Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hegn til høns og grise  (Læst 21168 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Hegn til høns og grise
« Dato: 05 Januar , 2013, 11:37 »
Jeg overvejer at få indhegnet hestefolden ind, så 1) den kan bruges til får, geder eller grise 2) så hønsene ikke flyver over hegnet.

Hvad er løsningen her? Og det prisbilligste? Der er ca. 300-400 meter rundt vil jeg tro. Er et dyrehegn løsningen? Højden - er 170 cm nok? Hvilke pæle skal man bruge? Jeg skal også have en låge, så vores traktor kan komme ind og ud.

Gode forslag modtages gerne. Jeg har ønsket mig et hegn siden vi flyttede ind, og jeg orker ikke en "Luthersk Misssion sæson" mere, hvor jeg skal sidde med nedbidte negle, fordi der kører 100 biler forbi i topfart lige der, hvor hønsene ynder at krydse vejen for at komme ind i haven :(.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2013, 11:58 »
Hvis du vil have noget der holder i mange år så skal du nok kigge på sider som
www.pithegn.dk
www.poda.dk

Hvis du vil gøre det billigst muligt så skal gå i hjem og fix og harald snydborg. Men her vil du nok allerede skulle udskifte nogen pæle efter 3-4 år.

Iøvrigt med de dyrearter du snakker om så er det nok at bruge et hegn på 100-120 cm.
Inden du evt. beslutter dig for et dyrehegn på 170 cm. så synes jeg du skal prøve at regne en pris på både hegn og pæle. Der er stor forskel på et hegn på ca. 100 cm. og et på 170 cm.

De har også pris billige låger på de 2 web adresser.

Og ja, høns kan godt flyve over et hegn på 1 meter men hvis de har masser af plads så plejer de ikke at gøre det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2013, 12:09 »
Jeg synes du på forhånd bliver nødt til at vælge hvilket dyr der evt skal gå der. Grise kræver jo lovmæssigt lidt mere og vil jeg tro også større afstand til vejen hvor de kører til lejrskolen. Det vil så i praksis sige et dobbelthegn hvilket har den fordel at hønsene kan holde de nederste strømtråde fri for græs, for strøm kommer du efter min mening uden om lige meget om det er gris, geder eller får. De kræver alle sammen strøm indvendigt. Men ellers behøver hegnet ikke være så højt, kun for hønsenes skyld.
Så nogle kraftige hjørnestolper og nogle mindre mellempæle 110-120cm hegn og mindst to strømforførende tråde indvendigt til får og geder. Det er også nok til grise men mener ikke det er lovligt.

Rasmus
 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2013, 12:15 »
Ihvertfald hvis der skal gå geder og fjerkræ, så er det bedst med et havehegn med f.eks 5x10 cm. masker eller lign., så der ikke kan stikkes hoveder igennem og øremærker sidde fast eller mindre masker så kyllinger ikke kan komme igennem og så med min. 2 indvendige eltråde, for ellers træder/klatre gederne op i hegnet og kan vælte/træde det ned.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2013, 12:16 »
jeg har haft dyrehegn omkring mine høns, og de kunne komme igennem det. de gjorde det dog sjældent, men havde også kyllingetråd nederst.

i haven har jeg også dyrehegn omkring, og her gik de aldrig igennem. jeg har wyandotter i store.

jeg har købt dyrehegn til mine ænder og her er den nederste halvdel af hegnet med  5*15 cm. masker. så der kan de ikke komme igennem. resten af hegnet (50cm) er 10*15 cm. masker.

man kan få dyrehegn med meget forskellige maskestørrelser. mit er noget af det tætteste man kan få. men genrelt så bliver maskerne større og større jo højere man kommer op i højden.

mine høns bliver som regel bag mit hegn på 90 cm. men de unge kan godt finde på at flyve over indimellem. så det kommer an på dine høns og maskestørrelsen hvor højt hegnet skal være.

man kan også få andet hegn med tætte masker hele vejen op, men prisen er også derefter, det er rigtig dyrt.

nu har jeg aldrig haft hverken grise eller får, men ved de kan holdes bag et lavt dyrehegn bla. grise skal dog vidst også have strømtråde, og ved får/geder vil mase sig op ad hegnet hvis der ikke er strømtråde.. så det vil nok være en god ide i begge tilfælde.

af stolper vil jeg anbefale nogle der kan holde længe i jorden, for vælger du dyrehegn og den gode galvaniserede kvalitet så holder hegnet nærmest for evigt. altså ville det være ærgeligt at pælene knækker allerede efter 5-7 år (som de billige fyrretræspæle ofte gør)

jeg ville vælge eg eller akacie/robinie stolper.
det bliver ihvertfald mit valg når jeg skal indhegne ænderne med dyrehegn her i foråret.

hvis du kan skaffe gamle telefonmaster er det også en mulighed. der kan man være heldig at de kan fåes billigere end de andre pæle. (har selv hentet nogle der var gratis) men de er så ikke helt giftfrie  ;)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2013, 12:16 »
Omfangs hegn ved grise må godt være helt ud til vejen. Det indre hegn er bare en strømtråd eller to, et bestemt antal meter fra omfangshegnet. Mun kan sagtens kombinere det med at have grise i en indhegning midt på marken. Rundt om grise folden, men stadigvæk indenfor omfangshegnet, kunne man så have geder, får, gæs heste, køer, æsler eller hvad man nu lystede.

Jeg ville iøvrigt også bruge strøm på indersiden uanset dyreart. Hvis der skulle gå fjerkræ i indhegningen/folden så ville jeg også sætte strøm på ydersiden af hegnet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2013, 12:23 »
Maja1981:
Du bliver slemt skuffet hvis du tror at du også kan holde ællinger inde med omtalte hegn. Selv ællinger der er et par 1-2 måneder gamle kan mase sig igennem dette hegn.
Det er selfølgelig ikke noget problem når bare de går ind igen. Men her sidder vores kat ved ællingerne det meste af sommeren og jeg mistede rigtig mange ællinger det første år på den konto.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2013, 12:24 »
jeg køber mit dyrehegn hos hegnsbutikken.dk

undersøgte de forskellige og det var det biligste sted jeg kunne få det jeg ville have, med de tætte masker i bunden og med 1 meters højde. og den bedste galvaniserede kvalitet.

de har mange højder og tætheder.

der kan du også se tætheden på maskerne under hvert hegn.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2013, 12:40 »
danny:

det er ikke tænkt til at ællingerne skal gå der fra klækning af. der har jeg nemlig lavet sektioner med kyllingetråd i bunden hvor de vil gå sammen med deres mor den første tid. så jeg kan styre deres foder.

det er først når de ikke kan komme mellem maskerne de vil gå i den store indhegning. jeg vil tro de ikke kan det når de er omkring 1 måned gamle. men de vil gå længere tid i "babygården" så jeg ikke også skal fodre de store med startfoder/kværnet korn.
da jeg havde ællinger i den gamle indhegning 10*10 cm masker. løb de også gennem hegnet, men først da de var en måneds tid gamle og gjorde det nogle uger, så kunne de ikke komme igennem mere.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #9 Dato: 05 Januar , 2013, 12:41 »
Tusind tak for input, det er noget jeg kan bruge til noget /o.

Jeg gider heller ikke købe ind hos Jem og Fix eller "Harald Skrald". Hegnsbutikken ligger kun 17 km her fra, så der kunne jeg tage hen og kigge.

Hegnet skal som sådan ikke holde kyllinger inde, da jeg altid har skrukken med kyllinger gående i sikret indhegning, også fra oven, ind til kyllingerne er store nok til at være uden for farezonen for rovfugle.

Jeg ville helst have grise gående: købe smågrise om foråret og slagte dem om efteråret. Så slipper jeg for at slæbe vand om vinteren. Dog vil gemalen meget gerne have boergeder til slagt eller får til at holde græsset nede. Der er mange muligheder, og ingen beslutninger er taget endnu.

Vores nabo har en juletræsplantage, og han har dyrehegn, ca 170 cm rundt om, men her er det pæle af metal der er brugt. Er det for svagt, når hegnet skal bruges til dyr? Det ligner sådan nogle metal"pæle" til stålreoler, dvs. firkantede med luft bag til, og med huller hele vejen ned langs "pælen".

