Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tips søges til billig voliere  (Læst 22648 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #15 Dato: 13 Februar , 2014, 09:53 »
Hej igen allesammen.
Jeg tror, at den regel, der bliver vanskeligst at følge med vores nuværende hønsehold er §7 "Ekskrementer fra fugleholdet skal enten opbevares i lukket beholder eller umiddelbart iblandes jorden til gødningsformål eller tilsættes sammen med kompost".

Med mindre vi vil påstå, at vi gerne vil gøde i forhaven i den indhegning, hvor hønerne går, så følger vi jo ikke den regel. Og det bliver nok ikke godkendt, at vi har et særligt gødningsbehov lige der, hvor hønerne klatter.
Da duer også kan klatte, når de er ude at flyve, kan jeg næppe tro, at regelen omhandler andet end det, man fjerner fra hus og voliere, når man muger ud.

Citér
Det er bare så frustrerende! Vi må gerne have en kompostbeholder af plastik - fyldt med madrester, men vi må ikke have høns, fordi de tiltrækker rotter. Og det til trods for at vores hønsehus står på 1 meter høje stolper, netop for at gøre det lidt sværere for rotter at komme til. Kompostbeholderen derimod står på jorden og er lavet af plastik.
Du må straks holde op med at lede efter logik og fornuft i den slags regler! Det er vel også (stadig) tilladt at have nedfaldsfrugt i haven, og jeg har endnu aldrig hørt om en kommune, der forbyder fodring af vilde fugle - to ting, der i høj grad tiltrækker rotter.

Vi har et samfund, der er blevet meget fremmed over for, hvor maden kommer fra. Vi bærer også arven fra H. C. Andersens grimme ælling, der var aparte og derfor skulle kanøfles. Ingen anden grund. Når man så drister sig til at afvige bare en millimeter fra, hvad samfundet anser for almindeligt, så føler omgivelserne sig generet. Og da vi trods alt endnu ikke er nået til at lave love, der åbenlyst forbyder folk at afvige fra normen, så finder man på regler, som har et skær af begrundelse over sig: "jamen, der er på grund af rotterne!"

I mit eget nabolag er der en del duehold. Den generelle stemning omkring duerne er negativ, men når jeg spørger folk, hvad deres konkrete problemer med duerne er, har de kun rottekortet at trække. Også de, som i stor stil fodrer vilde fugle hele året. Nå ja, og så kommer der også begrundelser af typen "det er træls, hvis de lander på mit tag". He, ja, taget kunne jo blive ridset. Nå ja, og min yndlingsbegrundelse (fra den nabo, som konsekvent spiller høj radio hver eneste gang, han opholder sig udendørs): "det lyder så højt, når de flaprer med vingerne".

Hønsehold vil altid genere naboer, der er, som folk er flest. Alene i kraft af hønsenes eksistens. Det er aparte; det skal kanøfles.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #16 Dato: 13 Februar , 2014, 23:03 »
 I følge esbjerg kommune forskrifter (som jeg desværre er underlagt) skal gård og hus rottesikres ved at enten have fast bund (støbt bund) være hævet mindst 30cm over terræn eller have hegn med maks 20mm masker 1mm tråd gravet 60cm ned i jorden og 30cm over jorden. Lige hvordan dette skulle kunne forhindre rotter ved jeg ikke, men det er det de mener kan forhindre rotter. Jeg vil mene at hvis foder er i lukkede beholdere og der ellers fodres indendørs, så trækker hønsene ikke rotter
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #17 Dato: 14 Februar , 2014, 08:24 »
 :) Her på øen er vi også underlagt Esbjergs regulativer............. Der er bare en lille detalje til forskel- der er ikke og har aldrig været rotter på Fanø  ::)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #18 Dato: 14 Februar , 2014, 09:09 »
:) Her på øen er vi også underlagt Esbjergs regulativer............. Der er bare en lille detalje til forskel- der er ikke og har aldrig været rotter på Fanø  ::)

nej men så skal i vel sikre for kaniner  :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #19 Dato: 14 Februar , 2014, 09:17 »
nej men så skal i vel sikre for kaniner  :D


