Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isolering af hønsehus  (Læst 13592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Isolering af hønsehus
« Dato: 11 August , 2008, 21:24 »
En omsorgsfuld hønseejer kunne finde på at tænke, at det er da synd hvis hønsene har det koldt om vinteren. Navnlig hvis det påvirker æglægningen, som vi snakkede om her.
Selvsamme omsorgsfulde hønseefer kunne imidlertid være bange for, at de fik det for varmt om sommeren.  :-[

Til gengæld kunne en landhønseejer, der går ind for det naturlige i landhøns, tænke at "de skal jo heller ikke blive for blødsødne, og måske har de godt af lidt kulde". Det er bare så besværligt når vandet frosser til...

Hvad er så jeres tanker om dette? Og er der nogen andre der ved, hvordan datidens landhøns skaffede vand når der var frost?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #1 Dato: 11 August , 2008, 21:36 »
Ja man køber en plade der kan holde vandet frostfri.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

MartinJ

  • Gæst
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #2 Dato: 11 August , 2008, 21:47 »
hehe, mon datidens landhøns og deres ejere havde sådan en plade :)
Jeg er sikker på at ejerne gav hønsene vand fra brønden jævnligt, så var er flydende vand det meste af tiden. Desuden gik hønsene nok sammen med de andre mere varmeproducerende dyr i stalden. Temmelig lang tid tilbage gik de nok sammen med ejerne, og de skulle jo også have vand at drikke.

Isolering giver ike varme eller kulde i sig selv. Hvis der er nok høns i huset kan de godt producere så meget varme at temperaturforskellen inde/ude bliver synlig. Det vil ikke være ret meget dog. Høns kan sagtens tåle danske vintertemperaturer. Det vigtigste er at de har det tørt.

Et isoleret hønsehus kan nemmest være koldere om sommeren. Varmen udefra vil ikke påvirke temperaturen indvendig så meget når der er isoleret. Temperatursvingningerne mellem nat og dag vil blive noget mindre. Altså varmere om natten og koldere om dagen. Det samme om vinteren - og det er jo udmærket

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #3 Dato: 11 August , 2008, 21:50 »
hi hi jamen et eller andet skulle jeg jo finde på, og der er noget der hedder drivhusvarmer, så mon ikke også der er sådan en plade.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #4 Dato: 11 August , 2008, 22:12 »
Citér
Et isoleret hønsehus kan nemmest være koldere om sommeren. Varmen udefra vil ikke påvirke temperaturen indvendig så meget når der er isoleret. Temperatursvingningerne mellem nat og dag vil blive noget mindre. Altså varmere om natten og koldere om dagen. Det samme om vinteren - og det er jo udmærket
Tak for din respons, men jeg er ikke sikker på at "udmærket" er godt nok til mig. At isolere mit færdige hønsehus ville være en hård omgang.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #5 Dato: 12 August , 2008, 14:51 »
Høns tager ikke skade af frost, så længe de sidder i læ og har det tørt. Du spørger til gamle dage Magnus, jeg ved ikke hvor længe du vil tilbage i tiden, men jeg kan fortælle dig om min onkel Peter der havde høns da jeg var barn tilbage i 1950,erne, hans høns boede ikke i et isoleret hønsehus, og de fik vand 2 gange om dagen. En blikbalje der blev vendt på hovedet og det frosne vand banket ud, nyt i, og så måtte de drikke af det til der kom ny forsyning inden sengetid...

MartinJ

  • Gæst
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #6 Dato: 12 August , 2008, 22:08 »
I de gode gamle dage da jeg var barn, var der hård frost og snestorm om vinteren, og endeløse varme solskinsdage om sommeren. Ikke noget rod med regn og ruskvejr fra 1. september til 1. juni!
Men hønsene klarede sig udmærket :)
Men heller ikke mere end udmærket ;)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #7 Dato: 13 August , 2008, 08:41 »
 :D Ja sådan husker jeg også vejret, men jeg tror jeg husker forkert.  ;)
Min søde bedstefar havde høns og duer, og de gik i et træskur som han havde bygget, og ja jeg tror der var koldt hos dem om vinteren, men ingen døde af frost.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #8 Dato: 14 August , 2008, 17:00 »
Det forventede jeg så sandelig heller ikke, at de ville. Men i denne tråd snakkes der om æglægning om vinteren. Man kunne jo forestille sig, at de var mere tilbøjelige til at give juleæg hvis de havde det knap så koldt...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #9 Dato: 14 August , 2008, 17:31 »
Nu ved jeg ikke hvad dit hønsehus er lavet af, og hvor koldt dine høns har det.
Men mit hønsehus er bygget af legablokke, så det er måske knap så koldt om vinteren, men jeg må ud og give vand et par gange alligevel, selv om det er koldt lægger de æg, ikke helt så mange som de plejer, jeg har tændt lidt lys fra kl 8 til kl 17 men det er mest for at jeg kan se når der skal foderes med mere.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #10 Dato: 15 August , 2008, 07:49 »
Jeg presser ikke mine høns med ekstra lys om vinteren, jeg synes de fortjener en æglægningspause...

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #11 Dato: 15 August , 2008, 08:03 »
Mit hønsehus er omgivet af høje buske så der er ret mørkt derinde, og jeg tænder når jeg åbner for dem, også her om sommeren, og jeg slukker når jeg lukker for dem, og det gør jeg som regel når de er gået ind.
Jeg er ked af hvis jeg derved presser dem, det har ikke været min hensigt, men kun at der er lidt lys når jeg skal foder, fjerne møj, og hente æg.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #12 Dato: 15 August , 2008, 09:03 »
Det synes jeg ikke du skal være ked af Berit, at tænde lys når du åbner for dem, der står de vel op og går ud alligevel  ;) vi gør jo alle hvad vi finder bedst for vores dyr :D og du skal også kunne se hvad du laver så du ikke træder rundt i de der  <R

Jeg bruger ikke lys, det havde jeg egentlig slet ikke tænkt på, før jeg læste om det her på forummet og nu har jeg det egentlig meget godt med det.

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Isolering af hønsehus
« Svar #13 Dato: 30 August , 2008, 20:50 »
De penge jeg spare på strøm i hønsehuset, kunne jeg jo bruge til at isolere hønsehuset for, så deres vand kan være frostfri om vinteren, Jeg har nemlig idag fået fjernet alle de store hvidtjørn der var omkring hønsehuset, så nu er det lyst nok derinde.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte