Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor højt hegn- rævesikkert?  (Læst 23483 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
hvor højt hegn- rævesikkert?
« Dato: 09 December , 2012, 16:07 »
Der må næsten være nogle der ved hvor højt hegnet skal være for at ræven ikke kan hoppe direkte over, men skal op og kravle i hegnet for at komme over ?

og hvor store masker kan de egentlig komme igennem?

syntes ikke jeg kan finde svar nogen steder så tænker herinde må i da vide det  /o
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline buch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #1 Dato: 09 December , 2012, 16:16 »
Det er sjældent at Mikkel ræv kravler! Men 110 burde kunne gøre det. Men du burde hellere ligge dine kræfter i at rævesikre det nede under jorden, da han stort set altid graver...

Mvh brian
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #2 Dato: 09 December , 2012, 16:51 »
ok, tak.

jeg har nemlig for lang tid siden indkøbt 1 meter højt dyrehegn med 5cm tætte masker i bunden og lidt op og så de bliver større i toppen af hegnet.

jeg tænker at sætte 2 eller 3 strøm tråde udvendigt nede ved jorden og op og nogle i toppen også. så de ikke kan grave sig ind uden at få stød.

men hvis de bare springer over det hele så er det jo ikke brugbart.

jeg har nu et 90 cm højt hegn med 10*10 cm masker og en strømtråd ca 15 cm fra jorden og en i toppen af hegnet med afstand. der har ræve netop været igennem/over hegnet. det ser ud til de har været rendt under  eller igennem hegnet og bare hen over eller under strømtråden.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline buch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #3 Dato: 09 December , 2012, 17:21 »
det lyder til at være en god måde at gøre det på!!..... så er der kun minken.... men den er svær at holde ud  /d

Mvh
Brian
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #4 Dato: 09 December , 2012, 19:42 »
Jeg skal ikke kunne sige det, men jeg tror snildt at Mikkel kan forcere et hegn på 1 meter i højden :-\. Tænk på agility baner og hunde, selv de mindre hunde kan springe over den højde. Ikke for at være sorteper, men jeg tror altså at ræven kan hoppe over trods strøm, hvis den er sulten nok :-\.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #5 Dato: 09 December , 2012, 20:04 »
En ræv kan godt hoppe over et hegn på 1 meter men gør det ikke "bare". Ment på den måde at den først vil gå hen og undersøge indhegningen. Her er det at den skal have stød og så tør den slet ikke at nærme sig igen, ihvertfald ikke forløbig.
Jeg har arbejdet en del år med udendørs grise og her er det også min erfaring at rævene startede med at "klatre" over (ja, det lyder absurd men det er faktisk det der sker). Når de så klatrede over hver nat så lærte de med tiden at springe over istedet.
Jeg har trængt ræve op i en krog bag hegn der kun var 60 cm. højt. Så det er altså ikke en selfølge, for en ræv, at den kan springe over. Den skal lære det på den ene eller den anden måde.

Ydermere har jeg altid haft mine ænder og gæs bag hegn der nogen steder kun er 90 cm. og andre steder 110 cm. Jeg har aldrig fået taget dyr af ræven på trods af at der er rævespor på kryds og tværs hver gang der er nyfalden sne.

For at koge det lidt ned så er min mening at et hegn på 100 cm., med ikke alt for store masker, og tilstrækkelig med strømtråde er 99% rævesikkert.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #6 Dato: 09 December , 2012, 20:25 »
tusind tak for jeres svar.

jeg tænker nemlig også umiddelbart at 1 meter ikke er meget og nemt burde kunne forceres.

men hvis ræven først skal lære at springe så er det jo nok ikke det første den gør. mine egne hunde springer heller ikke over selv lave hegn, for med vilje har jeg ikke lært dem det. havde nemlig engang en hund der sprang og klatrede nemt mere end 2 meter hegn. (ja vi gik nemlig også til agility)

jeg tænker at sætte 2 strømtråde øverst oppe så hegnet egentlig bliver lidt højere via trådene.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #7 Dato: 09 December , 2012, 20:34 »
Ræve kan sagtens kravle over et hegn på 2 meter, endda med en stor oppington høne i  munden. Det kræver kun et godt fast hegn.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #8 Dato: 09 December , 2012, 21:56 »
Ræve kan sagtens kravle over et hegn på 2 meter, endda med en stor oppington høne i  munden. Det kræver kun et godt fast hegn.

Vil det så betyde at det er enfordel med et lidt slapt hegn?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #9 Dato: 10 December , 2012, 13:21 »
Nu var mit hegn et professionelt et af slagsen med ret store huller og blev nærmest brugt som trappe af ræven, jeg tror ikke den havde klaret det med et mere spinkelt og slapt hegn.
I min nye have bruger jeg et 2 meter højt vollierenet med meget små huller. Mine hunde (rottweilere) klarer nemt et hegn på 1 meter uden at vi har lært dem det. Til gengæld fløj en hanekylling over det 2 meter høje hegn og ud i haven - indtil den dag hundene var ude i haven samtidig. Så kom en stolt hund ind til mor med hvad hun troede skulle være aftensmad den dag!

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #10 Dato: 11 December , 2012, 08:54 »
Hej

Mine erfaringer er, at det ikke højden, som er afgørende - men derimod dit elhegn............ elhegn gør, at du ikke behøver at grave ned i dybden og ikke behøver lave selve hegnet særligt højt. Jeg giver Danny ret i, at ræven skal have stød første gang den nærmer sig dit hegn.
¨
Mvh.

Lars
Lars

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #11 Dato: 11 December , 2012, 10:43 »
Hvor meget skal et stødhegn yde for at ræven kan lære lektien om den ikke er velkommen?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline buch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #12 Dato: 11 December , 2012, 11:43 »
Køb et elefant hegn.... Så nærmer hverken Mikkel ræv eller hans familie igen :)
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #13 Dato: 11 December , 2012, 12:48 »
Køb et elefant hegn.... Så nærmer hverken Mikkel ræv eller hans familie igen :)

Eller en elefant.. *g
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lotus

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: hvor højt hegn- rævesikkert?
« Svar #14 Dato: 11 December , 2012, 15:09 »
Mit hegn er også ca. 1 m. højt, med el hegn nederst.

Men ræven kom alligevel ind, jeg tror det er fordi hegnet har været meget nemt at løfte op.
Så jeg tror ræven har snuset til hegnet og fået stød, for derefter i panik at løbe under indhegning.

Derfor skal du sørge for at hegnet ikke er alt for nemt at løfte op fra jorden, jeg tror så slet ikke der er nødvendigt med el-hegn andet end nede ved jorden.