Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forslag til underlag i hønsegård ??  (Læst 8618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Forslag til underlag i hønsegård ??
« Dato: 06 ſeptember , 2008, 10:43 »
Jeg har en hønsegård på 5 x 8 m, den er delt på midten. Den er overdækket med net (maske størrelse 5x5 cm.)

Nu vil jeg hører hvad I vil foreslå til underlag, nu er der kun jord og det bliver lidt vådt om efteråret og vinteren.

Det vil være lidt besværligt at overdække den, da den er lavet over et stativ fra to army telte, så den er buet i "loftet" og jeg mener også at høns har godt af lidt regn for fjerdragtens skyld.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Forslag til underlag i hønsegård ??
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2008, 12:15 »
Hej Lestat
Jeg vil foreslå strandsand eller grus som vil lede vandet væk og ikke gøre det smattet. Der er jo også masse gode småsten og div. i som de har godt af. Alt det ved du vist  ;) (Jeg har ofte ladet mig imponere af din viden om bla. de forskellige racer og arveegenskaber.)
Rengøringsmæssigt er det vist også nemmest at rive i sand eller grus.
Hvor er det bare en smart hønsegård... stativer fra armytelte.. rigtig opfindsomt. <M
MVH Lene,Rungsted

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Forslag til underlag i hønsegård ??
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2008, 19:13 »
Har gået og funderet over den smarte hønsegård.
Hvordan holder du ræve væk fra et net eller har jeg misforstået det. Er det hegn på siderne ??
MVH Lene, Rungsted

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Forslag til underlag i hønsegård ??
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2008, 21:57 »
Jeg har jord i bunden af min hønsegård lige som dig. Jeg vender jorden jævnligt og tilføjer alt haveaffald og lign løbende.

Jeg har ikke kræfter til at køre grus ned i bunden af haven, men synes egentlig også jorden fungerer fint. Hønsene endevender den ofte og de kommer jo ligeledes ud i haven. Om sommeren har de deres elskede solbadehuller, som de ligger meget i.

Ind i mellem lukker jeg den ene ende af, så den får et pusterum.

Når der er mest vådt om efteråret vinteren, lægger jeg grangrene i et tæt tæppe på 2,5 x 2,5 meter foran smuthullet. Den virker som en god måtte, så de får tørret fødderne af inden de kommer ind ;) - og hønsene elsker af finde smådyr mellem risene...

Træflis der ikke er for skarpt og med en masse tørre blade tror jeg er rigtig godt, for det minder jo meget om en skovbund - men det er en dyr løsning, hvis man ikke selv kan lave flis ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forslag til underlag i hønsegård ??
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2008, 06:36 »
Den har fintmasket kyllingenet i begge ender hele vejen op og fintmasket kyllingetråd ca. 1 m. op på langsiden, hvor så overnettet overtager.

Angående rævesikring, tja den står kun på rammerne fra teltene og der er ikke gravet noget ned. Så ræven kan i princippet grave sig under !!

Jeg lukker dog for hønsene hver aften. 7-9-13

Der kommer ræv hver nat og kigger, så det er lige med at huske at lukke for hønsene hver aften, ellers går det grueligt galt. Læs hvorfor og hvornår på www.lestat.dk på siden Dyrenes dagbog 2008
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Forslag til underlag i hønsegård ??
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2008, 23:13 »
Jeg har for ikke så længe siden fået lagt strandgrus i min hønsegård, det er jeg ret glad for. Det er ikke så pløret i dårligt vejr og mine silker er ikke så snavset på fodfjerene. Derudover et det lettere at rive og holde rent, end jorden.
Hilsen Maja

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: Forslag til underlag i hønsegård ??
« Svar #6 Dato: 10 ſeptember , 2008, 01:40 »
da vores høns har daglig haveadgang, har vi har også fyldt et dybt lag sand i gården, for at lette det for rengøringspersonalet. de elsker at bade i det på varme dage, og vi undgår smattet og pytterne (1/5 del af gården er uden tag).
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Forslag til underlag i hønsegård ??
« Svar #7 Dato: 10 ſeptember , 2008, 02:10 »
mine går i leca 0-4 det er nemt at rive og når hus og gården skal skiftes bliver det gamle lagt ud i urte haven og fræst ned i jorden som jord forbedring
jesper
en hønsehunds kryds