Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsefræser som "børnehave"  (Læst 9948 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hønsefræser som "børnehave"
« Dato: 10 August , 2008, 12:37 »
Jeg er ved at tænke på at få lavet en hønsefræser, som jeg forestiller mig skal bruges til "børnehave" når (hvis) der kommer kyllinger. Jeg har set billedet i leksikon her på forum, jeg har også set nogle, som er trekantede, i stil med et telt.
Jeg synes egentlig de trekantede virker fiksere, men er det i virkeligheden en rigtig dårlig idé, hvor jeg snyder mig selv for areal?
Jeg forestiller mig bund i huset, men ikke trådnet i voliere-delen, for jeg tror ikke det er så rart for dem, når de skal skrabe.
Jeg håber, jeg kan have begge mødrene og deres kyllinger i den samme hønsefræser, men ved ikke om det er urealistisk.
Jeg regner også med, at lågen ind til hønsefræseren skal stå åben, i hvert fald efter de første dage, jeg har bare den tanke, at det skal være et fristed for høner og kyllingeri forhold til de andre høns.
Hvem har erfaring ud i dette? Mit hønsehus er ikke særlig stort, så jeg kan ikke se, hvordan jeg skal kunne dele det op.
Jeg tænker at jeg flytter skrukker og æg til hønsefræseren lige omkring klækketidspunktet, men er også lidt i tvivl, om det skal være lige før eller efter, eller måske allerede nu?
På forhånd tak for hjælpen.

 <C <C <C <C <C
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #1 Dato: 10 August , 2008, 13:00 »
Marianne jeg tror ikke der er den store forskel på den ene frem for den anden, mere hvad man har af materialer eller håndelag ;)

Hvis du er sikker på at du ikke har hunde eller ræve, der hvor du bor, vil jeg give dig ret i at det er synd hvis der er net i bunden. Jeg har jo ræv, så jeg bruger det grønne havehegn i bunden af mit. Det gør ikke så ondt at skrabe mod og der er store huller (men alligevel så små, at ræven ikke kan komme igennem)

Jeg tror ikke du kan have begge skrukker sammen, ikke til at starte med. De bliver som løvinder, når der kommer kyllinger. Min erfaring er at der skal være meget plads og at de skal have set hinanden an, gennem hegn i et godt stykke tid, hvis det skal fungere.
I en hønsefræser, kan de ikke løbe væk, og det er vigtigt at kunne, for der vil altid være en stærk og en svag :)

Måske du kunne bygge en dobbelt hønsefræser, med hus i begge ender og en aftagelig skillevæg i midten. Når der er gået et par uger fjerne du skillevæggen og alle kan gå sammen. Når skrukkerne ikke gider kyllingerne mere, har du alletiders store kyllingegård.

Du kan godt flytte skrukkerne ud, men du skal være over dem, for de vil nok lede efter deres 'rigtige' rede, så længe æggene ikke er klækkede. Det kan tage nogle dage at få hende til at lære det. Æggene kan godt tåle, at hun går fra en halv dags tid en gang i mellem.

Hvis du venter til kyllingerne er kommet, vil hun gå efter lyden af deres pippen og ikke reden.
Måske skal du blot flytte den ene, det giver jo mindst uro.

Håber du kan bruge dette til noget ;) <L <L <L <L


Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #2 Dato: 10 August , 2008, 13:14 »
Jeg foretrækker firkantet :D , fordi med regnvejr, så er det absolut en fordel for små kyllinger at have i hvert fald en del af gården overdækket med en gennemsigtig trapez-plade og det er lettest på en firkantet fræser.  Lav den ikke for stor for så er den ikke til at flytte, (men heller ikke for lille..), så det med 2 huse i hver sin ende kan være en ulempe, afhængig af hvor længe kyllingerne skal være i fræseren.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #3 Dato: 10 August , 2008, 13:49 »
...ellers er det to hønsefræsere der er sat sammen med åbne ender ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #4 Dato: 10 August , 2008, 17:47 »
Hmmm. Jeg havde ellers tænkt mig de kunne bo i samme hus og hygge sig sammen, for de startede nemlig udrugningen samme dag. Pt. ligger de side om side ganske vist i hver sin redekasse som ses på billedet. Jeg vedlægger lige et andet billede også, hvor en af de andre høns har møvet sig ind for at lægge et æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #5 Dato: 10 August , 2008, 17:49 »
Hvor der er hjerterum er der husrum  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #6 Dato: 10 August , 2008, 23:09 »
Jeg lader mine ligge ved siden af hinaden i redekasserne i omkring 14-18 dage, og så flytter jeg damen og hendes æg, til hvor jeg nu synes det skal være i nattens mulm og mørke.
Det er nu også gjort i år med stor succes ved højlys dag.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #7 Dato: 11 August , 2008, 18:25 »
Jeg er selv medejer af en hønsefræser. Navnet "fræser" hentyder naturligvis til, at man kan stille den midt i sit bed - eller hvor man nu vil - og at hønsene så skraber så meget de kan op i jorden.

Imidlertid var vores erfaring - i hvert fald med de halvvoksne (Australorps) kyllinger - at der velsagtens gik et par dage, hvor de lige plukkede det ukrudt der stak op. Derefter blev jorden deres gulv, og de brød sig ikke det mindste om at skrabe i den.

Jeg har til gengæld oplevet en hønemor (også Australorps), der var helt vild med at skrabe. I denne omgang havde vi stillet "fræseren" lige ved siden af hønsegården, på noget der plejede at være græsplæne. Den stribe græs fik hun hurtigt gjort kål på. Og derefter Gravede hun rund, jo mere jo bedre, og lavede nogle store, pæne huller under væggen, så kyllingerne kunne komme ud. Den ene kylling forsvandt helt på denne måde, så jeg skyndte mig at flytte hende.

En mulig konklusion kunne være, at det er bedst med et nyt kyllingehold i hønsefræseren, altså med en mor som kan grave mad til sine børn. Personligt kan jeg uheldigvis se mest fidus i at fræse bedene i sensommeren, altså længe efter det sidste hold kyllinger er klækket. I den tidlige sommer, hvor kyllingerne begynder at komme, er alle bede fyldt med grøntsager.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #8 Dato: 11 August , 2008, 20:22 »
Min står på græsplænen og bliver hyppigt flyttet så de ikke graver huller. Det giver en garanteret mosfri og gødet græsplæne :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #9 Dato: 11 August , 2008, 21:02 »
Et andet problem er mangel på støvbad. Jeg prøvede at give dem mulighed for det ved at stille en bakke ind til dem, men de kunne ikke lide den. De ville meget hellere grave huller.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #10 Dato: 11 August , 2008, 21:12 »
Det er også min erfaring, at de foretrækker hjemmelavede støvbade. Mine har indrettet spa og wellness center under hønsehuset, og jeg skal lige love for at hullerne efterhånden er ret dybe.
De bruger dem flittigt hver dag, men kan da også på en solrig dag finde ud at at bruge et bed. Her i Vestjylland har vi jo meget mager/sandet jord.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #11 Dato: 11 August , 2008, 21:18 »
Først og fremmest ....hold dine hønsemødre/børn adskilte..... Når jeg tænker nybagt hønsemor er nuttet ikk det første jeg kommer i tanke om . Synet er selvfølgelig ....men drømmen om idyllisk fællesbørnehave ville jeg nu glemme alt om. Siger ikke det ikke kan ske ...men ville ikke selv tage risikoen.

Hvor ville jeg dog gerne bygge sådanne fantastiske hønsefræsere. Men jeg har mine helt egne børnehaver .....som ikk er pæne ,heller ej så´n lige til at stille i rosenbedet...men de virker fint som børnehaver og kan bruges til alt muligt efter behov.

Trådnetbure....dem fra rævefarme ellerlign. De er sammen med gamle udtjente kaninbure fx ganske glimrende til at bygge og bygge om efter hvad man vil have gående i dem. Godt nok er der jo gitter i bunden ...men det sikrer mod ubudne gæster og man kan jo lade græsset gro op imellem.

Billederne her viser det bur min høne gik i med 2 ællinger(derfor der er swimminpool i den ene ende).Hun rugede inde i det gamle kaninbur og da ællingerne kom var det jo bare at sætte trådburet til og de kunne trygt og godt komme ud i det fri. En plade over den ene halvdel gav lidt ly for regnen.

 Dobbeltburet har jeg brugt som græsningsbur til kaninunger ...men sidst blev de brugt til nyankomne kyllinger der lige skulle ha´deres eget og alligevel være sammen med de andre.Alle kan se hinanden an inden de mødes. Lader du dine hønsefræsere stå åbne skal du være forberedt på at de andre prøver at komme ind og hønemor vil jage dem ud igen med næb og klør. Der kan så opstå episoder hvor nogen kommer i klemme eller tilskade....så vil anbefale dig at holde det lukket.

Jeg venter spændt på en asylhane om et par dage ...han kommer også ind i sådan et bur inden han bliver lukket ud til de andre. Bagefter skal de renses og kaninerne der er for små til at gå i sele kan komme lidt ud igen.

Jeg ved godt at de absolut ikke er kønne ...men de er billige og nemme at ha´i baghånden når et eller andet kræ eller flere har lyst til enten at flytte ind eller mangfoldiggøre sig.


Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #12 Dato: 11 August , 2008, 21:24 »
lige et til....
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #13 Dato: 11 August , 2008, 21:27 »
Nå ja..og alle bøtterne på min græsplæne er følgerne af børn der går ud og fodrer og glemmer bøtterne bagefter *GG*
Med venlig hilsen Søs

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hønsefræser som "børnehave"
« Svar #14 Dato: 11 August , 2008, 21:33 »
Nogle gange kan man - med lidt held - få to høner til at ruge, og passe kyllinger, sammen. Det er jo lykkedes for mig, helt mod min vilje, ved at to samtidige skrukhøner tilsammen fik 6 kyllinger. Dem satte jeg over til den ene høne, så den anden høne kunne få nogle nye æg. Det gik fint, men så rendte en af kyllingerne ind til hende, og så forstod hun, at de var klækket. Så ville hun bare ud.

Jeg kæmpede med hende et stykke tid, ved at jeg lukkede for hende, og kun lukkede hende ud en gang om dagen, men hun gik aldrig mere ind af sig selv. Desuden trak det med æggene i langdrag så jeg tænkte "årh, så pyt da" og lod hende gå sine egne veje. Disse veje gik ud sammen med den anden hønemor, og de to enes fint. Selvom det mest er den anden der er moderen.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.