Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Transport af høns - Flyttekasser  (Læst 23129 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Transport af høns - Flyttekasser
« Dato: 23 April , 2012, 21:59 »
Hejsa,

Har lige haft en nær grum oplevelse som jeg lige tænker at dele min erfaring med jer, således at det forhåbentligt aldrig bliver en hel grum oplevelse.

Jeg var lige over i Jylland og hente nogle smukke smukke Brahma damer og med så mange andre fjerkræ jeg har hentet, har et par gode flyttekasse været trofast opbevaring til transporten.

Vi snakker om en tur på ca 3 timer - i en ventileret bil.

Da jeg kommer frem til hønsegården og åbner kassen, ligger 2 af dem fuldstændigt forvredet og den ene raller efter vejret. Jeg er ikke et sekund i tvivl om der er tale om for meget varme og for lidt vand - så jeg tager dem over til vandet og giver dem nogle små slurke.. Den ene begynder selv at drikke efter små ti minutter og rejser sig og går lidt forsigtigt rundt.. Den anden stopper først med at ralle efter en halv times tid og falder mere til ro.. Efter en times tid ligger den med en pæn holdning og i dag bevæger den sig rundt, men foretrækker at ligge og slappe lidt af....
Jeg havde ikke kunne bære at et eneste af de smukke dyr skulle være omkommet pga min ubetænksomhed!

Lektien lært:
1: Skru ned for temperaturen i din bil! - det kan godt være du synes det er køligt, det gør damerne nok ikke i kassen bag dig!
2: Tænk over den samlet rejsetid. Jo længere rejse, jo større kasse!

Jeg havde 4 voksne høns i en XXL flyttekasse og 4 hønniker i en stor flyttekasse. - Ingen problemer med hønniker.

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #1 Dato: 23 April , 2012, 22:08 »
Hejsa,
Giver lige mit besyv med: Mine nye beboere kom fra Herning til Ballerup i et hundebur bag i bilen og bagruden en smule på klem. I Ballerup blev de pakket om 1 og 1 i 1 stor kattetransportkasse og 2 små flyttekasser (ca. 1/2 str, af normal stor flyttekasse. Jeg havde prikket ekstra huller hele vejen i begge sider hvor der ikke var håndtagshuller og sørgede for at kasserne ikke stod så de blokerede hinandens lufthuller. De klarede turen med bravour. Vi luftede bilen ud undervejs.
Varmen i lukket kasse med 4 høns sammen, bliver nok høj da de også er nervøse og måske sveder og stresser lidt undervejs.
Mine var ialt 4 timer og et kvarter undervejs og klarede det med bravour. Der blev lagt 2 æg af 3 høns på transportdagen, godt gået Tøser  /o

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #2 Dato: 23 April , 2012, 22:11 »
ups, ja det var så 1 kattetransportkasse og 3 enkelte flyttekasser....der var 1,3 nye beboere....LOL

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2012, 00:41 »
Bringer lige liv i Jespers beretning om transport nu når det er varmt og der skal transporteres høns.
Jespers oplevelse skete også for mig en sommer for et par år siden. Kyllinger hentet på sydsjælland til nordsjælland, transporteret i papkasser ,  Flere døde ...
Siden dengang har jeg nægtet at transportere høns i papkasser...
Jeg bruger denne :
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=194&forwardtarget=indre&vhmenu=9&hmenu=5
« Senest Redigeret: 22 Juli , 2012, 00:43 Fra Lene, Rungsted »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2012, 07:26 »
Ja det er nogle fine trækasser dem fra America, bare synd at de ikke holder, ihvertfald ikke dem til de helt store høns. Det er desværre noget bras.  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2012, 07:32 »
Hmmmmnnnn,?? Hvad vil du så anbefale Lestat?
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Zoro

  • Gæst
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2012, 09:17 »
Hmmmmnnnn,?? Hvad vil du så anbefale Lestat?

Nævnes bare :

Prøv at ringe til Rugemaskine. dk , han er også igang med at markedsføre transport kasser til høns + drikke og fodertrug + mange andre hønse ting.

J.C.


Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2012, 09:57 »
Nå , jeg kan se at mit link ikke virker helt.
Det er den der hedder ny model som jeg har købt. Det smarte ved den er at den har en klap for enden man bare skubber til når dyrene skal puttes i kassen.

Men jeg glæder mig til at se hvad jeppe finder.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2012, 16:49 »
Nævnes bare :

Prøv at ringe til Rugemaskine. dk , han er også igang med at markedsføre transport kasser til høns + drikke og fodertrug + mange andre hønse ting.

J.C.



Er du blevet salgschef ved Rugemaskine.dk ??
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2012, 16:59 »
Jeg hentede 11 stk. Orpington i Esbjerg idag. De blev hentet i flyttekasser, som havde fået 4 huller på hver side, og 4 i toppen - samtidig var der Air-con på. Der var ingen problemer med dem, og det tog ca. 3 timer med spisepause, samt skulle 7 af dem på en ekstra tur nordpå.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2012, 17:14 »
I "gamle dage" solgte America nogle ganske stabile og gode kasser til store høns.
De var med 4 rum og de kunne HOLDE.

Eneste "fejl" er at den er ganske tung, især med 4 store Jersey Kæmpe haner i.
Så den kan ikke bæres alene, men med hjælp, så går det.

Problemet er nok det, at kasserne skal være stabile/solide, kunne bæres og være billige, og dette kan desværre ikke lade sig gøre, for kvalitet koster og stabilitet kræve kraftigere materialer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2012, 17:18 »
Jeg har endnu ikke fundet en god kasse, og jeg har har desværre heller så meget snilde, så jeg har "opfundet" en-

 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Zoro

  • Gæst
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2012, 22:11 »
Er du blevet salgschef ved Rugemaskine.dk ??

@ Tranum.

Hej Tranum.

Jeg ville meget gerne, men jeg tror ikke Rugemaskine.dk har råd, med de forærings priser som han sælger sine rugemaskiner til ??

Hilsen fra Jørn.

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2012, 22:27 »
@ Lene Lestat
Jeg har købt en 4 enheders trækasse t dværghøns. Jeg synes umiddelbart den virker meget fornuftig, stabil, stablestabil og forholdsvis handy, - men mine vejer jo heller ikke så meget. Rummene er dog lige snævre nok til en hane, men hønekyllinger og høner klarer den fint.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Transport af høns - Flyttekasser
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2012, 22:42 »
Jeg har brugt et hunde-transportbur, købt ved Harald Nyborg, til transport af alle slags dyr.
http://www.harald-nyborg.dk/p7647/transportbur-91-5x60x69cm

Det passer lige ind bag i min st. car men kunne sikkert også sættes på et bagsæde. Jeg har en pressening under. Der er ingen fare for at dyrene får det for varmt og  man kan holde øje med dem undervejs. Desuden er de meget rolige (hvad enten det er katte, kyllinger, høns, geder eller hunde) da de kan se ud.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe