Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: vetilation  (Læst 11935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
vetilation
« Dato: 06 Februar , 2012, 18:49 »
hej alle kloge mennesker hjælp der er noget der hedder at ruge med luft og uden luft uden luft så skal man holde temp  ca 1 grad højre så nok ca 38,8 og 37,8 med luft men hvor meget luft skal der til så fanme svært for er der for lidt luft på din blæser så er 37,8 vel ikke nok grader og så skal man vel køle sine æg af lige som man jo skal når man ikke har luft på så luft nok er vel viktig nogen der ved lidt om det

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2012, 23:53 »
hej alle kloge mennesker hjælp der er noget der hedder at ruge med luft og uden luft uden luft så skal man holde temp  ca 1 grad højre så nok ca 38,8 og 37,8 med luft men hvor meget luft skal der til så fanme svært for er der for lidt luft på din blæser så er 37,8 vel ikke nok grader og så skal man vel køle sine æg af lige som man jo skal når man ikke har luft på så luft nok er vel viktig nogen der ved lidt om det

Hvad... Jeg har aldrig hørt om dette "at ruge med luft eller uden luft"..?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: vetilation
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2012, 00:03 »
Vil tro at michael refererer til om der er ventilation/cirkulation af luften i rugemaskinen. Men uanset cirkulation eller ej skal temperaturen ved/omkring æggene være den samme.
Det er så klart at hvis man ruger uden cirkulation, og termometret sidder højt hævet over æggene, så kan det være et problem at opnå tilstrækkelig høj temperatur i bunden af maskinen hvor æggene ligger.

Men, michael, giv en mere detaljeret beskrivelse af dit rugearrangement, så er jeg sikker på at der vil være kloge hoveder der kan hjælpe på vej.
Mvh
Erik Andersen

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2012, 00:15 »
Vil tro at michael refererer til om der er ventilation/cirkulation af luften i rugemaskinen. Men uanset cirkulation eller ej skal temperaturen ved/omkring æggene være den samme.
Det er så klart at hvis man ruger uden cirkulation, og termometret sidder højt hævet over æggene, så kan det være et problem at opnå tilstrækkelig høj temperatur i bunden af maskinen hvor æggene ligger.

Men, michael, giv en mere detaljeret beskrivelse af dit rugearrangement, så er jeg sikker på at der vil være kloge hoveder der kan hjælpe på vej.

Hvis det er sådan det skal forståes, så giver det mere mening.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: vetilation
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2012, 06:42 »
Jeg satte en blæser fra en ventilater i en PC i min rugemaskine. Den sørger fint for ventilationen. Der skal ikke så meget til, bare luften bliver flyttet lidt rundt så bliver varmen fordelt...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: vetilation
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2012, 07:53 »
Men uanset cirkulation eller ej skal temperaturen ved/omkring æggene være den samme.

Det er faktisk ikke rigtigt. I en motor ruger anbefaler man 37,5-37,8. I en fladruger anbefaler man 38,5-38,8.

Motor ruger = maskine med blæser.
Fladruger = maskine uden blæser.

Danny
Himlen bør altid være blå!

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2012, 12:44 »
Det er faktisk ikke rigtigt. I en motor ruger anbefaler man 37,5-37,8. I en fladruger anbefaler man 38,5-38,8.

Motor ruger = maskine med blæser.
Fladruger = maskine uden blæser.

Danny

 /o /o /o

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: vetilation
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2012, 23:59 »
Det er faktisk ikke rigtigt. I en motor ruger anbefaler man 37,5-37,8. I en fladruger anbefaler man 38,5-38,8.

Motor ruger = maskine med blæser.
Fladruger = maskine uden blæser.

Danny

Danny

Det betvivler jeg ikke et øjeblik.

Men skal vi ikke se på årsagen til forskellen. Det ville jeg anbefale!

For umiddelbart er det jo de samme æg vi taler om. Så det har ikke noget med æggene at gøre. Enige?

Kan vi, måske, også være enige om et et æg udruger optimalt ved en given temperatur uanset om det er en høne eller en maskine der udruger?

Så hvor opstår forskellen til variansen i temperaturkrav?

Mon ikke det skal tilskrives luftcirkulationen?

I en maskine med cirkulation vil temperaturen være ens i hele maskinen, pga cirkulationen. Så de krævede 37,5-37,8 vil altid findes omkring æggene
I en maskine uden cirkulation vil temperaturen være højest i toppen af maskinen og lavest i bunden af maskinen. Varm luft lettere end kold luft. Så hvis termometret er placeret i toppen af fladrugeren, ja så er der meget logik i, at der kræves en lidt højere temperatur i fladrugeren, end i motorrugeren.  /o /o /o

Altså, vi kan konstatere at verden stadig står.  ;)

Mvh
Erik Andersen

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #8 Dato: 08 Februar , 2012, 00:57 »
Danny

Det betvivler jeg ikke et øjeblik.

Men skal vi ikke se på årsagen til forskellen. Det ville jeg anbefale!

For umiddelbart er det jo de samme æg vi taler om. Så det har ikke noget med æggene at gøre. Enige?

Kan vi, måske, også være enige om et et æg udruger optimalt ved en given temperatur uanset om det er en høne eller en maskine der udruger?

Så hvor opstår forskellen til variansen i temperaturkrav?

Mon ikke det skal tilskrives luftcirkulationen?

I en maskine med cirkulation vil temperaturen være ens i hele maskinen, pga cirkulationen. Så de krævede 37,5-37,8 vil altid findes omkring æggene
I en maskine uden cirkulation vil temperaturen være højest i toppen af maskinen og lavest i bunden af maskinen. Varm luft lettere end kold luft. Så hvis termometret er placeret i toppen af fladrugeren, ja så er der meget logik i, at der kræves en lidt højere temperatur i fladrugeren, end i motorrugeren.  /o /o /o

Altså, vi kan konstatere at verden stadig står.  ;)



Det er nu ikke helt korrekt, påstanden om ens temp. i motorruger med blæser og cirkulation.
Placeres 2 temmometer der angiver temp. i fahrenheit, en i toppen og en i bunden, er  der ofte en målbar forskel på op til 0,5 fahrenheit i større motorruger.

I ældre motorruger med klækker i bunden, er klækkeren netop placeret i bunden pga. den lidt lavere temp. (da alle jo ved at rugeæg, bør klække ved en lavere temp. ikke...!)

I motorruger med seperat klækker, starter man altid med at ilægge æg i forrugeren fra oven af og efterhånden som der løbende ilægges æg, flyttes de ælste æg nedad.

Det gør sig også gældende når æg lægges til klækning, de æg der bryder tidligst ilægges i klækkeren fra oven af og ned. Idet de kyllinger der har brudt ægget ikke har så stort behov for nedkøling som dem der endnu ikke har brudt.


Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: vetilation
« Svar #9 Dato: 08 Februar , 2012, 05:28 »
hej alle kloge mennesker hjælp der er noget der hedder at ruge med luft og uden luft uden luft så skal man holde temp  ca 1 grad højre så nok ca 38,8 og 37,8 med luft men hvor meget luft skal der til så fanme svært for er der for lidt luft på din blæser så er 37,8 vel ikke nok grader og så skal man vel køle sine æg af lige som man jo skal når man ikke har luft på så luft nok er vel viktig nogen der ved lidt om det
kan det passe det kan have noget og gøre med jeg ingen udluftnin har køleskabet er bare moteret med ekstra låge så jeg kan se uden og lukke varmen ud i bunden stå så mine æg 37,8 grader i toppen er min varmekilde en blæser men har ingen udluftning skal der er et par huller i toppe og et par huller i bunden trals vis for mange dør fordi at det kan skyldes jeg ikke tilføre luft udefra

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #10 Dato: 08 Februar , 2012, 08:15 »
kan det passe det kan have noget og gøre med jeg ingen udluftnin har køleskabet er bare moteret med ekstra låge så jeg kan se uden og lukke varmen ud i bunden stå så mine æg 37,8 grader i toppen er min varmekilde en blæser men har ingen udluftning skal der er et par huller i toppe og et par huller i bunden trals vis for mange dør fordi at det kan skyldes jeg ikke tilføre luft udefra

Michael, Synes du ikke det er synd for kyllingerne og ekspermenter på den måde...?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: vetilation
« Svar #11 Dato: 08 Februar , 2012, 09:35 »
Hvis man ønsker, at begive sig ud i at man selv prøver på at flække noget rugemaskine-værk sammen, så bør man som minimum se lidt på hvordan de store/større træmotor rugemaskiner fra f.eks. America er konstrueret, hvis man altså ønsker at opnå et optimalt resultat.

Jeg tror bestemt ikke det er tilfældigt, at jeg kan se disse motorrugere altid har luftrosette i top samt luftkanaler i siderne for tilbagesugning af luft til fornyet opvarmning i motorrum.

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #12 Dato: 08 Februar , 2012, 11:52 »
Hvis man ønsker, at begive sig ud i at man selv prøver på at flække noget rugemaskine-værk sammen, så bør man som minimum se lidt på hvordan de store/større træmotor rugemaskiner fra f.eks. America er konstrueret, hvis man altså ønsker at opnå et optimalt resultat.

Jeg tror bestemt ikke det er tilfældigt, at jeg kan se disse motorrugere altid har luftrosette i top samt luftkanaler i siderne for tilbagesugning af luft til fornyet opvarmning i motorrum.

 /o

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: vetilation
« Svar #13 Dato: 08 Februar , 2012, 17:01 »
Michael, Synes du ikke det er synd for kyllingerne og ekspermenter på den måde...?
jo selfølgelig kan jeg godt se det er synd men gør det jo ikke i en ond hensigt var bare temlig sikker på det kunne lade sig gøre lidt kom der da ud af det men langt fra nok jo synd er det da vis det er logik det hele jo også derfor jeg spørger

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: vetilation
« Svar #14 Dato: 08 Februar , 2012, 17:29 »
jo selfølgelig kan jeg godt se det er synd men gør det jo ikke i en ond hensigt var bare temlig sikker på det kunne lade sig gøre lidt kom der da ud af det men langt fra nok jo synd er det da vis det er logik det hele jo også derfor jeg spørger

Nej det tror jeg da ikke du gør, men heller spørge en gang for meget, end for lidt. Og Michael husk der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.

Synd dine spørgsmål kom for sent, men du så formodenligt Rudy´s svar..!

Ps fik din mail, men jeg vil helst besvare spørgsmål i dette forum.