Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: siddepinde  (Læst 5570 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
siddepinde
« Dato: 23 August , 2008, 16:41 »
hej.

jeg skal til at sætte siddepinde op i mit nye hønsehus.
hvor lang en sidde pind kræver 8-10 stk. lys sussex?
(huset er kun 170 bredt indvendigt)

Alternativt vil jeg sætte 2 pinde op, hvor den bagerste pind sættes øverst og den forreste pind nederst. Hvilken afstand skal der være mellem de 2 pinde for at de har plads nok?

Martin

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: siddepinde
« Svar #1 Dato: 23 August , 2008, 21:44 »
Mine sussex har to almindelige lægter som siddepinde, den ene over den anden. De er ca. 180 lange.  Den nederste er ca. 70 cm oppe mens den anden er 180 cm oppe. De fleste sidder på den øverste, det er ca. 10-12 høns, resten sidder så på den nederste pind.
Så her hos mig vil jeg sige at 10-12 høns kan klare sig med 180 cm, og helst højt oppe.
Husk at forskyde pindene hvis du sætter dem under hinanden, så de nederste ikke bliver skidt på.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: siddepinde
« Svar #2 Dato: 23 August , 2008, 23:13 »
10 Sussex kan godt sidde på 180 cm. pind. Men jeg ville nu lave minimum 2 pinde da der ofte er nogen dyr der bliver holdt lidt udenfor.
Jeg vil mene at der min. skal være 30 cm. (gerne mere) mellem pindene så de ikke hakker hinanden og ski... hinanden i hovederne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: siddepinde
« Svar #3 Dato: 23 August , 2008, 23:57 »
Jeg har to lægter sat op i et hjørne. 50 cm og 70 cm oppe. Forskudt som Danny skriver med ca. 30 cm.

Her er der vel i alt 1½ meters lægteplads og det passer til 1 hane, 4 høner og 4 store kyllinger. Og der kunne sidde flere endnu. Den øverste pind er forbeholdt hanen og hans to yndlinge, af og til kommer en tredie derop.

Men hellere for meget plads og i forskellige højder, så har alle uanset status i flokken mulighed for at komme på pind.
Hilsen Susanne

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: siddepinde
« Svar #4 Dato: 24 August , 2008, 08:45 »
Hej igen,

Mange tak for de fine svar.