Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?  (Læst 22167 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #15 Dato: 17 August , 2013, 20:22 »
Det sidste forstod jeg ikke lige - kan du forklare, hvordan I vil gøre det ?
Sidder jeres juletræskæde ind i el-tavlen ?  og hvordan vil I fastgøre ledningen ?

Juletræskæden sidder i det faste stik i hønsehuset. Det faste stikhar en godkendt udendørsledning og det er denne ledning som er luftbåren og går direkte ind på eltavlen med relæet.
Meeen den godkendte ledning skal så endten fastgøres til fx en stramt opspændt stålvejer, eller graves ned.
Da det ikke er vores plan at hønsene skal være i hønsehuset, længere end til vi har renoveret den gamle stald, laver vi så bare en stålvejer løsning :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #16 Dato: 17 August , 2013, 20:25 »
Juletræskæden sidder i det faste stik i hønsehuset. Det faste stikhar en godkendt udendørsledning og det er denne ledning som er luftbåren og går direkte ind på eltavlen med relæet.
Meeen den godkendte ledning skal så endten fastgøres til fx en stramt opspændt stålvejer, eller graves ned.
Da det ikke er vores plan at hønsene skal være i hønsehuset, længere end til vi har renoveret den gamle stald, laver vi så bare en stålvejer løsning :)

Tak skal du have - så er jeg med  /o
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #17 Dato: 17 August , 2013, 20:27 »
Tilføjer lige at selvjulekæden sidder i det midster rum.Der er et rum til hver side, men det rum i midten bruger vi til kyllinger/skrukker og foder opbevaring. Det er derfor ikke et direkte lys, men altså kun akurat nok til at påvirke ægligningen.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #18 Dato: 21 August , 2013, 20:28 »
Der er intet så permanent som en midlertidlig løsning, det gælder også ofte med forlængerledninger der virker... lige indtil de enten starter en brand eller bliver utætte og tager vand ind og sparker HPFI'en fra :)

Jeg har en aftale med en elektriker om at få trukket strøm ud til et stort skur ved siden af hønsehuset, og videre over til hønsehuset.

Det vi gør er at jeg har købt en 5x2,5 kvadrat ledning i passende længde, som jeg trækker fra strømtavlen i huset, og over loftet (forsvarligt fastgjort på spær osv) og ned af husmuren og i en 90 cm dyb rende med dækbånd (ADVARSEL - STÆRKTSTRØM) oven over ledningen og så ellers over til skuret hvor der monteres en seperat strømtavle med sikringer osv.

Jeg kan og må ikke selv sætte det til i enderne, men der er ikke noget der forbyder mig i at gøre alt det kedelige arbejde med at grave og trække kabler, så elektrikeren kommer bare ud når jeg er færdig og sætter tingene til i begge ender, og så har jeg pludseligt 400V/230V i mit store skur, og 230V i tre stikkontakter i hønsehuset, den ene styret med et ur (til f.eks. automatisk lys) og ellers strøm til hønselemmen der pt. kører på batterier og den sidste til varmeplade til vand til vinter, hvis ikke isoleringen af huset rækker til at holde det optøet.

Det koster ikke en formue at få en elektriker til at lave det "farlige" arbejde, og han er glad for ikke at skulle bøvle med at grave og alt det  ;)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #19 Dato: 21 August , 2013, 21:17 »
Anders; Det er ikke korrekt. I henhold til gældende lovgivning må KUN aut. Elinstallatører lave nye installationer. Med nye installationer menes også opsætning af kabler og ikke bare tilslutning af dem. Så nej, du må ikke lave alt det kedelige arbejde, men faktisk kun grave renden til kablet. Har kendskab til sager hvor der er givet bøder på 15.000,- for at sømme et kabel op.

Min holdning til om reglerne er rimelige eller ej holder jeg for mig selv, men synes ikke du skal "reklamere" med jeres aftale - både for din egen og din elektrikkers skyld.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #20 Dato: 21 August , 2013, 21:19 »
Min holdning til om reglerne er rimelige eller ej holder jeg for mig selv, men synes ikke du skal "reklamere" med jeres aftale - både for din egen og din elektrikkers skyld.

Jeg tier pænt stille igen - Tak for informationen om at det ikke er helt efter bogen.  /o

... Min egen holdning er at det er fjollet at jeg ikke selv må putte et kabel i jorden og lade enderne hænge til elektrikeren
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #21 Dato: 21 August , 2013, 23:12 »
anders christensen
 en anden ting er at 5 x2,5 tyder på en 16-20 A sikring, evt 230 V kontakter og stikdåser er kun godkendt til 13A, så vær lige vågen og få en forsikring/undertavle i hønsahuset

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #22 Dato: 22 August , 2013, 09:20 »
anders christensen
 en anden ting er at 5 x2,5 tyder på en 16-20 A sikring, evt 230 V kontakter og stikdåser er kun godkendt til 13A, så vær lige vågen og få en forsikring/undertavle i hønsahuset

Det er også lige præcis planen, for jeg skal bruge 400V i det store skur, så der kommer en sikringsboks op derude, også så jeg forhåbentligt ikke vælter strømmen i hele huset hvis der måtte gå noget galt i f.eks. motoren på brændekløveren (400V)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #23 Dato: 22 August , 2013, 12:19 »
du kan få hpfi relæ'r med forskellig følsom hed, så den i udhusene går før den i huset

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #24 Dato: 22 August , 2013, 12:46 »
Kristiank: I et hønsehus skal man bruge stænktætte stikkontakter og der er de fleste godkendt til 16A. Bruger man Opus 74 er de i hvert fald 100% sikker godkendte.

At bruge løsningen med en selektiv HPFI er fuldstændig overdrevet dyrt i en alm. husstand. Det er desuden heller ikke nødvendigt, såfremt man benytter en plastiktavle (Dobbelt isoleret - hvad man altid vil gøre) i udhuset. Så tager man nemlig forsyningen til undertavlen, før HPFI i boligtavlen. Kablet der går til undertavlen behøver nemlig ikke være beskyttet af HPFI.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Sindalsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #25 Dato: 25 August , 2013, 18:10 »
Jeg har også strøm i mit hønsehus, har sat en lille lampe op med en 3Watt LED pære, som giver et godt lys hvor det ikke er for lidt og heller ikke for meget.

Men hvornår begynder i andre at have lys i hønsehuset??? nogle siger de har godt af lidt lys altid, andre siger det først er til vinter, jeg har også hørt at høns har godt af 12-15 timers lys til vinter for at de stadigvæk ligger lige mange æg, så ved ikke lige hvad jeg skal tro på og hvad jeg skal gøre :-\

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #26 Dato: 28 August , 2013, 10:40 »
Hvad hvis man sætter en mini-vindmølle op på eller ved hønsehuset, der f.eks. kun kan levere (sølle) 10 watt, nok til at drive en kraftig LED-lampe. Er det også en installation, der kræver en autoriseret topprofessionel elinstallatør?  :D Selvom møllen sender strømmen gennem et batteri?

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #27 Dato: 28 August , 2013, 11:39 »
Nej. Sådan en løsning vil jeg mene er helt lovligt. Man kunne også bruge solpaneler til at lade på et batteri. Der fåes færdige løsninger med solceller til både og campingvogne fra bl.a. Conrad Elektronik.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #28 Dato: 28 August , 2013, 19:48 »
hvis du holder dig på max 50 volt er du ikke underlagt stærktstrømsreglementet, men husk sikringer alligevel

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #29 Dato: 21 ſeptember , 2013, 09:19 »
Hmm, jeg er ikke lige så stærk i det her el-noget, men så er det jo godt man kan spørge  :laugh:

Vi har udendørs-stik lige ved hønsehuset - opsat af autoriseret el-mand for år siden. Må jeg trække en julelys-kæde fra denne til hønsegården? Eller må jeg trække en rigtig udendørs el-ledning og sætte noget lys på den? Er det kun, hvis ledningen fæstes til hegn eller lignende, at den er ulovlig?

Tanja skriver, at hønsene så kan holde varmen - er det kun pga lyset?

Mit hønsehus er småt - 120x120 - men de har et overdækket og afskærmet areal på ca 2,50x250 de kan være på ved dårligt vejr. Her ville jeg gerne give lidt lys og måske på ovennævte måder. Vi har dog også en lampe på huset lige ved, som måske alene kan gøre tricket. Men dette lys er jo udendørs lys - dur det til at hjælpe æglægningen?
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!