Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: vetilation  (Læst 11955 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: vetilation
« Svar #15 Dato: 08 Februar , 2012, 18:05 »
Nej det tror jeg da ikke du gør, men heller spørge en gang for meget, end for lidt. Og Michael husk der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.

Synd dine spørgsmål kom for sent, men du så formodenligt Rudy´s svar..!

Ps fik din mail, men jeg vil helst besvare spørgsmål i dette forum.
jo ser hans svar ved ikke lige om det er på denne her tråd jeg skal beskriv det men vil prøve mit køleskab er ca 1 meter x 50 indvendig jeg vil en kasse på60x45 den vil jeg stille ind i køleskabet jeg vil lave en låde med glas i så jeg kan se ind til æggene for oven i køkeskabet har jeg 2x60 wat varmekilde skal jeg nu bore to huller i min trækasse til min mølle så den kan smide luft ned i kassen og så bore et hul i vær side i bunden af kassen så luften kan komme ud igen og blive varmet op igen ?

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #16 Dato: 08 Februar , 2012, 18:29 »
jo ser hans svar ved ikke lige om det er på denne her tråd jeg skal beskriv det men vil prøve mit køleskab er ca 1 meter x 50 indvendig jeg vil en kasse på60x45 den vil jeg stille ind i køleskabet jeg vil lave en låde med glas i så jeg kan se ind til æggene for oven i køkeskabet har jeg 2x60 wat varmekilde skal jeg nu bore to huller i min trækasse til min mølle så den kan smide luft ned i kassen og så bore et hul i vær side i bunden af kassen så luften kan komme ud igen og blive varmet op igen ?

Jeg må henvise til Rudy´s svar endnu engang, hvis du ikke helt har styr på principperne bag og om opbygningen af en rugemaskine, hvis du vil ekspermenter med selvbygget rugemaskiner. 

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: vetilation
« Svar #17 Dato: 08 Februar , 2012, 21:09 »
Danny

Det betvivler jeg ikke et øjeblik.

Men skal vi ikke se på årsagen til forskellen. Det ville jeg anbefale!

For umiddelbart er det jo de samme æg vi taler om. Så det har ikke noget med æggene at gøre. Enige?

Kan vi, måske, også være enige om et et æg udruger optimalt ved en given temperatur uanset om det er en høne eller en maskine der udruger?

Så hvor opstår forskellen til variansen i temperaturkrav?

Mon ikke det skal tilskrives luftcirkulationen?

I en maskine med cirkulation vil temperaturen være ens i hele maskinen, pga cirkulationen. Så de krævede 37,5-37,8 vil altid findes omkring æggene
I en maskine uden cirkulation vil temperaturen være højest i toppen af maskinen og lavest i bunden af maskinen. Varm luft lettere end kold luft. Så hvis termometret er placeret i toppen af fladrugeren, ja så er der meget logik i, at der kræves en lidt højere temperatur i fladrugeren, end i motorrugeren.  /o /o /o

Altså, vi kan konstatere at verden stadig står.  ;)



Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte og jeg har ikke undersøgt nærmere hvorfor det er sådan. Men nærmest uanset hvilken vejledning du læser så står der som skrevet. Og så må der jo være noget om det... Eller?

Som du selv skriver så har det HELT sikkert noget med ventilationen at gøre. Det er jo den eneste forskel.
Den gang jeg rugede i fladruger lagde jeg altid termometeret lige ovenpå et æg. Men hvis det faldt ned under ægget så kunne der sagtens være 1-2 grader koldere her. Måske er det for at udligne denne forskel at man ruger 1 grad højere?

Et andet lille eksperiment jeg lavede engang var at måle temperaturen under en rugende høne. Når termometeret lå på "maven" af hønen var det adskillige grader varmere end under æggene. Her snakker vi 2-4 graders forskel men inde i ægget må temperaturen have været korrekt...?

Som tillæg kan jeg sige at temperaturen på en rugende høne er betydelig højere end de anbefalede 37,5-37,8.

Danny
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2012, 21:11 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: vetilation
« Svar #18 Dato: 08 Februar , 2012, 21:36 »
Et andet lille eksperiment jeg lavede engang var at måle temperaturen under en rugende høne. Når termometeret lå på "maven" af hønen var det adskillige grader varmere end under æggene. Her snakker vi 2-4 graders forskel men inde i ægget må temperaturen have været korrekt...?

Som tillæg kan jeg sige at temperaturen på en rugende høne er betydelig højere end de anbefalede 37,5-37,8.

Interessant observation. Det havde jeg egentlig aldrig tænk over, men det er jo i grunden meget logisk. Lidt afhængig af en redes placering, kan der selvfølgelig komme en masse kulde til æggene nedefra. Og herfor kan kun kompenseres via en højere temperatur fra den rugende fugl.

Og nu tænker man så lidt videre. Hmmm, hvordan ved den rugende fugl hvor meget den skal kompensere via kropsvarme. Hvis vi lige tænker ænder et øjeblik i stedet for høns. Så er yderlighederne jo én der ruger indendørs i en redekasse mod én der ruger udendørs, mere eller mindre på den bare jord. Har de indbygget termostat  :D
Mvh
Erik Andersen

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #19 Dato: 09 Februar , 2012, 17:46 »
jo ser hans svar ved ikke lige om det er på denne her tråd jeg skal beskriv det men vil prøve mit køleskab er ca 1 meter x 50 indvendig jeg vil en kasse på60x45 den vil jeg stille ind i køleskabet jeg vil lave en låde med glas i så jeg kan se ind til æggene for oven i køkeskabet har jeg 2x60 wat varmekilde skal jeg nu bore to huller i min trækasse til min mølle så den kan smide luft ned i kassen og så bore et hul i vær side i bunden af kassen så luften kan komme ud igen og blive varmet op igen ?
Hej  ;D

Da det ikke ser ud til at de andre har tænkt sig at svare dig   :o Skal jeg da gerne prøve. Du behøver ikke at sætte en kasse inden i dit køleskab. Du skal bare have et par blæsere der ind og et varmelegme der kan afgive varme nok. Sørg altid for at have den kraftigste blæser i toppen. Rettet ind til at blæse varmen ned af. Regner med at du har styr på din termostat  ???
Og hvis du kan finde nogle små termoruder til at sætte i døren er det jo super. Har også tænkt på at man kan jo bruge en vinkøleskab  /o Der er hele døren jo en termorude.
Du kan også vælge at lave varmen på siden af dit køleskab. Så den suger luften ind foroven, og blæser varmen ud igen forneden. Eller omvendt. Der er mange muligheder  /o Spørg endelig hvis du skal bruge mere hjælp  /o

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #20 Dato: 09 Februar , 2012, 17:56 »
Hej  ;D

Da det ikke ser ud til at de andre har tænkt sig at svare dig   :o Skal jeg da gerne prøve. Du behøver ikke at sætte en kasse inden i dit køleskab. Du skal bare have et par blæsere der ind og et varmelegme der kan afgive varme nok. Sørg altid for at have den kraftigste blæser i toppen. Rettet ind til at blæse varmen ned af. Regner med at du har styr på din termostat  ???
Og hvis du kan finde nogle små termoruder til at sætte i døren er det jo super. Har også tænkt på at man kan jo bruge en vinkøleskab  /o Der er hele døren jo en termorude.
Du kan også vælge at lave varmen på siden af dit køleskab. Så den suger luften ind foroven, og blæser varmen ud igen forneden. Eller omvendt. Der er mange muligheder  /o Spørg endelig hvis du skal bruge mere hjælp  /o

Niksen. Varmen skal blæses fra oven og ned.

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #21 Dato: 09 Februar , 2012, 17:59 »
Niksen. Varmen skal blæses fra oven og ned.
Hej  ;D

Det er da så heldigvis noget man selv afgører når man bygger selv  /o

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #22 Dato: 09 Februar , 2012, 18:07 »
Hej  ;D

Det er da så heldigvis noget man selv afgører når man bygger selv  /o

Jo jo.. men så skal man blot være indstillet på det går så bare ud over de nederste rugeæg/kyll. i rugemaskinen.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: vetilation
« Svar #23 Dato: 09 Februar , 2012, 18:21 »
Niksen. Varmen skal blæses fra oven og ned.

