Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foderstander - de vil bare ikke bruge den!  (Læst 2995 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Foderstander - de vil bare ikke bruge den!
« Dato: 12 April , 2013, 08:29 »
Ja siden vi fik høns for ca 2 uger siden har jeg kæmpet med at få dem til at spise af den foderstander jeg havde købt (en af dem der kan hænges op i grøn og hvid). Først troede jeg det var fordi den hang i loftet så den blev sat ned på gulvet. Så troede jeg det var fordi der ikke var alt for meget lys og fik lavet vindue så lyset strømmer ind. Men nej nej nej de nægter! Er der noget jeg har misforstået? Eller må jeg bare kapitulere og sætte en skål ind til dem i stedet for?

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Foderstander - de vil bare ikke bruge den!
« Svar #1 Dato: 12 April , 2013, 08:35 »
Hvor meget foder får de ved siden af? Mange køkkenrester? Korn drysset i hønsegården osv?

Vil tror at det er fordi der er andet foder der er mere interessant... Er det tilskuds- eller fuldfoder der er i automaten?

Prøv evt at drysse ren hvede/byg i renden hele vejen rundt...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Foderstander - de vil bare ikke bruge den!
« Svar #2 Dato: 12 April , 2013, 08:52 »
Det ville jeg ikke gøre. Det kan give dem en dårlig vane med at skrabe foderet ud.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Foderstander - de vil bare ikke bruge den!
« Svar #3 Dato: 12 April , 2013, 10:22 »
Nogle høns kan, hvis de ikke er vænnet til foderautomater, godt have svært ved at æde når den hænger og dingler. Det kræver lige tilvænning. Det er bedre i starten at den står evt. opklodset. Jeg prøvede sidste sommer hos mine ungdyr hold, som ca. er på samme størrelse, at hænge foderautomat op. Der svandt så kun ca. ½-delen ifh. til hvad de åd i de hold hvor den stod opklodset, som jeg ellers altid plejer at have mine foderautomater

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Foderstander - de vil bare ikke bruge den!
« Svar #4 Dato: 12 April , 2013, 10:46 »
Jamen de spiser lystigt pillerne når de er i en underkop - og ja de spreder dem overalt! Jeg har taget den ned så den ikke hænger mere men det hjalp ikke. Altså det er så slemt at de SLET ikke spiser piller hvis de er i den grønne/hvide automat men hvis de får en underkop med det er det tømt på 2 min! Jeg ved at Walter fodrede dem i fodertrug indenfor - kan det evt være løsningen?

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Foderstander - de vil bare ikke bruge den!
« Svar #5 Dato: 12 April , 2013, 10:48 »
Ps det er æglægningspiller og de kan jo godt lide dem HVIS de er i andet end foderautomaten. Og ja vi giver også lidt grønt ved siden af men når æglægningspillerne er i en skål spiser de lystigt

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Foderstander - de vil bare ikke bruge den!
« Svar #6 Dato: 12 April , 2013, 10:52 »
Jeg tænkte måske sådan
Nogle her?

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Foderstander - de vil bare ikke bruge den!
« Svar #7 Dato: 12 April , 2013, 10:58 »
Jeg har har også fodertrug bare i en anden udgave. De fungere helt fint.

Dog er den bedste automat, som du kan få, er en britisk automat som hedder "The wise feeder", den er bare god.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.