Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg  (Læst 19711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Dato: 22 December , 2012, 10:02 »
Fødevareministeriet er næsten klar med et forslag til kommissorium for et nyt rådgivende ”Bevaringsudvalg for genressourcer hos oprindelige danske husdyrracer”

http://naturerhverv.fvm.dk/Default.aspx?ID=46773&PID=414779&year=&NewsID=7795

Herlig formulering "er næsten klar"... Det lugter lidt af at de skulle have været færdige i år og så har besluttet sig til at sende det ud lige inden jul selv om de ikke er færdige..

Men fred med det.

NaturErhvervstyrelsen har en specifik høringsliste for alle, som har interesse i jordbrugets genetiske ressourcer. Alle borgere, foreninger, organisationer mfl., som i fremtiden vil modtage en e-mail om høringer fra styrelsen, kan tilmelde sig høringslisten ved at sende navn/foreningsnavn/organisationsnavn og e-mail adresse til genres@naturerhverv.dk. Det er muligt løbende at blive optaget på listen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #1 Dato: 22 December , 2012, 10:17 »
det virker jo underligt at man nu vil bruge recourcer på at bevare noget man, man igennem mange års arbejde har forsøgt, at udryde, med bureakratiske regler, om bla salg af æg og hjemmeslagtede dyr fra hobby brug.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #2 Dato: 22 December , 2012, 10:32 »
Vi har i mange år kunne søge tilskud til avl med gamle husdyr-racer, det drejer sig om Jyske heste, Ertebølfåret, samt nogle gamle fjerkræ-racer + en gammel svine-race.
Der er selvfølgelig en del betingelser der skal være opfyldt for at få tilskud. Der er selvfølgelig kun tilskud til seriøs avl, altså ikke hvis man har sådanne dyr gående for sjov.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2013, 08:23 »
https://bdkv2.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146004201

Der er høringsfrist til 28/1.

Rart at se at de rent faktisk har hørt om Rio og Interlaken... Det var jeg ellers begyndt at tvivle på  8)

Men jeg synes da afgjort at der mangler noget om

  • At udvalget skal arbejde for at hønseregulativer bliver afskaffet, så det bliver lettere at holde danske landhøns (og andre høns)
  • At udvalget skal arbejde for at det bliver muligt at sælge æg fra danske landhøns (og andre høns)
  • At udvalget skal arbejde for at det bliver lettere at sælge slagtede ænder og høns, så vil flere holde danske landænder og danske landhøns

Er der andre ting, så modtages forslag gerne, eller -endnu bedre- skriv selv et høringssvar. ;D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2013, 10:09 »
det virker jo underligt at man nu vil bruge recourcer på at bevare noget man, man igennem mange års arbejde har forsøgt, at udryde, med bureakratiske regler, om bla salg af æg og hjemmeslagtede dyr fra hobby brug.

Det er vist det, man kalder beskæftigelsespolitik - eller er der noget jeg har misforstået?!
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2013, 20:00 »
Høringssvar fra Dansk Fjerkræ Forum til

Kommissorium for nyt Bevaringsudvalg for genressourcer hos oprindelige danske husdyrracer

Dansk Fjerkræ Forum har følgende bemærkninger til Kommissoriet.

Det er først og fremmest glædeligt at der nu fra offentlig side tages stilling til de forpligtigelser som Danmark har indgået. Det gælder både Biodiversitetskonventionen og Interlaken Deklarationen.

Vi vil foreslå at der yderligere indskrives i Kommissoriet, at der også skal kigges de forhold som bidrager til udryddelse af genetisk mangfoldighed, som opstilles af offentlige myndigheder. Indenfor fjerkræområdet er der mange af disse forhold. Fjernelse af dem vil i sig selv øge tilskyndelsen til at holde fjerkræ og dermed øge den biologiske mangfoldighed også af de oprindelige racer.

En del af Interlaken erklæringen er:

Støtte oprindelige og lokale husdyrsystemer af betydning for husdyrgenetiske ressourcer, inklusive fjernelse af forhold, der bidrager til udryddelse af genetisk mangfoldighed.
Fremme udvikling af nichemarkeder for produkter, der er fremstillet af oprindelige og lokale arter og racer, og styrke processer, der kan tilføre merværdi til deres primære produkter.
Fremme politik og virkemidler til at opnå bæredygtig anvendelse af en mangfoldighed af lokale racer gennem in situ-bevaring uden behov for støtte fra offentlige midler eller yderligere økonomiske tilskud.

Vi tænker her specifikt på følgende områder, indenfor fjerkræområdet som det vil være helt naturligt at  Bevaringsudvalget aktivt går ind og arbejder med for at fremme den genetiske mangfoldighed.

1. At udvalget skal arbejde for at hønseregulativer, indført af danske kommuner bliver afskaffet, så det bliver lettere at holde danske landhøns, danske landænder og danske gæs.
2. At udvalget skal arbejde for at det bliver muligt at sælge konsumæg fra danske landhøns, så flere tilskyndes til at holde disse.
3. At udvalget skal arbejde for at det bliver lettere at sælge slagtede ænder og høns, så vil flere holde danske landænder og danske landhøns.
4. At udvalget arbejder for at den danske særregel om at hønsefugle og svømmefugle skal holdes adskilt ophæves. Dette besværliggør unødigt avlen med specielt svømmefugle og mindsker dermed antallet af disse.

Ad.1
Dansk Fjerkræ Forum har i de senere år oplevet at flere kommuner har indført begrænsninger for hønsehold. Også i områder hvor der oprindeligt har været holdt høns har visse kommuner besværliggjort/umuliggjort dette, stik imod Interlaken erklæringen. Også Miljøstyrelsen har medvirket til at sætte begrænsninger for hønsehold med deres indstilling om at "fritgående høns kan indebære forurening eller uhygiejniske forhold hos naboen". Bevaringsudvalget bør derfor arbejde for at disse holdninger ændres, således at Interlaken erklæringens intention om at fjerne forhold, der bidrager til udryddelse af genetisk mangfoldighed efterleves af danske kommuner og Miljøstyrelsen.

Ad.2.
Interlaken erklæringens intention om at fremme udvikling af produkter fremstillet af oprindelige racer blokeres af Fødevarestyrelsen og Fødevareministeren ved et forbud mod at sælge æg fra danske landhøns. Det er i dag ikke muligt at få lov til at salmonellakontrollere æg, medmindre at hønsene stammer fra registrerede rugerier. Godt nok har Fødevarestyrelsen et forslag om at det skal kunne lade sig gøre for racehøns, men dette er meget bureaukratisk og omkostningstungt. I praksis vil det betyde at de eneste høns der kan sælges konsumæg fra, er de genetisk ens hybrider som er fremavlet af industrien og konsumæg fra danske landhøns vil være udelukket. Bevaringsudvalget bør arbejde for at Interlaken erklæringens intention om at fremme produkter fra oprindelige racer bliver gennemført ved at det bliver praktisk muligt at sælge æg fra danske landhøns. Dette vil tilskynde flere til at holde danske landhøns og dermed fremme den genetiske mangfoldighed.  I andre EU lande, som eksempelvis Storbritannien er det tilladt at sælge æg fra oprindelige racer helt uden salmonellakontrol.

Ad.3.
De danske regler gør det meget besværligt at sælge og slagte fjerkræ, det gælder både kyllinger, ænder og gæs. Også her gælder at Interlaken erklæringens intention om at fremme udvikling af produkter fremstillet af oprindelige racer blokeres af Fødevarestyrelsen. Hvis der blev indført samme regler for salg af slagtet fjerkræ fra små besætninger som der gælder for jægeres salg af nedlagte dyr (fasaner, ænder etc) så ville langt flere tilskyndes til at holde fjerkræ med en større genetisk mangfoldighed til følge. De nuværende regler om at dyr ikke må sælges åbnede er forældede og bunder i nogle sygdomme som slet ikke er aktuelle i dag, men alligevel fastholder Fødevarestyrelsen disse. Bevaringsudvalget bør derfor arbejde for at ændre disse regler så de fremmer salget af oprindeligt fjerkræ.

Ad.4.
Den danske særregel om at høns og svømmefugle skal holdes adskilt har betydet at mange avlere er stoppet med at holde svømmefugle. Den danske særregel er stik imod andre landes regler, i Tyskland skal man nemlig holde høns sammen med svømmefugle. Bevaringsudvalget bør derfor efterleve Interlaken erklæringens intention om at fjerne forhold der bidrager til at udrydde genetisk mangfoldighed og arbejde for at afskaffe denne regel om at hønse- og svømmefugle skal holdes adskilt Afskaffes denne danske særregel, vil flere tilskyndes til at holde svømmefugle, specielt danske gæs og landænder.

Kendetegnende for disse regler at at de kan afskaffes uden udgift for staten og vil bidrage til en øge udbredelse af fjerkræhold. Vi ser derfor frem til at Bevaringsudvalget vil inddrage dette i kommissoriet.
« Senest Redigeret: 26 Januar , 2013, 15:19 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2013, 20:52 »
jeg syns det lyder fint. Vil håbe der kommer noget positivt ud af det /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2013, 22:06 »
flot finn du har min opbakning

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #8 Dato: 23 Januar , 2013, 07:18 »
Skulle der måske stå specifikt (i punkt 2) at det er æg til konsum, for der må jo sælges æg til rugning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #9 Dato: 23 Januar , 2013, 08:24 »
Godt brølt løve !

med venlig hilsen - Bnet Skaarup Pedersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2013, 15:23 »
Jeg har lige rettet lidt i høringssvaret, for at tage det nye forslag om konsumæg fra racehøns med ind og så er det sendt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2013, 11:25 »
Nu nåede jeg det ikke op til dette års udstilling. Men jeg havde tænkt mig at foreslå bestyrelsen i min lokale klub at tilføre nye elementer til den årlige udstilling. De klager også over, at interessen for raceavl er dalende. Et bredere sigte med klubbens arbejde kunne måske ændre på det.

Hvis fjerkræfolket vil "vinde" over politikerne må vi sætte alle sejl ind for at vinde "folkets" gunst og sympati.
Når det regner på præsten drypper det på degnen. Et bredere fokus end blot udstillinger i pointjagten for sine dyr, kunne, måske på sigt, få flere over i raceavlen, og dermed i bevaringsarbejdet.

Jeg forestiller mig, at man udnytter udstillingen som et springbrædt til at udsende en pressemeddelelse, med overskrifter som : "Ægte hanegal forsvinder".
Her skal man redegøre for, at vi har et problem. "Kom og se racefjerkræ, mens du stadig kan" eller lignende. Den lokale Tv-station TV-Lorry, skal så også kontaktes - Medierne elsker "problemer", og det skal derfor være sådan en "problemvinkel", hvis man vil fange deres interesse.

Det er endnu i støbeskeen, og jeg mangler min klubs accept. Men jer er allerede i gang med forslag til plancher og materiale om fjerkræ, som skal suplere selve udstillingen, så "almindelige" mennesker også får noget ud af at møde op.

Mine plancher har ind til nu følgende temaer:

1. "Derfor er det vigtigt at bevare racerne"
- Det handler om de unikke egenskaber den enkelte race, tilpasset sit oprindelige mijlø bærer på. F.eks Italienernes evne til at modstå varme, og stadig lægge æg, trods denne stressfaktor mm.

2. "Finere end Hendes Majestæt"
- Den handler om, at Danske landhøns har en længere, ubrudt anetavle end selv vores kongelige familie. Helt tilbage til Jernalderen! - Stik den Dronning Margrethe ;)
Det må gerne være uhøjtideligt, hvis vi skal undgå, kun at tale til de indforståede. Derfor sætter jeg et billede af dronningen i fuld udstyr ved siden af et billede af en dansk landhøne.(og måske Henrik ved siden af en landhane)

3. "Blødkogte Dino-æg". Hønen eller ægget, hvem kom først? Det gjorde Dinosauerne. De opfandt både æg, fjer og den omsorgsfulde hønemor!
- Der er enorm interesse for dinosaurer i dissse år. Det skal vi selvfølgelig lukrere på, da høns er den nærmeste nulevende slægtning til Tyranosaurus Rex.
- Jeg sætter billeder op mod hinanden af en rugende "Oviraptor" og en rugende skrukhøne, et nærbillede af en olm udseende høne og et Tyranosaurus Fjæs! Ligheden er faktisk skræmmende.
- Og så har jeg fra USA fået en kråsesten fra en dinosuar, på størrelse med en valnød. Den kan indgå i udstillingen ved siden af de små kråsesten mine høns propper sig med!

4. "tre gode grunde til at du holder høns/fjerkræ"
- Giver dig sunde hjemmeavlede produkter
- Giver velvære i dagligdagen
- Gavner dyrevelfærden
( Eller hvad man nu kan finde på!)

Jeg læste i det grønne blad og DfFr selv barsler med tanken om at samarbejde med andre husdyrklubber til udstillingerne. Jeg tror det vil være godt, hvis man også på landsplan tilfører et "husdyrpolitisk" element til disse udstillinger.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2013, 11:53 »
Ift. Finns udmærkede velformulerede skrivelse, så ser jeg for mig at de meget snæversynede folk der tager den slags beslutninger, får de endnu mere snæversynede  kommuner til at tænke, vi laver da bare en regel, der giver lov til at holde Danske Landhøns, og ikke andre,,, hold da magle der kommer mange landhøns...  <:  og det er jo bedre end slet ingen... selvom det i en villahave i Glostrup måske er bedre med de noget mere jordnære racer, åhh det bliver sjovt at følge resultaterne, hvis det overhovedet kan lukke op for noget..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #13 Dato: 09 Marts , 2013, 12:13 »
@Ina, det kommer de til at fortryde... Der er ikke nogen racer der elsker at gøre opmærksom på sig selv  som danske landhøns. De galer højt, lydeligt og TIT.
@Finn super godt skrevet. Du siger til hvis jeg/vi kan hjælpe med noget.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2013, 12:16 »
@Ina, det kommer de til at fortryde... Der er ikke nogen racer der elsker at gøre opmærksom på sig selv  som danske landhøns. De galer højt, lydeligt og TIT.
@Finn super godt skrevet. Du siger til hvis jeg/vi kan hjælpe med noget.

Ja det var jo netop det jeg tænkte, og det bekræfter så alle de uvidende i deres fordomme om høns i villaområder
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn