Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rævefælde  (Læst 21864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Daniel Hyldig Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Rævefælde
« Dato: 01 ſeptember , 2010, 22:27 »
Er der nogle kloge folk her i dette forum som ligger inden med gode billeder eller tegninger på, hvordan man laver sin egen træ rævefælde??

Det er endnu ikke lykkes mig at finde noget brugbart på nettet, håber at I kan hjælpe mig

Knuz fra Daniel

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Rævefælde
« Svar #1 Dato: 01 ſeptember , 2010, 23:01 »
Der findes en bunke af forskellige rævefælder, den ene mere snedigt udformet end den anden, men min erfaring er at en lukket kassefælde fanger bedre end en trådfælde, men en trådfælde kan godt pakkes lidt ind i f.eks. halm og derved komme til at fange godt, bemærk at der er regler om størrelsen på fælder !! Indgangshullet må max være 60x60 cm. og intet sted indvendigt på overstige 250 cm.

Et billede af en rævefælde :

http://www.fodertoender.dk/raevefaelde.htm

Offline Belgisk kæmpe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Rævefælde
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2010, 14:52 »
Hvad har du tænkt dig at gøre når du har fanget ræven? Er selv Jæger og ved man ikke bare lige afliver en ræv humant, uden det rigtige værktøj og den viden som høre med! El hegn er en bedre og mere sikker løsning, sættes tråden rigtigt undgår du alt fra rotter til ræv ved dine høns. men forstår godt du vil Mikkel til livs, man skal bare være god ved alle dyr :) Du kan også kontakte din lokale Jagtforening, de hjælper tit og ofte ganske gratis endda, og har fælder til formålet.

Offline Daniel Hyldig Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Rævefælde
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2010, 20:04 »
God ide med el hegn mit problem er bare at vi har huset til salg og vil derfor ikke bruge for mange krafter på hegn. Derfor tænek jeg det var nemmere med en fælde og skulle vi være heldig og fange en ræv, kender jeg en som vil skyde den for mig.

Prøver at ringe til jagtforeningen i mit lokal område.

Mange tak for hjælpen, I er super kvikke


Offline Ægge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
  • Har lidt hobby og brugs-fjerkræ
Sv: Rævefælde
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2015, 09:48 »
https://www.youtube.com/watch?v=eSN78d6-218 


Er der nogle kloge folk her i dette forum som ligger inden med gode billeder eller tegninger på, hvordan man laver sin egen træ rævefælde??

Det er endnu ikke lykkes mig at finde noget brugbart på nettet, håber at I kan hjælpe mig

Knuz fra Daniel
Var ret aktiv racefjerkræopdrætter fra 1979-1990 og har siden da ingen dyr haft.
Men har nu fornylig 25 år efter, genoptaget interessen i langt mindre målestok til familie/hobbybrug :)
Nuværende fjerkræ :
Amrock + Plymoth rock i tværstribet og sort - stor race
Samt moderne engelske kamphøns sort orangebrystede i dværg.
+ en flok krydsningsæglæggere - "Isa Brown - mix" :-)

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Rævefælde
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2015, 10:19 »
Trådfælder fungerer fint, men en gammel snu ræv kan ikke lide at træde på trådvæv. Dette kan løses ved at lægge lidt tynd plade i bunden. Men pas på at pladen ikke kommer til at obstruere faldlemmen. Aflivning kan foregå meget udramatisk og effektivt med et skud i baghovedet med en salonriffel. Denne metode er både human, effektiv og støjsvag.
En klassefælle er lettere at lave selv. Sæt fast tråd i den ene ende, så ræven kan se i gennem fælden. Husk at lave fælden lang nok så der er plads til faldlemmen bag ræven.
På biblioteket kan du også finde en del jagtbøger med målfaste tegninger til rævefælder.
Held og lykke med det.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Rævefælde
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2015, 23:31 »
Det er vist noget med at man ikke må aflive ræve i denne tid på grund af at de har hvalpe. Så måske skal du finde på en bedre løsning end en fælde. De små ræve unger skulle jo også gerne se deres mor eller far igen......
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Ægge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
  • Har lidt hobby og brugs-fjerkræ
Sv: Rævefælde
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2015, 23:50 »
http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/jagt/raadgivning-om-vildt/skadevoldende-vildt/raev/

Det er vist noget med at man ikke må aflive ræve i denne tid på grund af at de har hvalpe. Så måske skal du finde på en bedre løsning end en fælde. De små ræve unger skulle jo også gerne se deres mor eller far igen......
Var ret aktiv racefjerkræopdrætter fra 1979-1990 og har siden da ingen dyr haft.
Men har nu fornylig 25 år efter, genoptaget interessen i langt mindre målestok til familie/hobbybrug :)
Nuværende fjerkræ :
Amrock + Plymoth rock i tværstribet og sort - stor race
Samt moderne engelske kamphøns sort orangebrystede i dværg.
+ en flok krydsningsæglæggere - "Isa Brown - mix" :-)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Rævefælde
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2015, 07:30 »
altså hvis valget står imellem 4 ræve hvalpe eller 20 kyllinger uden mor, ved jeg godt hvem jeg helst vil ha overlever

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Rævefælde
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2015, 12:43 »
Hvis man holder dyr har man også en forpligtelse til at forsvare dem.
Sådan er det!
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.