Det klarer hundene  ;D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #20 Dato: 14 Februar , 2014, 09:25 »
Jeg har iøvrigt bedt om aktindsigt fra Hvidovre kommune. Bare for at være lidt på forkant. Første gang efter den nye offentlighedslov. Den er på mange områder et tilbageskridt, men der er også lidt forbedringer. Bl.a skal de svare inden for 7 arbejdsdage og for små sager (som denne her) skal det være indenfor 1-2 arbejdsdage siger ombudsmanden... Og han siger også ressourcer IKKE er nogen undskyldning for at trække den! Så jeg venter i spænding
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #21 Dato: 14 Februar , 2014, 20:55 »
Finn: Jeg tror ikke, at der er noget at få indsigt i endnu. Den 'kommunedame', der plejer at tage sig af disse sager, er på vinterferie i denne uge, så hun vender tilbage, når hun kommer tilbage på mandag. Grundejerforeningen har vist heller ikke klaget direkte til kommunen (tror jeg i al fald, men jeg ved det ikke). De kom direkte til mig, og jeg har så kontaktet kommunen efter dit råd, så vi kan lave de korrekte ændringer med det samme. Ellers kommer jeg helt sikkert til at ændre det flere gange. Jeg krydser bare fingre for, at du har ret i, at hønerne gerne må gå løs i haven, hvis bare de har en voliere.

Grundejerformanden har til gengæld allerede været her igen for at følge op…og det var onsdag aften, han var her med klagen. Han påstod ved samme lejlighed, at det er MANGE, der har klaget. Deriblandt vores ene nabo, hvilket kom som en stor overraskelse, da hun ellers hele tiden har talt om, hvor hyggeligt det er med vores høns. Så jeg strøg selvfølgelig ind til hende for at høre, hvad det var for en kovending, og hvorfor hun dog ikke bare havde sagt det til mig selv?! Hendes svar var, at hun BESTEMT ikke havde klaget, og hun var ærlig talt ikke helt tilfreds med, at formanden havde sagt det. Til gengæld kunne hun fortælle, at han selv havde spurgt til hendes holdning til hønsene. Det var altså ham, der havde bragt det på bane, hvilket jeg synes er temmelig besynderligt.

Vi har selv kun haft positive og nysgerrige tilkendegivelser, og der er mange, der stopper op og kigger ind til hønerne. Det er rigtig hyggeligt, synes vi. Det er vores klare indtryk, at de "MANGE", som formanden taler om, primært er ham selv og vores nabo til den anden side. Hun er berygtet på vejen for sin manglende evne til at se, hvornår noget vedkommer hende, og hvornår det ikke gør (hun har bl.a. skrevet en klage til Trafikstyrelsen, fordi der en lørdag var en helikopter, der fløj rundt i området!). Så det kommer ikke som en stor overraskelse, at hun har klaget. Det var jo nærmest forventet, men meget ærgerligt, for vores forhold til hende har været meget…lad os kalde det anstrengt, og efter hønernes ankomst har vi faktisk talt sammen ved flere lejligheder. Det var jeg glad for, for jeg synes, at det er for tåbeligt, at vi skal gå og være uvenner.

Som jeg allerede har sagt, så er jeg virkelig glad for jeres støtte. Tusind tak for den!
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #22 Dato: 14 Februar , 2014, 22:08 »
Emsige formænd... Det er træls at få bekræftet sine fordomme. Godt at du har taget fat i kommunen

Det er ikke din sag jeg har bedt om aktindsigt i, det er alle de tidligere sager for at se hvordan kommunen håndterer dem.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #23 Dato: 14 Februar , 2014, 22:18 »
Emsige formænd = magtsyge mennesker = inkompetence.

En kedelig ligning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #24 Dato: 14 Februar , 2014, 23:30 »
hun har bl.a. skrevet en klage til Trafikstyrelsen, fordi der en lørdag var en helikopter, der fløj rundt i området!

 <J <H  *g

Altså, kondolerer med naboskabet til den dame, men ... jøsses, hvor jeg grinede, da jeg læste det! Det må trafikstyrelsen også have gjort. Klager hun også til naturstyrelsen over overflyvende trækfugle? Hun burde have været med i Matador.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #25 Dato: 15 Februar , 2014, 09:21 »
Så forstår jeg bedre, Finn. Det lyder da rigtig spændende! Lad mig endelig vide, hvad du mener. Jeg er mest interesseret i, om hønsene må gå frit i haven.

Gåsepigen: ;)
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #26 Dato: 15 Februar , 2014, 14:16 »
Der er et eller andet med grundejerforeninger i Hvidovre og hønsehold.
http://hvidovre.lokalavisen.dk/hanegal-for-retten/20050322/artikler/54783497
Det skulle vel ikke tilfældigvis være samme grundejerforening.

Jeg har ved flere lejligheder snakket med advokaten, og den her sag blev vundet og grundejerforeningen kom til at hænge på alle udgifter.... Jeg ved godt at dette her ikke er hanegal, men der kan godt drages sammenhænge alligevel.

Det positive her er at kommunen IKKE har noget problem med hønseholdet og det er dem som har myndighed. Sørg for at få det som teknisk forvaltning siger på skrift, så kan det bruges direkte overfor formanden.

Hvis han nu skulle komme igen, så synes jeg du skal overveje at skrive et brev til hele grundejerforeningens bestyrelse og fortælle dem at du følger dig chikaneret af formanden fordi du har taget fat i teknisk forvaltning for at indrette hønsegården efter forskrifterne og at du vil bede dem respektere dette og afvente sagsbehandlingen.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #27 Dato: 17 Februar , 2014, 04:18 »
Det lyder da til, at man skulle oprette en blivende tråd om, hvor man IKKE skal flytte til, såfremt man ønsker at holde høns med hane!!!!!

Tilbage til hovedspørgsmålet, jem og fix har indimellem 25 m volieretråd til 250 kr. Ikke så tit, men har selv været heldig flere gange. Det er ikke den helt kraftige kvalitet, men umiddelbart ok. (Jeg har nemlig 40 kvm rottesikret gård.)

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #28 Dato: 17 Februar , 2014, 12:03 »
Man tager sig til hovedet...

Her er i øvrigt (godt nok i Ribe) en masse 160 cm højt hegn til en fornuftig pris, 6 ruller á 50 m, meget solidt ca 2 mm tyk tråd. Nok ikke så let at arbejde med, jeg mener det er typen som plejer at blive fæstnet på betonpæle med nogle vandretgående ståltråde, også omkring industrigrunde osv.:  http://www.guloggratis.dk/byggematerialer/andre-materialer/andet/annonce/21937760-hegn-til-dyrehold

Hvad mon den gode Kaptajn Haddock ville have sagt til den slags naboer, ud over ligusterfascister og skrankepaver.... her er lidt ammunition at skyde med, hvis i mangler inspiration: Abemås, agurketud, analfabet, asfaltcowboy, bacille, bandit, barnerøver, basilisk, bedrager, billige bavian, bisse, bovlamme bladanblander, brandstifter, brutale bilbølle, bums, burgøjser, bæst, bøddel, bøhtosse, bølle, bøllefrø, børste, cykeltyv, daddelplukker, desertør, dovendyr, drukkenbolt, egoist, facist, fedtblære, fedtemikkel, fedthalefår, fladpande, flommefede fjollerik, forbryder, forlismand, forlorne tæppehandler, fortidsuhyre, frysefrederik, fyldebøtte, gangster, gespenst, grimrian, grobrian, haleneger, hallunk, hulepindsvin, hærværksmand, høvl, igle, ignorant, individ, interplanetariske slørhale, jubeltorsk, justitsmorder, kakerlak, kannibal, karnevalssørøver, klaptorsk, kleptoman, klodrian, klodsmajor, knoldvækst, kryb, krybskytte, krudtugle, kvajpande, kvælstofbacille, kæltring, køter, laban, lakaj, landevejsrøver, landkrabbe, landsforræder, laskefede lommetyv, lejesvend, lemmedasker, lomme-Moussolini, luksusdyr, lumskebuks, lurendrejer, lusepuster, luskebuks, lydpottelus, lystmorder, læderjakke, løjser, makrelslugere, marxist, massemorder, menneskefjende, menneskeæder, misdæder, modbydelige mide, mordbrænder, morder, motorbølle, møgdyr, pirat, pladderabe, platfodede moskusokse, plebejer, prøjser, pungdyr, pyroman, racist, rottefjæs, sadist, samfundssnylter, sandalslæber, sandloppe, sandmide, sinke, sjofelist, sjover, sjuft, skadedyr, skallesmækker, skamstøtte, skunk, skurk, skvatdragon, skvatmelon, skægabe, slagsbror, slambert, slapsvans, sleske spytslikker, slubbert, slyngel, smugler, smørtyv, snigmorder, snigskytte, snoabe, snog, snydetamp, snylter, sortbørsgrosserer, spritbilist, spritter, spruttyv, sprællemand, spyflue, starut, stikker, stymper, subjekt, superskurk, sut, svamp, svin, svindler, svirebror, svumpukkel, søndagsrytter, søpindsvinefjæs, sørøver, tale-delirist, tamp, tangloppe, terrorist, torskepande, trafikbisse, trompetsnegl, tyran, tyveknægt, tøffelhelt, tøsedreng, udbytter, undermåler, vagabond, vampyr, vandal, vandrotte, vandal, væggetøjsbefængte varulv, varyl, vatnisse, voldsmand, æselmassør, øgle.


0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #29 Dato: 17 Februar , 2014, 12:23 »
 *f Må man dele de skønne udtryk på FB, Palle?  *g
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk