Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problem med syge kyllinger  (Læst 3953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Problem med syge kyllinger
« Dato: 17 Marts , 2014, 11:15 »
Hej,

Jeg beklager på forhånd, hvis indlægget bliver lidt langt.

Jeg har tidligere skrevet herinde under sygdomme omkring problemer med kyllinger der dør hurtigt og uden forklaring. Se evt. beskrivelse her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=26368.0.
Mit indlæg skrev jeg i 2012, men 2013 var desværre med identiske resultater.

Mine kyllinger sygner hurtigt hen og dør efter ganske kort tid. Nogle gange har der ligget 1-2 døde kyllinger om morgenen, efter jeg har konstateret at ingen så syge ud aftenen før.

Nu da dette er sket for mig 2 år i træk med  kyllinger fra helt forskellige racer og afstamninger, ved jeg at der må være noget sygdom i min stald. Jeg har voksne høns til at gå i samme hus om vinteren uden at det giver sygdom.

Jeg har meget lidt lyst til at starte arbejdet med rugemaskine og kyllinger, når jeg ved hvordan det kan ende, men på den anden side, så vil jeg heller ikke lade problemet bestemme.
Altså skal jeg have fundet en forklaring og en løsning.

Her skal jeg bruge jeres hjælp:

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg igen står med kyllinger der bliver syge og dør? (jeg vil ikke forsøge blot at flytte kyllingerne til et nyt sted, da det ikke løser det grundlæggende problem)

Jeg har mistanke om, uden at vide noget med sikkerhed, at kyllingerne enten lider at Mareks eller coccodiose. Mareks kan vist ikek behandles, med skulel den ikke også angribe de voksne dyr på sigt?

Hvis det er coccidiose, kan jeg så få antibiotika hos alle dyrlæger, og i så fald, er behandlingen dyr i forhold til at vi her snakker opdræt at 20-30 kyllinger om året?

Er der nogen der har erfaring med inddragelse af dyrlæge til undersøgelse og behandling af coccidiose - herunder udgifterne hertil?

Andre gode råd?

Martin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Problem med syge kyllinger
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2014, 11:48 »
Coccidiose er en sygdom som hvert år tager livet af mange kyllinger, den er en rimelig standhaftig sygdom som kan ligge i mange år og vente.
Den rammer mest kylinger og ungdyr.
Man kan behandle når den bryder ud med f.eks. Esbetree fra dyrlægen og man evt. også bruge startfoder tilsat med medicin imod coccidiose.
Og så selvfølgelig en god gang rengøring med f.eks. Virkon S.

De fleste dyrlæger er klar over coccidiose problemet og er flinke nok til at give medicin uden at tage det hvide ud af øjnene for det.

Marecks er en sygdom som jeg ikke er blevet rigtig klog på, for der er mange meninger om den, men jeg tror de fleste er enige om at Marecks ikke kan behandles, kun forebygges med vaccination lige når kyllingerne er klækket. Andre mener at man kan avle sig ud af dem.

Men det er  heller ikke alle racer som er disponeret for Marecks.
 
« Senest Redigeret: 17 Marts , 2014, 11:50 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Problem med syge kyllinger
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2014, 13:42 »
Er dine kyllinger maskinudrugede? Så prøv med en skrukhøne...blot for "forsøgets" skyld simpelthen.. Jeg har selv, det har alle nok, prøvet at én eller flere kyllinger er døde af noget A la coccidiose..om det præcis har været det aner jeg ikke, men de er aldrig døde bare sådan fra om aftenen til næste morgen, der tror jeg mere, at coccidiosen gør dem svage og svagere og til sidst dør de...fx over to døgn el lignende, hvor du ikke er i tvivl om, at 'denne her klarer det nok ikke!'... Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl, det er blot sådan jeg har opfattet sygdommen eller tilstandene.

Kan det være noget andet?? Kunne være interessant med et forsøg med skrukhønens og se, hvordan hendes kyllinger klarer det... Og hvis det sker SÅ hurtigt som du siger, så havde jeg simpelthen sat et vildtkamera el lignende op, for at se hvad hulen der sker derinde...
« Senest Redigeret: 17 Marts , 2014, 13:54 Fra Metmus »
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Problem med syge kyllinger
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2014, 13:47 »
Visse fasanblandinger indeholder medicin mod cocidiose.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: Problem med syge kyllinger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2014, 13:19 »
Hej igen,

jeg tænker, at jeg vil forsøge med en ny omgang kyllinger og så håbe, at jeg kan medicinere problemet væk for i år

Jeg har ingen erfaring med brug af dyrlæge til hobbyfjerkræ.
Hvor realistisk er det at kunne få medicin (esbetre elller Baycox) fra en dyrlæge inden jeg får kyllinger - altså så at jeg har det klar til mulig sygdom?

som jeg kan læse herinde, er det uhyre små doser der er brug for ift. til mængde fra dyrlægen.
Kan det passe at mindste dosis esbetre er 250 gram?

Martin

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Problem med syge kyllinger
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2014, 13:48 »
Vask alt ned med virkon s inden du går i gang med en ny udrugning. Dvs. rugemaskine, kyllingebur, mad- og vand-beholdere m.m. Så får du bugt med div. vira og bakterier.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Problem med syge kyllinger
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2014, 14:11 »
Og så undgå at have kyllingerne der hvor de voksne er, i hvert fald mens de er helt små.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub