Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fra drivhus til hønsehus?  (Læst 6913 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Fra drivhus til hønsehus?
« Dato: 12 August , 2008, 22:29 »
Jeg har endnu ikke anskaffter mig høns, men påtænker det da seriøst - samtidig med at jeg venter på at manden også kan se det fantastiske i hønsehold ::)

Vi har et drivhus, der nu bruges som orangeri med vinplanter og havemøbler. Der er lagt fliser i hele huset. Det er vel ca. 2x3 m.

Mit spørgsmål går på om og evt. hvordan dette drivhus kan laves om til et hønsehus til 4-5 dværghøns? (Min søster har en ret "børevenlig" race, som jeg også er ret betaget af). Jeg mener godt der kan blive plads til foder mv i huset også - bare i et seperat "rum".

Jeg har set rundt på forummet over alle de forslag der er til huse, men ikke nogen der er bygget "over" et drivhus-skelet. Kan I hjælpe?

Mange hilsner
Stinne
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fra drivhus til hønsehus?
« Svar #1 Dato: 12 August , 2008, 22:55 »
Hej og velkommen til.

vil du nedlægge dit drivhus helt, eller have plads til hønsene i huset mens det stadig er et glashus?
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Fra drivhus til hønsehus?
« Svar #2 Dato: 12 August , 2008, 23:13 »
Tak.
Det er meningen at drivhuset skal overgå helt til hønsene og deres "udstyr"...

Glæder mig til at høre dit forslag  :P

Stinne
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fra drivhus til hønsehus?
« Svar #3 Dato: 12 August , 2008, 23:21 »
hmmm jamen jeg er da ikke sikker på jeg har et særligt godt bud   ::)
Hvis man lægger plader i, i stedet for glas, bliver der rigtig mange sprækker og revner til at gemme utøj, så det er nok en skidt ide :(
men måske man kunne beklæde det med større plader, og hvis man synes der skal være vindue i, kan man vel efterlade en rude  ;D

Jeg ville tage et stykke fra først i husset og bruge det til foder og andet udstyr, men pas på det skal gerne kunne være rottefrit, så lukkede bøtter er at fortrække.

Jeg er ikke bygningskyndig, men det var da lige hvad jeg kunne komme på.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Fra drivhus til hønsehus?
« Svar #4 Dato: 12 August , 2008, 23:35 »
Men tusind tak...

Jeg har bestemt tænkt mig at foder mv. skal i tønder med tæt låg.

Jeg tager gerne mod flere forslag  ::) :-*

Stinne
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Fra drivhus til hønsehus?
« Svar #5 Dato: 13 August , 2008, 16:26 »
Hej Stinne.

Du kan se mit hus i mit gallri, det er bygget op på soklen af et drivhus. Mit var mørt og gammelt, så det blev revet ned.

Jeg ved ikke om du vil rage dit ned, men mit er bygget således - med mig selv som arkitekt og tømrer ;)

Først borede jeg lægter ned i fundamentet - hedder de ikke noget med 4,4 eller 4 x4..
- med nogle kæmpe skruer.

Her efter byggede jeg et skelet op med de samme lægter - 1 i hvert hjørne og 1 i midten hele vejen rundt ( ca hver 0.5 meter). De blev skruet fast til lægterne i fundamentet med vinkeljern. Øverst, vandret og hele vejen rundt blev der igen skruet lægter i.

Nu var der et skellet til huset. Her på bankede jeg profilbrædder hele vejen rundt og malede dem efterfølgende.

Taget lavede jeg ved at bygge tre trekantede spær - frem med vinkelmåleren som ikke havde været brugt i 25 år ;) og disse blev skruet fast med gevaldige skruer i begge gavle og holdt sammen på midten af en 4,4 lægte.

Havde jeg været arkitekt havde jeg vidst at der skulle højere rejsning på for at vandet løb væk, men efter at have påskruet deciderede loftplader er det nu totalt vandtæt.

Inden i huset er der en gang i fundamentet, det er min gå-gang. Hønsene sidder på tværs i bunden af huset på deres pind og de to 'længer' bliver brugt til redekasser og foderopbevaring i den ene side og sandbad i den anden side.

Jeg synes det er en genial ordning ;)

Var det det du mente eller?


Lee

  • Gæst
Sv: Fra drivhus til hønsehus?
« Svar #6 Dato: 13 August , 2008, 17:57 »
Hej Stinne
Jeg vil heller ikke anbefale dig at bruge et drivhus som hønsehus, medmindre du selvfølgelig bygger det om ;D Om sommeren bliver der al, al for varmt derinde, og det er selvom du har "udluftning". Hønsene kan selvfølgelig gå ud, men du vil få et problem i det øjeblik du evt. får Skrukker - de vil næsten dø af hedslag, og kyllingerne vil formentlig ikke kunne "hakke" sig ud af æggene - Jeg synes Hanne`s vejledning ser fin ud  ;D ;D

hilsner,
Lee

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Fra drivhus til hønsehus?
« Svar #7 Dato: 14 August , 2008, 13:58 »
Hanne: Tak for den fine opskrift. Det ser rigtig godt ud.

Lee: Jeg havde bestemt heller ikke tænkt mig at bruge drivhuset som det er nu, men bygge det om til et hønsehus med vægge, tag mv.

Mange gok

Stinne
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)