I nærheden er der en der har grise. Her er der dyrehegn rundt om hele folden, mens grisene holdes inde i mindre små folde med alm. tentorpæle med en eller to tråde - lige som I også har beskrevet. Dyrehegnet ligger kun 1 meter fra en landevej, så jeg vil tro, at det er ok at have grise ud til vores private fællesvej også. Der er kun LM og os på vejen.

Der er allerede strøm ved folden, da her pt. er et gammeldags hestehegn sat på metalpæle med porcelænsknopper. Kan man få noget for de gamle hegnspæle mon?

Billede: ca. sådan her ser naboens metal"pæle" ud.
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2013, 12:43 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #10 Dato: 05 Januar , 2013, 13:37 »
fin stolpe

jeg ville vælge et vilthegn ca 180 høj haretæt, det fåes nogen gange brugt fra nye skove der beskyttes de første år, til får og geder vil jeg anbefale en tråd invendig i ca 35-40 cm højde 20 cm fra hegnet da de ellers bøfler det istykker og evt i 10-15 cm højde 20 cm fra på ydersiden, for at holde ræve væk. det er en gang at lave det så, og er et godt omfangshegn til grise, hvor jeg så vil anbefale et indre hegn i siden ud mod vejen, og bare 3 tråde på gede hegnet  i 10, 35 og 60 cm højde, til resten

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #11 Dato: 05 Januar , 2013, 13:55 »
Hæ, hæ, Tanja - naboens ligner nu godt nok "harald skrald" pæle ... ;-)

http://www.harald-nyborg.dk/images/6078.jpg

Men altså du kan sagtens gå efter den gode pris på træpæle, blot skal du sikre dig at de er ordentligt imprægnerede (klasse A) og at det ikke er grantræ (det kan nemlig aldrig blive godt).
Vi har klasse A fyrtræ's pæle, de har nu stået i 8 år og er stadig uden råd overhovedet - og de kan vel og mærke fåes til en ordentlig pris.
Husk at medregne ordentlig længde til at slå i af, f.eks. vores hestehegn er 130 cm højt = mellempælene er 180 cm høje, 50 cm i jorden. Hjørnepæle er 220 cm, 90 cm i jorden.

Vores ænder og høns går bag alm. 10x10 cm havehegn i 1 meters højde, der er stort set aldrig nogen der gider stikke af, de har det jo også fint hvor de er :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #12 Dato: 02 Februar , 2013, 07:06 »
Mange tak for input alle sammen /o.

Vi kørte ned til en hegnsmand i går og talte med ham. Han mente at et hegn på 100 cm var nok, men jeg ved ikke... <A. De hvide høns og de bedst terrængående maraner flyver over 100 cm hegn i dag, men det er selvfølgelig fra en indhegning der kun er 25 m2 stor.

Nå, men hjælp må gives: Hva' skal sådan et hegn kost', altså selve monteringen af det? Vi skal have hegnet ca. 5000 m2 ind, og vi har set på dyrehegn med 15 tråde sat på pæle á 175 cm pr. stk. Montøren har et bæltekøretøj med en hammer der slår med et tryk på 30 ton, og hegnet rulles ud ved hjælp af en ATVer. Der kommer to mand og monterer, og de afregnes på timeløn. Vi kan selv hjælpe til med at slå hegnet på sagde han, og spare lidt der.

Hvad tror I det beløber sig op i? Montøren ville ikke give et overslag, før han havde set på grunden først, og det er jo fair nok. Jeg er bare lidt bange for at høre prisen :o, så tænke om nogen herinde havde et bud på, hvad sådan noget kan løbe op i, så jeg ikke skal finde en hjertestarter til mig selv, når montøren fremlægger tilbuddet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #13 Dato: 02 Februar , 2013, 08:13 »
Hvis der skal gives et bud skal der vides hvor mange meter hegn der reelt skal sættes op. Jeg aner personligt ikke hvad sådan noget kan koste for jeg har altid selv lavet mit hegn. Men dyrt bliver det sikkert men så er det garanteret også godt  :)
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hegn til høns og grise
« Svar #14 Dato: 02 Februar , 2013, 08:31 »
12-15 kg tror jeg, måske 8 jydsk