Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke dyr stjæler hønseæg?  (Læst 3026 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Hvilke dyr stjæler hønseæg?
« Dato: 26 Maj , 2020, 08:32 »
Jeg har en høne der lægger æg udendørs. Nu er der én der har fundet ud af det. Hvis ikke jeg kommer først er det væk . Kan selvfølgelig være hønen selv, men måden skallen er brudt på tyder på et mindre dyr , og skallen ligger også nogle meter væk fra reden. Jeg har set hønen stå og spise af et æg et stykke ude på græsplænen, men jeg tror ikke hun selv ville slæbe det derud - nærmere at hun har jaget rovdyret væk først og så tager resterne. Nu dør vi jo ikke af at miste et æg, men er bekymret for hvad der sker hvis dyret finder ind i hønsehuset. Må være et dyr der er dagaktivt.
Her er husskader - kan det være dem?

Katten har tidligere år taget rotter og brud. Naboen mener at have en ilder i deres brændestabel. I går lå en solsort ovre hos dem - med afbidt hoved. Lignede nærmest en halshugning. En solsorterede i deres brændeskuret er blevet plyndret og parret er nu flyttet - eller halshugget :-\ Vi har et redskabsskur ganske tæt ved med en solsorterede indendørs. Fuglene kravler ind oppe under taget. Her er æggene intakte.

Kan det være forskellige tyveknægte?

Overvejer et vildtkamera.  - og hvad gør man egentlig hvis man finder ud af hvad det er?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvilke dyr stjæler hønseæg?
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2020, 08:54 »
Du har skader, skriver du  ;D
Det er garanteret dem.

Jeg har ingen høner, som lægger æg i det fri, men det er ikke noget problem for skaderne.
De rotter sig sammen og mens et par stykker holder vagt i et træ, går en skade-tyv ind gennem smuthullet til hønsehuset og stjæler æg i redekasserne

.... men der kan sikkert også være nogle af havens andre dyre-gæster, som spiser af æggene, hvis de er hurtigere end skaderne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvilke dyr stjæler hønseæg?
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2020, 11:05 »
Har også haft mistanke til skaden. Der sidder tit en unge -tror jeg- i et træ tæt ved hvor den kan holde øje med reden. Æggen er behandlet ret net og det snyder mig lidt. Har forsøgt at lægge billede ind af skallen, men det driller.

Forholdsregler i hønsehuset - forhæng eller lign.? Har døren stående på klem - udluftning. Måske bedre at lade hønsene gå ind gennem hønsegården og gennem lemmen - og skærme om lemmen så den ikke så let ses fra træerne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvilke dyr stjæler hønseæg?
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2020, 14:27 »
Jeg har ikke rigtig nogle fif til, hvad du kan gøre. Her hos os skulle skaderne ind ad døren til en overdækkede hønsegård og videre ind i hønsehuset, men det klarede de snildt ved fælles hjælp.
Jeg prøvede alt fra strimler af stof, staniol og også cd'er - intet virkede. Vi har nu 6 katte, som opholder sig meget ude i haven. De kan til gengæld holde skaderne i træerne - dog sker det stadig, at den mest modige skade vover sig på tyvetogt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14