men sviner ad H....... til udenfor huset, da det ikke kan undgås at man træder på klatter og får dette med udenfor. Derfor gik jeg tilbage til spånerne, som ikke slaæbes med helt så nemt. Begge typer strøelse har lige fået et hak opad på omkring 10% i prisen, og ligger hos dem jeg køber hos på omkring 100 kr.
I hønsegården har jeg ikke lavet noget specielt til bundlag, jorden bliver vendt ind i mellem, ellers ikke noget, men jeg regner med at sætte noget halvtag op, og der skal der så være noget sand, de kan bade i, jorden bliver de så beskidte af.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

hoejberg

  • Gæst
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #14 Dato: 01 April , 2009, 15:10 »
Jeg bruger savsmuld i hønsehuset. Det syntes jeg er nemt nok at samle dagens klatter op fra. Hver morgen når skide brættet tømmes, samler jeg også de klatter op der ligger på gulvet. Så bliver der lagt lidt savsmuld ud der hvor det er tiltrængt. Huset er pænt rent og lugter ikke :)(Har heller ikke haft høns særlig længe) Ude i hønsegården er der jord/græs, og et hjørne med sand til at "bade" i ;)