Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En skuffende start på året....  (Læst 839 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
En skuffende start på året....
« Dato: 04 Maj , 2011, 17:13 »
Ja, jeg ved godt vinteren først lige for alvor er slut her på Bornholm, og mange af mine dyr har været indendørs det meste af vinteren...

Cyklussen er åbenbart sådan lidt forsinket...

Jeg har haft 43 hønseæg til udrugning her for et par dage siden, lidt hos mig og en del hos min prof...
Resultatet går nu under min varmelampe i stuen... 15 stk hvoraf 2 er nogle skravl med krumme tæer  /d  :-[

Jeg har haft 30 andeæg til udrugning, 26 er sorteret fra... og så håber jeg de sidste 4 klækker  :-\

Jeg har haft 9 gåseæg, som blev erklæret tomme!

Det eneste jeg kan trøste mig med er, at mht ande- og gåseæggene har avlerne herovre samme problem. Min prof har ikke set noget lignende siden alt skulle overdækkes og indespærres ifm influenzaen i...var det 2005  ???

Men jeg nyder da mine 15 små kyller, og de 2 skruk jeg har og har haft ialt indtil videre... plejer at ha mange flere skruk osse  :-[

Grunden til jeg gerne vil ha' dem tidligt er fordi jeg ikke synes det er sjovt at slagte i december/januar med frost om fingrene. Det ville være dejligt at kunne planlægge bedre  ;) Noget kan forklares med en hane for meget her og der, og da jeg tog æg fra australorperne var de af en eller anden årsag ikke rigtig gået igang med at lægge æg, så mine rugeæg blev taget fra de samme måske 2 høner...

Men ak, jeg troede da lige med de 43 hønseæg havde jeg sørget for alt det der skulle holde os med kyllingesteg til næste sæson... så nu bli'r de ligeså forsinket som de andre år...

Kaninerne kører iøvrigt samme stil... har kun 2 normale kuld ud af 5  :P


Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: En skuffende start på året....
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2011, 23:51 »
Hej Karina

Du er ikke en om at have dårlig resultater, jeg selv har kun fået kyllinger af en stamme og nogle få at de andre 4 stammer.

Høre også det samme hos andre opdrættere rundt omkring i landet, dårlig befrugtning eller æg der ikke vil klække.

Vi er måske også lidt utålmodige og kan ikke vente til vejret er til det, sådan havde jeg det med dværgsilkehønsene, de ville bare ikke noget fra januar til sidste i april, men så sketer der også noget, på en gang var alt befrugtet og der komme masser af kyllinger, så det kan være vi bare skal ruge et stykke tid endnu og så håbe det bliver bedre.

Tommy       

karina dj

  • Gæst
Sv: En skuffende start på året....
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2011, 00:23 »
Kære Tommy!

Tusind tak for de opmuntrende ord, det var lige det jeg havde brug for at høre...selvom det måske ikke lige er så sødt af mig  :D
Men det er rigtig godt at vide jeg ikke er ene...
 
Tak!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En skuffende start på året....
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2011, 12:15 »
Jeg har sådan gået og tænkt på, om der bliver taget højde for det sene forår og de sene kyllinger til LU.
Alle må jo have det samme problem med at få kyllingerne klar.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: En skuffende start på året....
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2011, 12:49 »
Jamen Karina, jeg vil også gerne synge med i koret   /d

Mit første spændende år som avler er startet helt katastrofalt.

1: Hønsene lagde/lægger for få æg
2: Halvdelen af æggene er ubefrugtede
3: Halvdelen af resten er døde undervejs i æggene
4: Under halvdelen af de æg, der er lagt til klækning er ikke klækkede

Resultat lige nu: Tre kyllinger. (Og mig, der skulle udstille både på dyrskue, til PR-dag, i vores egen fjerkræklub og på LU) Jeg har en ny portion æg i maskinen, men jeg tør slet ikke håbe på gode resultater længere.

Jeg er så små begyndt at affinde mig med at det må blive i 2012 i stedet for (snøft snøft)

De er nu heller ikke ret kønne, de der selvlysende gule ringe - hehe  8)
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2011, 12:51 Fra Susanne »

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: En skuffende start på året....
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2011, 13:12 »
mine rheinlænderæg kan der heller ikke prales af. 4 kyllinger af ialt 2 rugninger, 20 æg ialt.  /d
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: En skuffende start på året....
« Svar #6 Dato: 05 Maj , 2011, 13:20 »

De er nu heller ikke ret kønne, de der selvlysende gule ringe - hehe  8)


De er faktisk skandaløst gyselige  ::) Stakkels årgang 2011  /d

Jeg har kun ruget et enkelt kuld, som klækkede for 4 uger siden. 100% befrugtning (jeg har bare verdens mest fertile hane!), 18 æg i maskinen og 15 kyllinger klækkede. En enkelt navlekigger blev aflivet og en enkelt kylling døde da den var 2 døgn gammel. Så 13 stærke, levedygtige kyllinger af 18 æg - seje blomsterhøns!
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En skuffende start på året....
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2011, 14:03 »
Jeg må også sige at jeg har 100 % befrugtning (måske kun 99 %) hos mine maran og MEDK og de fleste af æggene bliver også til kyllinger, men jeg er også først startet ret sent med at ruge osv. Mine ældste kyllinger er kun ca. 14 dage gamle.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: En skuffende start på året....
« Svar #8 Dato: 05 Maj , 2011, 14:24 »
Jamen så er det jo ringfarvens skyld det hele :D

Det er godt, men osse mærkeligt at høre det går så godt for 2 af jer, og dårligt for resten. Det lyder jo helt vildt Susanne med dine  resultater  :-\ Jeg tilskriver jo en del af ulykkerne det altid forsinkede bornholmske forår (minimum 14 dage), men der er altså andre der har været bagud så osse...

Har iøvrigt aflivet de 2 kyller med deforme fødder, så jeg er nede på 13 kyller af de 43 æg...


Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: En skuffende start på året....
« Svar #9 Dato: 05 Maj , 2011, 14:59 »
Jeg har nu haft et forrygende år med rugemaskinen. Meget høj befrugtning i æggene. Tæt på 100 % og de er også klækket rigtig godt. Kun skrukhønsene har været et problem. Der forsvinder æg og de smider æg ud af rederne, så jeg har kun 9 skrukudrugede ud af 2 rugninger. Den sidste endda en tandemrugning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline MetteE

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Mine kyller
Sv: En skuffende start på året....
« Svar #10 Dato: 05 Maj , 2011, 16:01 »
Jeg kan nu heller ikke klage, jeg er igang med 3 rugning, denne gang moskusænder, og her er 11 ud af 15 ok og jeg regner med at de klækker fredag.  Men....men jeg har også hjælp af min nye R-com 50
1,2 kæmpe jersey, 1,3 Brahma 0,4 Tågerup speciel, 1,1 Berberi 0,1 moskus.