 /o /o /o

Det er altid sådan at man placerer motorrum foroven og blæser den varme luft ned gennem bakkerne med rugeæg, og i bunden ledes den nu en smule afkølede luft op i motorrummet via gennem sidekanalerne, og bliver opvarmet igen. Ovennævnte er ligeså indlysende som luftrosetten skal placeres i top.

Man bør følge ovennævnte principper, da det er her det optimale resultat opnåes. Ellers kan man jo blot lægge en række rugeæg på radiatoren, hvis man ikke ønsker at tillægge omhyggelighed nogen betydning ;D

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #24 Dato: 09 Februar , 2012, 18:37 »
/o /o /o

Det er altid sådan at man placerer motorrum foroven og blæser den varme luft ned gennem bakkerne med rugeæg, og i bunden ledes den nu en smule afkølede luft op i motorrummet via gennem sidekanalerne, og bliver opvarmet igen. Ovennævnte er ligeså indlysende som luftrosetten skal placeres i top.

Man bør følge ovennævnte principper, da det er her det optimale resultat opnåes. Ellers kan man jo blot lægge en række rugeæg på radiatoren, hvis man ikke ønsker at tillægge omhyggelighed nogen betydning ;D

 /o /o /o /o Nemlig og jeg tror vi skal ha´ med, om man fejlagtig blæser fra neden af og op bliver de nederste rugeæg alt for afkølet.

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #25 Dato: 09 Februar , 2012, 18:48 »
Hej  ;D

Det er nu sådan at jeg faktisk er igang med en maskine hvor det bliver blæst ud forneden  /o Og det lyder jo ikke som om at der er nogen af jer der har prøvet det før  ??? Så måske vi lige skulle vente og se hvordan det går inden vi konkluderer at det ikke virker  ???.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: vetilation
« Svar #26 Dato: 09 Februar , 2012, 18:55 »
Hej  ;D

Det er nu sådan at jeg faktisk er igang med en maskine hvor det bliver blæst ud forneden  /o Og det lyder jo ikke som om at der er nogen af jer der har prøvet det før  ??? Så måske vi lige skulle vente og se hvordan det går inden vi konkluderer at det ikke virker  ???.

Så sandt. Så sandt. Men jeg ved at der er lavet et meget stort antal forsøg af diverse rugemaskine producenter, som så har afstedkommet at de alle laver større træmotorrugere efter de af mig skitserede principper /o  netop fordi det var det optimale.
Jeg har det sådan, at der aldrig er grund til at opfinde noget der er opfundet ;D

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #27 Dato: 09 Februar , 2012, 19:02 »
Så sandt. Så sandt. Men jeg ved at der er lavet et meget stort antal forsøg af diverse rugemaskine producenter, som så har afstedkommet at de alle laver større træmotorrugere efter de af mig skitserede principper /o  netop fordi det var det optimale.
Jeg har det sådan, at der aldrig er grund til at opfinde noget der er opfundet ;D


Rudy, Jeg kunne da gerne ønske mig og opfinde den dybe talerken endnu engang, men den skulle vende modsat, kan du følge mig... *g *g *g *g
Det var kærligt ment Kyllingesalg.

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #28 Dato: 09 Februar , 2012, 19:11 »
Så sandt. Så sandt. Men jeg ved at der er lavet et meget stort antal forsøg af diverse rugemaskine producenter, som så har afstedkommet at de alle laver større træmotorrugere efter de af mig skitserede principper /o  netop fordi det var det optimale.
Jeg har det sådan, at der aldrig er grund til at opfinde noget der er opfundet ;D

Hej igen  ;D

Nu er jeg jo heller ikke ved at opfinde rugemaskinen. Men alt kan jo forbedres efter min mening  /o Og det skal ihvertfald afprøves. Det er jo så heller ikke værrer end at jeg bare kan vende blæseren hvis det ikke virker  /o

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: vetilation
« Svar #29 Dato: 09 Februar , 2012, 19:14 »
Rudy, Jeg kunne da gerne ønske mig og opfinde den dybe talerken endnu engang, men den skulle vende modsat, kan du følge mig... *g *g *g *g

 ;D   Fedt ;) og hvis man så var slanke-doktor, så kom der gang i butikken ;D
Effektiv slankemiddel, med kun omvendte talerkener. Det er ikke store portioner der kan øses os :D

Nå det var herfra: spøg og skæmt afdelingen ;D