Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor gør i af hønsemøget?  (Læst 18294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #15 Dato: 14 December , 2011, 17:20 »
fra 8 høns skraber jeg fra gødningsbræddet og ned i en metalspand fra Ikea
(det gav meget mer da jeg skulle samle ind fra spånerne uden gødningsbræddet med sand drys)

Noget har jeg tyndspredt under alle roserne  og noget på den store kompost dynge der aldrig blir tømt :D og resten kommes i plastpose og med ugens skraldepose
indtil nu har fordeling være ok og til vår skal alle frugttræerne have et tyndt lag
evt som en skrev længere oppe  tyndet op med vand

Kunne man tørre det hurtig kunne vi jo bli rige på "Gødning direkte fra hønsehus" og det vejer mindre  og nemmere at strø ud
« Senest Redigeret: 14 December , 2011, 17:23 Fra Ege »
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #16 Dato: 14 December , 2011, 17:32 »
nu har vi sandjord i vestjylland jeg ved ikk  med klippeøen, men humus i jorden er et must /o

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #17 Dato: 14 December , 2011, 17:49 »
Jeg har altid troet, at hønsemøg skal komposteres, før det kan blive brugt i køkkenhaven eller under buske og træer. Men det lyder på jer andre, som om det ikke er noget problem at bruge hønsemøget "direkte", altså uden at kompostere det først?

Ja, undskyld, hvis det er et dumt spørgsmål - jeg har først fået egen have + kompostbunke i år og er derfor helt grøn, hvad angår kompost ;D

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #18 Dato: 14 December , 2011, 17:52 »
halm er et hel..d i køkkenhaven /d når du hakker og luger /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #19 Dato: 14 December , 2011, 18:01 »
Jeg gør som Annette, det bliver brugt i haven, efter det har været en tur via komposten. Vi har to af de der grønne kegleformede kompostbeholdere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #20 Dato: 14 December , 2011, 18:04 »
jeg smider det i komposten og derefter i køkkenhaven. Halm er måske noget skidt når der skal luges men gir en luftig fugtig jord som er meget løs og giver gode betingelser for og vokse
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #21 Dato: 14 December , 2011, 18:18 »
Vi har meget leret jord Kristian, det siger måsek lidt om udvaskningen..eller manglen på den  :D

Jeg elsker halm i urtehaven, men lægger det ovenpå i efteråret direkte på jorden uden at fræse først (fra hestestalden med møg i=frisk mødding) som jorddække...så graver haven næsten sig selv til jeg skal ha med den at gøre igen i foråret. Jorden blir så dejlig løs af det, og mikroorganismer har gjort hele arbejdet for mig. Klar parat så! Hvis der er for meget løs halm river jeg det væk  ;) Til gengæld er det forbudt at gå på jorden, der ligger trædesten til det samme  /o

Og så vander jeg med hønsevand til de afgrøder der skal ha max krudt  :D

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #22 Dato: 14 December , 2011, 18:37 »
jorden bliver oss luftig af komposteret, til gengæld har du ikkk en rede til bla gullerodsfluer, som ved frisk møg

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #23 Dato: 14 December , 2011, 22:02 »
Jeg fandt lige et link til kloge (tror jeg nok) ord om gødning: http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/319.html

Mine hjernevindinger er altså ikke til at forstå de der komplicerede udregninger etc., men måske gi'r de mening for nogen  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #24 Dato: 14 December , 2011, 22:18 »
Mit møg kommer i komposten, og da jeg havde får, røg det den samme vej. Til foråret tømmer jeg den ene kompostbeholder rundt i køkkenhaven, på nær til jordbær. De skal have om efteråret, ellers sætter de bare megastore blade i stedet for frugt. Så får drivhuset og mistbænken også en del, og er der noget tilbage, som ikke lige skal gemmes til kål og lign. senere, kommer det ud til blomsterne. Udover jordbær får mine frugttræer også om efteråret. Helt frisk hønsegødning skal man være varsom med, hvor der er små, spæde planter. Det kan godt brænde dem af. I stedet for kalk, kommer jeg al træaske fra mit fyr og diverse bålsteder på komposten. Men jeg gemmer noget aske om vinteren, da det er godt på gårdspladsen, når det bliver glat.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #25 Dato: 14 December , 2011, 22:39 »
Hvad der fjernes fra skidebrættet bliver her kældt på komposten (hjemmelavet anlæg med to kamre hver på lidt over 1 kubikmeter).
På gulvet bruger jeg halm. Renser helt i bund ca hver anden uge og halm, med lort bliver brændt af med det samme. Jeg bor så langt fra naboer at dette normalt kan gøres uden at genere nogen.

Jeg har rigeligt gødning fra mine 3 Angus kreaturer (med relativt lavt N indhold (N=kvælstof)), så jeg ser ikke nogen grund til at tilføre halm/lort blandingen til haven eller andre steder der måtte have behov for gødning.

Udmugning fra grisene, når jeg har sådan nogle, lægges i skel mellem egen og naboens jord. Jeg har prøvet at bruge den som gødning men det er stærke sager, så det skal fordeles over store områder, hvis det ikke skal gøre mere skade end gavn (hvilket vel harmonerer meget godt med måden svinebønder fordeler gylle på).
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #26 Dato: 14 December , 2011, 23:33 »
i de gode gamle dage(eller noget der ligner) havde man tit to møgbunker, således at den der blev brugt var 2 år gammel. Det skulle efter sigende være det bedste. Lidt som mange gør med kompostbunken
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #27 Dato: 15 December , 2011, 06:46 »
Jeg spurgte min planteskolemand, da jeg købte roser i sommer: "Skal jeg så bare smide hønsemøg med halm direkte i rosenbedet?" hvorefter jeg fik det her blik: >:(!!! "NEJ, lad nu VÆR' med den slags kunster!! svarede han. "For det første er det alt, alt for kraftigt at anvende rent, for det andet er det så fyldt med ukrudtsfrø, at du med garanti får problemer næste år. Skal du bruge dit hønsemøg, som kompostér det i min. 2 år, helst 3 år, før du bruger af det"... Ok, taget til efterretning :).

Mit hønsemøg bliver i øvrigt kørt på møddingen (jeg er heldig at have sådan en :D).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #28 Dato: 15 December , 2011, 09:19 »
Jeg samler klatter fra skidepladen og tager sådan lige det værste hver dag. Strøer ca ½ spand easystrø ovenpå hver anden dag. Muger i bund ca. 1 gang pr måned.
Noget kommer i komposten (sammen med haveaffald) og ligger her et par år (har 4 kompostbunker) og andet bliver hældt direkte ud i urtehaven eller ved roserne. Jeg har pænt mange roser og de er dælme flotte om sommeren (fx en 'rosenhæk' bestående af 50 Westerland) /o Selvfølgelig kommer der lidt ukrudt, men det er da ikke værre end at man så luger i bedene et par gange i løbet af sommeren (ja, jeg synes lugning er en godt ting at koble helt af med). Synes nu ikke det virker somom hønsemøget blandet med de snittede halm er for kraftigt til roserne. I en af mine rosenbøger anbefales det da at give møg direkte omkring roserne i foråret. Og så ryger der også noget ind i drivhuset om foråret, når jeg skifter jord derinde.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Hvor gør i af hønsemøget?
« Svar #29 Dato: 15 December , 2011, 14:45 »
Vil man gerne udnytte de mange gode "vitaminer" til jorden...hvadenten det er til roser eller rosenkål,
så kan man med fordel enten gemme det i plastiksække vinteren over, eller er der tale om store mængder, under en presenning. Det er et godt råd, så man undgår det hele gror op i ukrudt.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals