Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset  (Læst 18022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Jeg har endelig fået overtale manden til høns og vi er igang med at bygge huset og gården. Jeg har læst og læst og læst herinde og andre steder på nettet og har manglet en nem oversigt over hvad man skal indkøbe når man er ny hønseejer.

Så her har jeg skrevet de ting ind, jeg selv et kommet frem til, så må i meget gerne supplere med alt det jeg helt sikkert har glemt. Hvis der ligger noget tilsvarende her på forum, kan administrator bare slette denne:)

Huset:
Foder- æglægning og korn
Fodertønder der er tætte
Rengøringsdimser- løvrive, kost/fejebakke, spartel
Rengøring/decificeringsprodukter- stalosan, virkon-s, staldchok
Kattetoiletter med låg som redekasser
Strøelse- i mit tilfælde hampstrøelse
Siddepind af lægte
Vand/foder trug
Kæde + kroge til ophæng
Møgbræt
Skaller


Kan i kommer på mere?  :o
« Senest Redigeret: 20 Juli , 2012, 20:28 Fra Jeannejen »

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2012, 16:29 »
Det lyder rigtig fornuftigt de ting på din liste /o.

Et par ting mere som kan være nyttige:

Østersskaller (til æggeskallerne, de indeholder meget kalk, du kan servere skallerne i en skål for sig selv, eller blande det i foderet)

En lille fejebakke + kost (uundværlig her hos mig)

Staldchok (meget rart at have stående)

Murerspande til at hente vand i (jeg har mindst 5 spande, og kan aldrig finde nogen af dem ::))

Hvad skal du have for nogen høns?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2012, 17:02 »
Et af de redskaber som jeg er rigtig glad for når jeg rengør ude ved hønsene og særligt på møg pladen under pindene er en tapet spartel !!! Den er genial at få indtørrede klatter og andet fastgroet skidt af med.
Pudsig, men et rigtig godt remedie at ha.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2012, 17:05 »
Et møgbræt under lægterne ville også være godt.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2012, 20:16 »
Ah ja, møgbræt- det skal jeg huske og det og siddepinden skal være på hængsler så det er nemt at fjerne når der skal gøre rent:)

Spartel- jep, min mand er håndværker, så det kan jeg finde i værkestedet.

Spande, lille kost, staldchok- check:)

Kan hønsene mon tåle vand der er nedløb fra taget? Det er nemlig lige udenfor døren af hønsehuset.

Skaller- nå ja!

Ang. Hønsene, jeg har igen specifikke præferencer, men det skal IKKE være hybridhøns. En ven sælger høns i området og med mindre det er hybridhøns, tager vi hvad han har:)
« Senest Redigeret: 20 Juli , 2012, 20:45 Fra Jeannejen »

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #5 Dato: 20 Juli , 2012, 20:42 »
I dag er der købt:

Fuld af pep og hønsekorn- begge fra møllernes.
2 tætte tønder
Et kattetoilet- er det nok til 5 høns?
Et brev virkon-s til dicificering. Er det ikke smart at dicificere det nye hønsehus inden vi tager det i brug?

En skrev om en blanding han sprøjtede med, når han havde gjort rent, noget med varmt vand, salmiak spiritus og noget 3, som jeg ikke kan huske, er der noget der ved havd det var?

Jeanne, som er ekstremt hys med rengøring, utøj og lign. :)
« Senest Redigeret: 20 Juli , 2012, 20:44 Fra Jeannejen »

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2012, 12:52 »
Gider i kigge på de spørgsmål der er i mine indlæg:)?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2012, 13:20 »
De kan sagtens tåle vand fra nedløb, fra taget, men iflg. loven må de ikke drikke regnvand  :o så du skal sidde ude i gården og holde øje med at de ikke drikker af en vandpyt  :police: sommetider må man bare tænke nå!

Om en kasse er nok til 5 høns, er svært, men hvis ikke, så giv dem noget andet, ved siden af, det er min erfaring, at om du så køber fire til, så er der en ynglings, så lad det komme an på en prøve, måske er det nok, og måske skal de have en æblekasse eller en omvendt spand med et hul i siden på gulvet. det behøver ikke være kostbare kasser, der er deres foretrukne, Det er et eksperiment

Jeg har aldrig brugt Virkon S så det kan jeg ikke udtale mig om, og jeg har heller ikke set en tråd med noget med salmiak.
Du spørger bare hvis du kommer i tanke om noget.
Vild med rengøring er fint, men der skal altså ikke være sterilt, det er værre end lidt snavs, og de bliver for sarte
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #8 Dato: 21 Juli , 2012, 13:22 »
Hvis det er et helt nyt høsnehus, tror jeg ikke det er nødvendigt at decinficere inden brug..der er jo ikke noget at decinficere for ;)

Hvis du er hys med utøj, bakterier og lignende, tror jeg nu sagtens, at du kan nøjes med at rengøre huset indvendigt en gang i kvartalet, lige vaske vægge ned plus pinde plus gulv. Jeg selv har vinyl på gulvet under strøelsen, det er nemt at rengøre, og skidt og møj har dermed ikke sat sig fast i træbunden (jeg har ingen møgbræt!). Jeg tror, at én redekasse er nok, de vil blot stå i kø efter hinanden for at komme til at lægge æg. Jeg synes altdi flere kasser er bedst, men også fordi mine får lov at ruge i huset :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2012, 00:20 »
Tusind tak for svar begge to.

Jeg dropper afvaskning i virksom-s til at starte med og gør bund rent en gang hver 3. Måned.

Det med en rengøringsblanding var også i forbindelse med siddepinden! I taler også om at smøre den ind i madolie, hvorfor og hvor tit?

I dag har jeg søgt og søgt på høner og har efter billeder af flokke og fortællinger om haner besluttet, at det skal vi også have. Vi bor på landet, så larm er ingen problem. Jeg synes det er lidt svært at finde nogle egnede.

Fandt nogle gule orphingtons i Viborg som er fra 2011 og lægger æg, det var kønne- ved bare ikke om de er for gamle?

Fik også taget frisk høstet græs/eng fra til hønsene til de første dage i hønsegården, hvor de lige skal vænne dig til stedet.

Lidt billeder af hønsehus bygningen skal i også have, når nu mit tepatalk virker:)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2012, 00:29 »
Madolie på siddepinde har nok været i forbindelse med angreb af kalkben mider. Noget du skal være opmærksom på hvis du køber voksne høns.
Orpington er en rigtig god rolig race specielt til børn i den størrelse du har med på billedet.
De er ikke for gamle fra 2011 , tværtimod så får du jo høns der er i æglægning.
En flok med en hane er den mest harmoniske flok.

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2012, 08:15 »
Jeg ved ikke om man må det her, men nu prøver jeg:)

Jeg har fundet denne annonce på gul og gratis. Det er meget tæt på hvor jeg bor og det virker som om han har hvad man skal bruge- Men ser det godt nok ud? Tænker bla. hybridhøns, er så bange for at få noget skidt, fordi man ikke har nok forstand på det!!


http://www.guloggratis.dk/dyr/fugle/fjerkrae/hons/annonce/15829536-brun-lohmann

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2012, 08:28 »
Du kunne også købe af folk her fra Forum, det er selvfølgelig ingen garanti for ægthed, men måske liiiidt større sandsynlighed. Jeg vil anbefale at starte m høns fra sidste år, måske kan I så få kyllinger næste år!? God ide m en hane til flokken!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2012, 08:34 »
Hybridhøns er ikke noget skidt, men jeg ville nok prøve at finde nogle via forum i stedet for, som Dorte også foreslår. Når I har besluttet jer for at få en hane også, er det lidt nemmere at finde en flok. Det er også lidt sjovere at få høns fra en privat, hvor hønsene måske er lidt tammere end fra en der sælger mange hundrede høns. Tamme høns er sjovere ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2012, 08:40 »
Jeg vil også absolut helst købe privat og via forum, synes bare ikke rigtig jeg kunne finde noget i går, hvor jeg kiggede på markedspladsen.

Så skriv endelig, hvis der er noget i mener kunne have interesse! :)