Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?  (Læst 22340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Dato: 10 Oktober , 2012, 22:19 »
Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder? Jeg vil gerne købe min egen rugemaskine, og vil høre om i kan anbefale nogle frem for andre. Den må helst ikke koste mere end 3-4000,- og da jeg ikke er stor avler så skal det ikke være en kæmpe maskine. Har tænkt på rcom 25 den ser ud til, at være meget let at bruge og er fuldautomatisk. Kan i rådgive mig lidt? På forhånd tusind tak :) Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:29 »
Hvad du skal vælge og hvor meget du skal 'investere' kommer meget an på hvor meget du har intentioner om at bruge maskinen.

Jeg ville ikke være bleg for at anbefale at starte med 'Madam Blå' - med motor. Jeg tror den koster omkring 1800 kr hos America, den kan også købes hos Harald Nyborg. Den er til 24 hønseæg.

Jeg rugede i den maskine ihvertfald et par år, og havde glimrende erfaringer med den.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:37 »
Hvis det ikke er til de helt store mængder rugeæg, så vil jeg bestemt tilslutte mig Erik´s råd mht. rugemaskine.

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:41 »
Rcom 20 vil også være et godt starter valg. Antallet af kyllinger skal jo matche dine pladsforhold, så skal det nok gå. Jeg har ruget 3 gange i min Rcom 20, købt sidste år på LU, og er meget tilfreds!! Husk der er rabat hos America, hvis du køber til LU (januar 2013 i Fredericia)!! Så vidt jeg husker 10%!!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:44 »
Rcom 20 vil også være et godt starter valg. Antallet af kyllinger skal jo matche dine pladsforhold, så skal det nok gå. Jeg har ruget 3 gange i min Rcom 20, købt sidste år på LU, og er meget tilfreds!! Husk der er rabat hos America, hvis du køber til LU (januar 2013 i Fredericia)!! Så vidt jeg husker 10%!!

De undlader sædvanligvis på LU at tillægge 25% moms. Det betyder at man så sparer 20% iht. den normale pris.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:48 »
Jeg har selv en R-Com, som jeg håber at få en del glæde af i årene fremover.

Men jeg må nok lige gøre opmærksom på at det ikke er alle R-Com maskinerne der er lige godt kalibreret fra fabrikken (selvom de skriver noget andet i manualen). Og det er ikke kun mig der har gjort den erfaring. Så måske ikke den letteste maskine at starte med.
Mvh
Erik Andersen

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #6 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:57 »
Ja wow, 20% det er da ikke så lidt. Min og andres erfaringer m Rcom 20 har været positive, fyld destilleret vand på, start, og så gik det strygende! Jeg endte m at lægge bolsje termometret ned i maskinen, og kunne se at temp var super præcis!! Min nyindkøbte digitale fugt og temp målerenhed (ikke tjek-up termometret) duede til gengæld ikke. En anden lille udfordring var da vand reservoiret løb over, hvorved fugtighed løb løbsk..... Men ellers fjong. Søg evt på de modeller du overvejer! Pøj pøj!!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #7 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:14 »
mange tak, ja synes nok jeg kan huske at du skrev noget om kalibrering Erik, men har også hørt andre skrive den er god, men fordi jeg synes jeg ku huske det med kalibrering ville jeg lige høre, nogle har også sagt at King Suro er god, men nu har jeg mulighed for at låne en madam blå til de rugeæg jeg er ved at indsamle. Ku bare godt li, at man måske ikke behøvede at være hjemme hver dag for, at vende æg. Har søgt på mange maskiner og de lyder jo alle godt i beskrivelsen, men vigtigere hvad andres erfaringer er. R der ikke også stor forskel på hvilke maskiner der kan opretholde temp. uanset hvor de står?? takker ;)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #8 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:16 »
Min og andres erfaringer m Rcom 20 har været positive,

Min erfaring med netop den maskine begrænser sig til et andet medlem herinde som jeg skrev lidt frem og tilbage med i PM's fordi hun stort set havde opgivet sin maskine, havde pakket den ned og var klar til at sende den retur til UK, hvor den var erhvervet. Jeg mødte hende og hendes mand på Sydfyn (Peters arrangement), hvor vi talte lidt videre om hvordan problemet formentlig kunne løses. Jeg ved ikke hvad der videre er sket i den sag.

Men ihvertfald ikke alle, der har erhvervet den maskine, har haft samme positive oplevelse.

Jeg var med i det batch som hjemkøbte 4 R-Com 50 tidligere på året. Jeg oplevede alvorlige kalibreringsfejl med min maskine, og på Sydfyn erfarede jeg, at en af de andre købere også havde problemer med kalibreringen.

Det er noget der kan fikses, ved en lille merinvestering i sekundært måleudstyr (ca 200 kr). Så ikke noget alvorligt, men blot noget man bør være opmærksom på. Og noget man helt sikkert finder ud af ved første rugning, hvis ens maskine har problemet. 
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #9 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:18 »
men nu har jeg mulighed for at låne en madam blå til de rugeæg jeg er ved at indsamle. Ku bare godt li, at man måske ikke behøvede at være hjemme hver dag for, at vende æg.

Madam blå kan også fåes med automatisk vending så vidt jeg husker.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #10 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:19 »
nogle har også sagt at King Suro er god,

Den maskine er så vidt jeg lige husker også en R-Com.

Ku bare godt li, at man måske ikke behøvede at være hjemme hver dag for, at vende æg.

Madam Blå med motor er fuldautomatisk, så 'hun' vender selv æggene.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #11 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:44 »
Jes og Erik: Vil man kunne ligge f.eks. 2 hold rugeæg i Madam Blå nu er det dværgsilker jeg har. mere hvis jeg lige ville ruge lidt flere ud end det hold der var igang, håber i bærer over med mine måske dumme spørgsmål :D kan se at den iHarald Nyborg er en hvor man selv skal vende æggene så vil gå ind og kigge på AmericaThisted
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #12 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:49 »
Nu må det helst ikke gribe for meget om sig herhjemme med høns på hjernen, men planen er at lave lidt avl og få inddelt mine dyr i stammer, (som jeg så heller ikke lige ved hvordan man gør smartest) jeg kommer ikke til, at ruge 600 æg ud, men vil en 24 ægs Madam Blå hurtigt blive for lille tror i? eller skal man købe noget lidt større fra starten af ??  ;)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #13 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:54 »
Stinne.

Jeg har ikke prøvet at ruge hold med forskellig 'termin' i den maskine, men ud fra mine erfaringer ville jeg tro at det var svært.

Grunden er, at dag 18 hvor man hæver fugtigheden, bliver der meget fugtigt i maskinen, og jeg kunne frygte at det ville skade det hold æg der er lagt senere ind i maskinen. Jeg tror det ville kræve en separat klækkemaskine, hvor æggene kan flyttes over på dag 18 og få den nødvendige højere fugtighed.

Og endnu en gang - der findes ikke dumme spørgsmål. Kun dumme svar. Så spørg du blot løs.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rugemaskine vil i anbefale til nybegynder?
« Svar #14 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:59 »
men vil en 24 ægs Madam Blå hurtigt blive for lille tror i? eller skal man købe noget lidt større fra starten af ??  ;)

Det er så et spørgsmål det kan være lidt svært at svare fyldestgørende på. Det handler jo noget om ambitionsniveau. Men Madam Blå kan klare 'en tur' ca hver 3. uge, plus/minus et par dage. Så man kan jo vælge at ruge over en længere periode fremfor at ruge store mængder ad gangen.
Mvh
Erik Andersen