Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeproblemer  (Læst 2303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Spoton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Rugeproblemer
« Dato: 16 Marts , 2014, 08:21 »
Spørgsmål til alle Jer rugeeksperter!!!!!!!!
Jeg ruger for første gang i en gammel America, rund blikruger med varmelegeme i låget, termometeret har ligget oven på æggene, jeg har lyst på 7. og 14. dagen og har i alt fjernet 5 af 26 æg hvilket jeg synes er ok.
På 18. dagen fyldte jeg vand på og lukkede og det er nu 21. dag i dag.
Mit termometer er faldet ned i bunden af maskinen og det er lige nu gået op for mig at temp falder 2-3 grader ned igennem maskinen, der er da heller ikke tegn på at nogen er på vej ud af skallerne.
Skal jeg have is i maven og vente og se om der kommer nogen kyllinger eller skal jeg tage chancen og skrue lidt op for varmen?
2.3 Legbarfarvede Orpington, 1.7 Guld/sortsømmet Sebright, 1.3 sølv/sortsømmet Sebright  1.4 Maran, 0.7 Dværg wayandotter, 0.2 Araucana, 0.1 Gammel Dansk Hønsehund, 0,1 Jack Russel,  1.1 huskat, 2.0 Varmblod, 0.1 Welsh sec. D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rugeproblemer
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2014, 09:31 »
Først og fremmest skal du lige regne efter på dagene,, hvis du har lagt ægene i på en onsdag, skal kyllingerne gerne klække på en onsdag, nemlig dag 21, husk at den dag man lægger æggene i er dag nul.
hvis der er to graders forskel ned gennem maskinen, men den rette temperatur på æggene, så kan det ikke gå helt galt,, der kan næppe være to graders forskel fra øverst på ægget til bunden af ægget, men måske det kan forsinke klækningen en dag eller to, og det kan koste et par kyllinger, men det kan også bare gå godt, hvis ellers dit termometer viser korrekt.
Jeg ville vente til 23-24 dagen og se hvad der sker..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Rugeproblemer
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2014, 13:46 »
Hvordan går det klækningen???? :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Spoton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Rugeproblemer
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2014, 20:34 »
Tak for svar, der er kommet 3 kyllinger nu og flere er på vej ;D
2.3 Legbarfarvede Orpington, 1.7 Guld/sortsømmet Sebright, 1.3 sølv/sortsømmet Sebright  1.4 Maran, 0.7 Dværg wayandotter, 0.2 Araucana, 0.1 Gammel Dansk Hønsehund, 0,1 Jack Russel,  1.1 huskat, 2.0 Varmblod, 0.1 Welsh sec. D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rugeproblemer
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2014, 21:28 »
Så har din maskine nok været for kold,, tjek termometeret om det holder hvad det lover  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Rugeproblemer
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2014, 10:20 »
husk at en fladruger uden blæser skal ha 1 grad højere nemlig 38,7 grad omkring æggene, evt sørg for at den står på isolerende underlag, og i stuetemperatur