Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med rugemaskine søges!  (Læst 21780 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #15 Dato: 13 April , 2008, 15:45 »
Da jeg rugede mange kyllinger ud i en Mirakel ruger fra Amerika smed jeg et badehåndklæde fyldt med vand ind i bunden ved klækning. Det virkede fint hvad fugtigheden angik, og det var nemt at rengøre maskinen efter klækning, det meste fulgte med håndklædet ud.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #16 Dato: 13 April , 2008, 18:43 »
Tak skal i ha for svarene....så blev man det klogere  ;)

Så man sørger altså bare for der er vand i bakken i bunden, og det giver en vis fugtighed gennem hele rugetiden. Og så eventuelt lægge en svamp/håndklæde eller lign ind de sidste dage om nødvendigt.....

Og så vidt jeg har forstået lufter man ud en gang dagligt ?

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #17 Dato: 13 April , 2008, 20:03 »
Hm ::)
Nu det rent faktisk er MIG der har startet dette emne :'( ttst Så må JEG jo også hellere takke Jer alle for de mange gode svar  :D
Det er jo bare skønt at der er flere der kan bruge Jeres svar til noget :)

Jeg købte den blå maskine i fredags og lod den stå tændt med vand i begge lommer, og efter 18-20 timer hvor jeg havde fået justeret varmen, blev der lagt 20 æg i igår. Luftfugtigheden ligger på omkring 52 %, så det er jo fint :)

Så er det bare at vente med spænding og tålmodighed og efter min beregning, så skulle der gerne komme kyllinger dagen før eller min datters 4 års fødselsdag (og hun ved naturligvis ikke hvad jeg har gang i)  ;)
 Så det kunne jo ikke være bedre planlagt  <I

Forårshilsener herfra
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #18 Dato: 13 April , 2008, 22:33 »
Hm ::)
Nu det rent faktisk er MIG der har startet dette emne :'( ttst Så må JEG jo også hellere takke Jer alle for de mange gode svar  :D
Det er jo bare skønt at der er flere der kan bruge Jeres svar til noget :)

Jeg købte den blå maskine i fredags og lod den stå tændt med vand i begge lommer, og efter 18-20 timer hvor jeg havde fået justeret varmen, blev der lagt 20 æg i igår. Luftfugtigheden ligger på omkring 52 %, så det er jo fint :)

Så er det bare at vente med spænding og tålmodighed og efter min beregning, så skulle der gerne komme kyllinger dagen før eller min datters 4 års fødselsdag (og hun ved naturligvis ikke hvad jeg har gang i)  ;)
 Så det kunne jo ikke være bedre planlagt  <I

Forårshilsener herfra

Held og lykke med det, jeg glæder mig til og høre om resutatet  8)

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #19 Dato: 14 April , 2008, 08:15 »
De fleste herinde ruger uden vand de første 14 dage, nogle helt til et par dage før klækning. Jeg må også sige mine rugeresultater er blevet bedre efter jeg har gjort det. Æggene kan godt klække over et par dage, så mon ikke du rammer dagen??
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #20 Dato: 14 April , 2008, 22:39 »
Jeg har også en magen til og ruger også helt uden vand de første 18-19 dage. Jeg har (også) haft de bedste resultater på denne måde.
Så hvis det er nogen forholdsvis store æg som ikke har usædvanlig tynd æggeskal så vil jeg forslå dig at fjerne vandet igen.
Iøvrigt målte mit indbyggede termometer et par grader forkert så under alle omstændigheder vil jeg råde dig, og andre, til at have mere end det ene termometer i maskinen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #21 Dato: 14 April , 2008, 22:58 »
 <J <J <J Tjaaaaa, hvor svært kan det være  <T Jeg har skrevet det længere oppe i DENNE tråd. Ingen vand til at starte med ---først på 19 dag kommer jeg vand på.
Som en side bemærkning kan jeg da lige nævne at jeg havde den 19 dag i MIN maskine igår og kom derfor vand på, og hvad tror i der skete for 5 min siden  :o :o :o
Nemlig ja  ;D den første kylling er ude, så kan i lære det  ;D
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #22 Dato: 14 April , 2008, 23:14 »
Ok Ok, vi har lært det, *ggg

Tillykke med den, og jeg må også sige, at jeg har lært, at der er nogle der er klogere end mig, hvor svært det end kan lyde, :-))
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #23 Dato: 14 April , 2008, 23:19 »
Håber ikke at nogen bliver stødte  <: <:
Det var ment med et glimt i øjet, men det har jeg ingen billed af--beklager  <H <H
Kyllingen er for øvrigt en Rød sussex, en meget våd en af slagsen
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #24 Dato: 15 April , 2008, 08:56 »
Problemet er at brugsanvisningen er forkert. Og hvis man er den type, der læser brugsanvisningen, går det (måske) ikke så godt.

Der nævnes en højere luftfugtighed end vi bruger, så jeg ville bare skære det ud i pap at det er bedst at ruge uden fugt. Skal man argumentere, kan man også sige at hønen har ikke har voldsomt meget adgang til fugt eftersom hun ikke tager bad.

Men når de skal klække er det fint med fugt. God ide med håndklædet Helen. Det er der ikke plads til i min rugemaskine, så det bliver en våd karklud. ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #25 Dato: 30 April , 2008, 19:56 »
Jeg kan læse flere steder, bla. på tyske og engelske hjemmesider at luftfugtigheden skal ligge på 50-55% (ved dværghøns) hvilket jo også er ganske alm. i et hjem. Når maskinen så står eksempelvis (som min) i en tør og lun kælder, så er man vel også nødt til at regulere luftfugtigheden i maskinen derefter! Præsis som hvis maskinen stod i et fugtigt bryggers, ville det nok ikke være nødvendig med vand i maskinen!
JEG har derfor holdt mig til hvad jeg har læst, altså at luftfugtigheden skal ligge på imellem 50-55% og det får jeg kun hvis jeg har vand i begge lommer i den blå rugemaskinen  ;D

1. lysning gik rigtig fint = 20 ud af 20 æg befrugtet og i fin udvikling
2. lysning gik også rigtig fint= 20 ud af 20 æg i flot udvikling samt fin luftlomme
3. lysning - ja, det er så i dag... 18.dag og sidste gang vi vender æggene.

Det bliver da SÅ spændene  :o

Det er for iøvrigt enormt spændene at lyse æg og følge fostrets udvikling... Fantastisk som naturen er indrettet (selvom vi har fjernet lidt af det naturlige ved at ruge i maskine 8) )

Jeg ligger billeder ind på siden, så snart klækning er startet.

Venligst Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #26 Dato: 30 April , 2008, 20:12 »
Det vil jeg se frem til, det er så spændende at følge, men jeg prøver at ruge uden vand, som så tit er beskrevet herinde, for jeg har før lagt mærke at luftlommen ikke var så stor, min rugemaskine står inde i huset i et lille rum, jeg håber at resultatet bliver bedere denne gang, hvor jeg har Silkehønseæg i, næste gang skal jeg have Sølvrandet Wyandotter, som jeg glæder mig meget til  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #27 Dato: 12 Maj , 2008, 17:07 »
Apropos det med rugemaskiner... Sad lige og drøftede det med min datter ( hende på 8, hun har vidst også fået pip og er blevet gokky ;)) Kan man ruge andeæg ud i sådan en hønseruger? Fx den viste fa H-N ?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #28 Dato: 12 Maj , 2008, 17:27 »
jeg ved ikke med den fra HN men den fra America Thisted, Therbo'en, der kan man. Både ænder, kalkuner, fasaner osv. Så mon ikke den fra HN kan også ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #29 Dato: 12 Maj , 2008, 17:28 »
ja det kan du godt, de skal bare have lidt højre varme, og der skal ruges ca 35 dage, men der er ruge anvisning over under artikler om avl
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte