Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?  (Læst 22365 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline R. F. Drabe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #30 Dato: 11 Oktober , 2012, 22:38 »
Mit bedste råd: Byg den selv. Det er relativt simpelt, langt billigere, og du kan få den præcis som den passer dig. Både volumenmæssigt, kapacitetsmæssigt og designmæssigt.
Alle dele kan du sjusse dig til med tålmodighed, ellers sælger America Thisted også delene i "løsvægt".
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #31 Dato: 11 Oktober , 2012, 22:42 »
Tak for alle jeres svar og billeder af din Marianne, ser super godt ud og meget lususagtig at se på  :) ja jeg har det med kapaciteten i baghovedet men netop det med, at man også skal have god plads til kyllingerne bagefter er for mig også vigtig, kan mærke at jeg nemt kan blive revet med ;D. Jeg har et fint kyllinge bur (a la kyllingemoder) men vil have at alle kan komme til at gå i gode store indhegninger, så jeg bliver nødt til at begrænse mig. Den der linkes til i venstre side, ser fin ud og prisen er også god, men aner ikke om det er noget skrammel , undskyld min formulering. Men svært at vurdere ud fra annoncer som nybegynder. Men noget i den str. er det nok jeg søger, da det ikke må blive for stort, da jeg sikkert så bare kommer til at lave for mange kyllinger ;D, tak for alle jeres input!!!! jeg må i tænkeboks. Bedste hilsner Stine den Hønseramte
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #32 Dato: 11 Oktober , 2012, 22:44 »
Uha Rasmus så meget stoler jeg slet ikke på mine kreative evner kan dårligt finde ud af at stryge en skjorte  ;D, men ellers sikkert en super løsning, der er jeg dog for grøn tror jeg, men tak!!
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline R. F. Drabe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #33 Dato: 11 Oktober , 2012, 22:48 »
Jeg prøvede det også uden at ane en dyt om hverken det at bygge, og da slet ikke om hverken teknik eller rugemaskiner;)
Det er laaaangt lettere end du forestiller dig.

PS. Jeg er heller ikke for god til at stryge;)
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #34 Dato: 11 Oktober , 2012, 22:50 »
Stinne

Jeg har ingen erfaring med den der annonceres med herinde, men har dog hørt nogle sige at den er ok. Eneste negative ting jeg har hørt er at det er lidt svært at se ind i maskinen. Der blev sammenlignet med Madam Blå hvor der jo er et godt udsyn, så man kan se hvad der sker under klækningen.

Mit bedste råd: Byg den selv. Det er relativt simpelt, langt billigere, og du kan få den præcis som den passer dig.

Jeg vil ikke modsige dig, men måske ikke så relevant et svar for én der skal have sin første rugemaskine. Og måske heller ikke så let at gå til for 'almindelige dødelige'.  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #35 Dato: 11 Oktober , 2012, 22:54 »
Rasmus  ;D ...lige der mangler jeg vist selvtillid  ;D og tit er mænd meget bedre til det med at bygge ;) i hvert fald her hos mig ;) men tak for tilliden til mig som nybegynder. Tak Erik, Madam Blå er jo egentlig også ret billig i pris må man sige, har den været dyr i strøm da du havde din? :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #36 Dato: 11 Oktober , 2012, 22:58 »
Uha- jeg bliver umiddelbart svar skyldig omkring strømforbruget. Da jeg bor på en relativt stor ejendom med diverse dyr, eget vandværk, egen vandafledning og så videre kigger jeg ikke så meget på hvad den enkelte enhed bruger af strøm. Og i forhold til nogle af de andre strømbrugere er Madam Blå helt sikkert ikke noget jeg kan se.

Men jeg skal prøve om jeg kan finde noget om strømforbrug.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #37 Dato: 11 Oktober , 2012, 23:03 »
Der er ikke nogen oplysninger om strømforbrug hos America Thisted.

Men det står formentlig på maskinen, eller i manualen.

Er der nogen med en Madam Blå der kan hjælpe her. Maskinen i sig selv har ét forbrug, og motoren til automatisk vending, har også et forbrug.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #38 Dato: 11 Oktober , 2012, 23:04 »
åh NEJ Erik har da vist ulejliget dig nok med alle mine spørgsmål til dig og andre ;D det var bare hvis du vidste om den var en strømsluger... du skal endelig ikke søge videre, jeg må i tænkeboks. Ville også være rart at købe en som man ville kunne sælge igen om den blev for lille eller andet men så er Madam Blå jo så heller ikke så dyr og vil gerne have en jeg kan kigge igennem. Tak Erik og forøvrigt sådan en ejendom gad jeg godt at have du er jo næsten helt selvforsynende!!!
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #39 Dato: 11 Oktober , 2012, 23:27 »
Ville også være rart at købe en som man ville kunne sælge igen om den blev for lille eller andet men så er Madam Blå jo så heller ikke så dyr og vil gerne have en jeg kan kigge igennem.

Madam Blå er ihvertfald salgbar hvis man skulle vælge at skifte til noget større (og det er den herinde annoncerede sikkert også). Jeg solgte min Madam Blå med motor for en måned siden, hvor et medlem søgte en brugt maskine.

Hvis det er Madam Blå du hælder til kan du jo evt lave et indlæg under 'Efterlyses' for at se om andre forummedlemmer evt har én de vil overveje at sælge. Det er selvfølgelig dejligt at eje fra ny, men ind imellem kan der være mange penge sparet på at købe brugt.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #40 Dato: 11 Oktober , 2012, 23:40 »
Tak Erik. kan høre at det kunne være godt om man skulle til LU når der sælges billigere på udstillingen ;) ja jeg må lige tænke om jeg så skulle sætte et opslag ind på andre rugemaskiner end den jeg har lavet på rCOm 20, ellers bliver det måske så nok en Madam Blå, er alt med til den når man køber den eller skal man have købt alt muligt ekstra udstyr inden man kan bruge den?? (Madam Blå) og håber det blir mit sidste spørgsmål  ;D men er meget taknemlig /o
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #41 Dato: 11 Oktober , 2012, 23:58 »
Hvis du køber den America Thisted betegner som ' 24 ægs - Helautomatisk' er alt med. Og det er det også ved den de kalder 'halvautomatisk'.

Forskellen på 'halvautomatisk' og 'helautomatisk' er en lille motor der monteres på siden af maskinen, og som trækker den lille 'pind' du kan se på maskinen på deres hjemmeside frem og tilbage. 'Pinden' er hæftet på den plade der udgør bunden hvor æggene placeres. Hvis man er sikker på at man har den fornødne tid, kunne man strengt taget selv sørge for at skubbe pinden ind om morgenen og trække den ud igen om aftenen.

Jeg satte dog stor pris på at have motor på, så jeg ikke behøvede at 'huske' at vende æggene.     
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #42 Dato: 12 Oktober , 2012, 00:07 »
Erik du har bare hjulpet mig rigtig meget nu!!! Er nemlig rigtig rart at jeg ikke skal tilkøbe noget før jeg kan bruge den, jeg tror sørme at jeg vil prøve den, og har nu været så heldig at jeg kan få lov at låne en som jeg lige har fundet ud af er en Madam Blå /o men der skal man selv vende æggene så må være halvautomatisk så mon ikke det bliver den jeg køber som min nye rugemaskine. og ellers må jeg se om der er nogle jeg kender der skal til LU som kan lokkes med penge og købe en med hjem hvis man sparer yderligere der. Tak Erik og jer andre er blevet så meget klogere, så mere fred i sjælen. Frygter dog snart skilsmisse, med alt det høns på hjernen...kan håbe jeg kan smitte manden før han får nok ;D ;D ;D ;D
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #43 Dato: 01 November , 2012, 11:09 »
Så fik jeg endelig besluttet hvad jeg skulle købe af rugemaskine , så nu har hjernecellerne ro igen, for det har taget hårdt på tankevirksomheden, at skulle finde ud af hvad jeg skulle købe  ;D . Jeg havde jo allerførst forelsket mig i en Rcom 20....og blev ved at vende tilbage til den  ;). Jeg havde så mulighed for at låne en Madam Blå af en ven, så kunne jeg jo se hvordan den var og om det var den jeg skulle have. Men desværre kunne jeg slet ikke få temp.op som den skulle være, så endte med, at aflevere den tilbage. Heldigvis havde jeg tjekket inden jeg lagde mine æg i, og ejeren af maskinen blev faktisk glad da jeg leverede den tilbage grundet temp. problemer da han havde 2 dage tilbage på garantien  :) og kunne så få fabrikken til, at sende ham en ny termostat. Denne oplevelse gjorde at jeg igen vendte tilbage til Rcom, og en søndag aften blev den så bestilt. Allerede tirsdag havde jeg modtaget den.. Super hurtig levering fra Danki  /o . og hurtig tilbagemelding på mails  /o Og wow den er bare så flot og trendy at se på, og ligner bare kvalitet  ;) og temp. var bare i orden fra starten ..og så er den bare så let at benytte. Hvad resultatet bliver ...må jeg så vente en 12 dage på :) 14 æg ud af 18 er befrugtede. Tak for alle jeres råd!! God torsdag til jer alle!!
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #44 Dato: 01 November , 2012, 15:01 »
Hej Stinne.
Tillykke med din nye maskine.Den bliver du helt sikkert tilfreds med.Jeg har haft min i 2 år og er stadig tilfreds med den.Jeg bruger kun min til vagtelæg,hvoraf den kan tage 52 stk.Da det er lidt i underkanten,er jeg begyndt at bygge en selv, der kan tage 80 æg. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.