Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?  (Læst 22342 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #15 Dato: 11 Oktober , 2012, 00:02 »
Tak Erik ;) der var nemlig en der var ved, at sælge mig en træmotorruger fra America til 90 æg og den sagde hun jeg netop godt kunne ligge flere kuld ind af flere omgange f.eks. med 1 uges mellemrum, og derfor mit spørgsmål. nu får jeg mulighed for at låne netop en Madam Blå, hvor jeg selv skal vende æggene så kan det være jeg bliver klogere på mit valg. Ved at flere siger at hellere købe for stort end for småt men svær beslutning for koster det så ikke mere i strøm hvis man f.eks. kun ruger 20 æg i en maskine der kan tage 50 eller mere? :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #16 Dato: 11 Oktober , 2012, 00:12 »
Jeg ved at der er nogle herinde der praktiserer det med at have flere 'kuld' i maskinen samtidig, men jeg ville umiddelbart tro at de så også kører med separat 'klækker' for ikke at skade de yngre kuld når fugtigheden skal hæves omkring dag 18. Altså forstået på den måde at når de æg der har ligget længst i rugeren når dag 18, så tages de over i en anden enhed, hvor fugtigheden kan hæves så meget som der er behov for, for at æggene klækker.

Er der nogen af Jer, der praktiserer dette, der kan give lidt input på hvordan i håndterer behovet for en øget fugtighed ifm med selve klækningen??
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #17 Dato: 11 Oktober , 2012, 07:08 »
der er joo os svorres sponsor rugemaskiner . dk walter er jo fan af dem så mon ikk de duer

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #18 Dato: 11 Oktober , 2012, 09:31 »
KristianK: Hvilken rugemaskine refererer du til ?? :) Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #19 Dato: 11 Oktober , 2012, 10:00 »
Rigtig mange med trærugere bruger at lægge nye æg i hver uge, så har man 4 dage uden fugt og 3 dage med fugt hver uge, det fungerer rigtig fint. Jeg prøvede det sidste år. /d
Det er jo sådan, at man i de fleste trærugere kan vælge, hvilke bakker der skal være vending på og hvilke (klækkebakker), der skal stå stille
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #20 Dato: 11 Oktober , 2012, 10:03 »
Tak Marianne er det sådan en du så har? Er en trærugemaskine så også en du kan anbefale mig?  :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #21 Dato: 11 Oktober , 2012, 10:11 »
Jeg har faktisk købt en ekstra, fordi jeg havde brug for pladsen, så jeg har en Hemel træruger, og så har jeg købt en lille træruger i Polen, som jeg bruger som klækker. Jeg er vildt glad for dem begge. Jeg bruger stammeopdelte klækkebakker, fordi jeg vil holde styr på mine kyllinger.
Den lille træruger har ikke automatisk vending, men ellers er begge mine rugemaskiner digitalt styrede, jeg har valgt styring af fugt fra i den store, men den lille har digital styring af fugt. Jeg var ret spændt på maskinen fra Polen, men den er rigtig god, og tilmed ikke særlig dyr ca. 700 zloty (1 zloty = 1,78 dkr).
Rugemaskinen:


Den rugemaskine jeg bruger som klækker:


Klækkebakker:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #22 Dato: 11 Oktober , 2012, 10:43 »
Hej Stine,  undskyld jeg blander mig i dit tråd :D
Hvad er forskel mellem  fladruger og skabsruger? Jeg ved hvad er forskel på teknikken  men har den  indflydelse på resultatet?
Der har været et tråd om  rugemaskine.dk men  der var mere fordomme om mandens hjemmeside  end  erfaringer maskinen. Kan  vi få flere erfaringer af forskellige rugemaskiner på banen?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #23 Dato: 11 Oktober , 2012, 14:08 »
Som jeg har forstået det, har en skabsruger som regel (altid) en ventilator, og er derfor også en "motorruger", en fladruger har ingen ventilator.
Jeg kan ikke forestille mig, at man kan lave en skabsruger uden ventilator, for så vil temperaturen blive alt for forskellig rundt i skabet.
Venligt ret mig, hvis jeg har forstået det forkert.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #24 Dato: 11 Oktober , 2012, 14:15 »
Jeg har også en Hemel træruger, som Mariannes, blot til lidt færre æg og med automatisk fugtstyring. Jeg er SUPER glad for den /o Jeg startede med at ruge i en blå rugemaskine fra America-Thisted til 50 æg med automatisk vending, men den er lidt sværere at styre, synes jeg, og sidste sæson blev den kun brugt som klækker indtil den stod af. Den var 3 år gammel og det synes jeg måske er en halvdårlig investering når man tænker på at den er indkøbt til kr. 3000,- (heldigvis ikke af mig!).

Min Hemel er købt i Tyskland, det var billigere en hos America. Men hvis man sparer 20% til LU, så passer pengene nok meget godt.

Udover det vil jeg helt klart mene at en RCom 25 er for lille! Du skal tænke på, at det ikke er et usædvanligt scenarie kun at have en befrugtning på 70%, så har du 17 æg tilbage. Så kan der gå et par stykker i stå undervejs, så er der 15. Heraf klækker måske kun 12. Herefter kan du risikere at miste nogle eller at 11 af dem er haner ::)
 
Man skal huske på, at selvom man har en maskine til 50 æg, så behøver man ikke lægge 50 æg i den. Men det er rart at have ekstra kapacitet /o

Held og lykke med dit valg!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #25 Dato: 11 Oktober , 2012, 14:18 »
Som jeg har forstået det, har en skabsruger som regel (altid) en ventilator, og er derfor også en "motorruger", en fladruger har ingen ventilator.
Jeg kan ikke forestille mig, at man kan lave en skabsruger uden ventilator, for så vil temperaturen blive alt for forskellig rundt i skabet.
Venligt ret mig, hvis jeg har forstået det forkert.

 /o /o

Dog er der enkelte Fladrugere som faktisk er med ventilator og dermed kommer ind i gruppen Motorrugere  ;)


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #26 Dato: 11 Oktober , 2012, 14:21 »
En trærugemaskine (motorruger) går man aldrig fejl af. Det er solide maskiner som holder. Jeg har en ældre en til 130 æg, som dog skulle have en termostat og potmeter, da jeg købte den, men som kører upåklageligt nu, og så en spritny til 260 æg, som bare står og venter på januar kommer.

Begge maskiner er købt hos America (den gamle er købt brugt, og viste sig at være ældre end sælger lige kunne huske).  ???
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2012, 15:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #27 Dato: 11 Oktober , 2012, 16:07 »
Jeg har også en Hemel træruger, som Mariannes, blot til lidt færre æg og med automatisk fugtstyring. Jeg er SUPER glad for den /o Jeg startede med at ruge i en blå rugemaskine fra America-Thisted til 50 æg med automatisk vending, men den er lidt sværere at styre, synes jeg, og sidste sæson blev den kun brugt som klækker indtil den stod af. Den var 3 år gammel og det synes jeg måske er en halvdårlig investering når man tænker på at den er indkøbt til kr. 3000,- (heldigvis ikke af mig!).

Min Hemel er købt i Tyskland, det var billigere en hos America. Men hvis man sparer 20% til LU, så passer pengene nok meget godt.

Udover det vil jeg helt klart mene at en RCom 25 er for lille! Du skal tænke på, at det ikke er et usædvanligt scenarie kun at have en befrugtning på 70%, så har du 17 æg tilbage. Så kan der gå et par stykker i stå undervejs, så er der 15. Heraf klækker måske kun 12. Herefter kan du risikere at miste nogle eller at 11 af dem er haner ::)
 
Man skal huske på, at selvom man har en maskine til 50 æg, så behøver man ikke lægge 50 æg i den. Men det er rart at have ekstra kapacitet /o

Held og lykke med dit valg!

Du har helt ret,Tanja.Mange regner ikke med det store spild der ved en rugning.Men hvordan kan en hel rugemaskine "stå af".Du må da kan skifte et par defekte dele og så kører det igen?.Det var en tanke jeg ikke ville brænde inde med. :-) :-)

Min R-Com 20 er slet ikke stor nok mere.Måske man skulle købe en "50-er" på LU.
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2012, 16:11 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #28 Dato: 11 Oktober , 2012, 17:59 »
stinne se reklamen ude til venstre eller klik på rugemaskiner. dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #29 Dato: 11 Oktober , 2012, 20:22 »
udover pladsen i rugemaskinen skal du så osse ige ha pladsen til kyllinger med i betragtning. Hvis ikke du har en skruk skal du ha en kyllingemoder, der skal osse være noget udendørs plads til dem osv osv. Derfor tror/håber jeg at den lille blå til 24æg kan dække mit behov indtil videre, og så "kun" få kyllinger hver 3-4 uge. Men som alt andet med fjerkræ har denne etape det jo osse med og gribe om sig ;D ::)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk