Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.  (Læst 70043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #15 Dato: 26 Juni , 2010, 13:20 »
Jeg hepper også på Finn...  /o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #16 Dato: 26 Juni , 2010, 13:21 »
Nu er det da væk igen!!! er det fordi det er med blå skrift??? det er da sært at man i starten kan læse det og så pludselig ikke.

prøver lige igen uden at skifte farve..... det er da sært ....... Finn er det dig der driller??? ;)

Jeg vil gerne indstille Finn Jensen til Årets dyreven.
Finn er hjernen, webmasteren, ophavsmanden og altid hjælpsomme figur bag Dansk fjerkræ forum, http://www.fjerkrae.dk/
Dansk fjerkræ forum er et internet-netværk for alle med interesse i hobbyfjerkræ.  Der er i skrivende stund 3408 medlemmer, og der er altid en livlig aktivitet på sitet.  Der kommer nye medlemmer til hver eneste dag. Der bliver meget ofte stillet de samme spørgsmål gang efter gang fra nye og uerfarne hønseejere, og gang på gang bliver de hjulpet i gang af forummets medlemmer. Det er måske ikke så meget Finns skyld alene, men jeg vil vove den påstand, at Finns dejlige gemyt smitter af på resten af forummet. Og når der en sjælden gang bliver diskuteret lige lovlig højlydt og knapt så pænt, så er Finn ikke bleg for at bryde ind og kræve, at der bliver talt ordentligt med hinanden, ellers kan man ganske enkelt ikke være på forum.  I de tre år jeg har været medlem, er det vel sket 1 eller 2 gange... behovet har ikke været større!
Forummet, som rummer chat, leksikon, brugernes egne gallerier, blogs, debat, køb/salg/bytte, søgefunktion og nyttige links, er ganske gratis at bruge. Man kan, hvis man vil, støtte forum lidt økonomisk, det er jo ikke gratis at leje servere og den slags, men man er på ingen måde forpligtet.  Og når det en sjælden gang sker teknisk fejl på sitet, så helmer Finn ikke, før han har fundet fejlen og den er rettet..... og så er det næsten uanset, hvornår på døgnet det er.  Jeg spekulerer tit over, hvornår Finn sover og spiser, for hvis ikke han lige fodrer egne høns og ænder, så er han i gang med diverse på forummet, eller også googler han en masse kommuner og artikler omkring fjerkræ og fjerkræhold.  Hvis der er skrevet noget om fjerkræhold et eller andet sted i selv den mindste lille lokalavis, så spotter Finn det og lægger det som regel på forum, så vi andre også kan få glæde af det.
 

Men Finn er så meget mere end det.
Han er hobbyfjerkræets retfærdighedsvogter. Gang på gang er han gået foran for at forbedre forholdene for både fjerkræet, men også deres ejere.  Og han kæmper og bliver ved med at kæmpe, når den ene kommune efter den anden udsteder forslag til regulativer, der nærmest krænker høns og deres ejere.
Finn spotter stort set altid forslag til fjerkræregulativer. Disse læser han både med kritiske og retfærdige øjne. Er forholdene i strid mod dyrevelfærden, så griber han ind og kæmper for dyrenes tarv og menneskets rettighed til at holde høns i haven.
Finn har også af og til kontaktet pressen og er flere gange blevet rådspurgt i forbindelse med fjerkræ forhold.  Og Finn er ikke medieliderlig... langt de fleste gange henvender Finn sig til medlemmer af forum og beder disse om at stille op til interview, både så der kan komme flere ansigter på, men også for at de lokale medier kan tilføre lokale interviews.  Men det er som regel Finn, der står bag den slags.  Selv blev jeg sidste år ringet op af Finn og spurgt, om jeg ikke ville deltage i et interview omkring stalddørs salg af æg som nærmest er en umulighed for hobbyfjerkræavlerne. Dette førte til et indslag i lokalradioen, hvor også myndighederne blev inddraget.
Alt for ofte ser vi, at kommuner udsteder forslag til regulativer, som er i strid alt mulig sund fornuft, dyrevelfærd og menneskets ret til selvforsyning.
Finn skriver breve til kommunalpolitikerne, om hvad deres regulativer rent faktisk betyder for både dyr og mennesker. Han beder om aktindsigt, og møder gerne op til møder omkring disse regulativer.  Og det er faktisk lykkes for Finn nogle gange at snakke politikkerne til fornuft.  Herved har han reddet en hel del haners liv, han har sørget for at fjerkræ ikke skal sidde i mørke i op mod 14 timer, hvor de ikke får vådt eller tørt og derfor risikere at blive underernærede og syge (dør) (høns spiser og drikker nemlig ikke i mørke...)
Kommuner der har lært Finn at kende er:
Roskilde http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=3290.msg27055#msg27055
Indslag i Berlingske Tidende http://www.berlingske.dk/danmark/den-lille-hane-der-blev-til-fem-fjer
Kalundborg http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7996.45
Holbæk  http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9235.60
Favrskov (Finns egen kommune) http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=6266.45  OG  TV spot med Finn http://www.tv2regionerne.dk/default.aspx?id=504490&r=7
Halsnæs http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10303.0
Rudersdal http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10170.15
Syd Djurs http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7345.15
OG der er sikkert flere som jeg ikke lige husker.

Fælles for alle er at Finn altid har kontaktet kommunerne i en sober, saglig og ulastelig tone. Derved har han også fået en del kommuner til at genoverveje og ændre deres regulativer.
Og Finn er landsdækkende.  Han hypper ikke kun sin egen kartoffelrække.... høns skal have det godt... alle vegne.
Finn har ofte søgt opbakning fra andre fjerkræ/fugle foreninger og forummets medlemmer. Det gør, at Finn ikke bare står som en tøsefornærmet jyde og skælder kommunerne ud. Nej, han sørger for at kommunerne får at vide, at der er mange med høns og fugle, som vil kæmpe for at kunne holde deres dyr under de bedste forhold. Og Finn er ydmygheden selv, når han bliver rost for hans evige kamp.

Så for mig er der ingen tvivl... Årets dyreven er Finn..... og jeg ved, at jeg ikke er ene om den holdning.... hjælp mig med at lade ham vide, at det store arbejde han gør, er noget der bliver påskønnet.


Med venlig hilsen

Wanda Madsen


http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=5587.0
Finns flotte forslag til et hønseregulativ http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=6282.0
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #17 Dato: 26 Juni , 2010, 13:27 »
hep hep Finn  /o

Godt initiativ Wanda  :)
Med venlig hilsen Søs

GKV

  • Gæst
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #18 Dato: 26 Juni , 2010, 13:40 »
Ditto herfra.

Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #19 Dato: 26 Juni , 2010, 14:18 »
Hvis ikke det skulle være Finn, har jeg svært ved at se, hvem det så skulle være  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #20 Dato: 26 Juni , 2010, 14:39 »
Hørt, hørt, hørt  /o /o /o
Finn ER årets dyreven OG en ven af folket  ;D

♪ ♫ for han er en af vor egne - en rigtig guttermand ♪ ♫
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Jane Berg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #21 Dato: 26 Juni , 2010, 16:12 »
Super flot skrevet wanda  /o

Og selvfølgelig stemmer vi på Finn..  ;D

Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #22 Dato: 26 Juni , 2010, 16:38 »
Min stemme går også til Finn.
Wanda @ Efter jeg indsatte citatet af din tekst, klikkede jeg på tråden for at læse beskeden. I boksen hvor beskeden skulle haver været, var der Nada! Jeg trykkede F5, og wupti var hele teksten kommet tilbage.. Mit citat er skrevet med sort!?
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #23 Dato: 26 Juni , 2010, 17:00 »
Jeps Finn hvem ellers /o /o

 !p

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #24 Dato: 26 Juni , 2010, 17:33 »
Ja, Finn er helt klart årets dyreven :)

Men hvordan fungere det rent praktisk? Sender man en tekst ind som "dyrenes beskyttelse" så vælger og vrager imellem?
Den første del af teksten minder nemlig mest af alt om en reklame for forrummet her så jeg håber da at evt. dommere giver sig tid til at læse hele teksten og ikke bare den første del for derefter at tænke: "det har da ikke noget med dyrevenner at gøre".

Misforstå mig ikke. Det er godt skrevet men den første del har måske ikke det store at gøre med en rigtig dyreven.

Det er denne del jeg snakker om:

Jeg vil gerne indstille Finn Jensen til Årets dyreven.
Finn er hjernen, webmasteren, ophavsmanden og altid hjælpsomme figur bag Dansk fjerkræ forum, http://www.fjerkrae.dk/
Dansk fjerkræ forum er et internet-netværk for alle med interesse i hobbyfjerkræ.  Der er i skrivende stund 3408 medlemmer, og der er altid en livlig aktivitet på sitet.  Der kommer nye medlemmer til hver eneste dag. Der bliver meget ofte stillet de samme spørgsmål gang efter gang fra nye og uerfarne hønseejere, og gang på gang bliver de hjulpet i gang af forummets medlemmer. Det er måske ikke så meget Finns skyld alene, men jeg vil vove den påstand, at Finns dejlige gemyt smitter af på resten af forummet. Og når der en sjælden gang bliver diskuteret lige lovlig højlydt og knapt så pænt, så er Finn ikke bleg for at bryde ind og kræve, at der bliver talt ordentligt med hinanden, ellers kan man ganske enkelt ikke være på forum.  I de tre år jeg har været medlem, er det vel sket 1 eller 2 gange... behovet har ikke været større!
Forummet, som rummer chat, leksikon, brugernes egne gallerier, blogs, debat, køb/salg/bytte, søgefunktion og nyttige links, er ganske gratis at bruge. Man kan, hvis man vil, støtte forum lidt økonomisk, det er jo ikke gratis at leje servere og den slags, men man er på ingen måde forpligtet.  Og når det en sjælden gang sker teknisk fejl på sitet, så helmer Finn ikke, før han har fundet fejlen og den er rettet..... og så er det næsten uanset, hvornår på døgnet det er.  Jeg spekulerer tit over, hvornår Finn sover og spiser, for hvis ikke han lige fodrer egne høns og ænder, så er han i gang med diverse på forummet, eller også googler han en masse kommuner og artikler omkring fjerkræ og fjerkræhold.  Hvis der er skrevet noget om fjerkræhold et eller andet sted i selv den mindste lille lokalavis, så spotter Finn det og lægger det som regel på forum, så vi andre også kan få glæde af det.


Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #25 Dato: 26 Juni , 2010, 17:53 »
Måske skulle flere af os indstille ham? Jeg har også lige indstillet ham, det er vel heller ingen skade til, at der kommer indstillinger fra forskellige steder i landet.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #26 Dato: 26 Juni , 2010, 18:14 »
Kan kun sige at jeg er enig  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #27 Dato: 26 Juni , 2010, 18:38 »
God idè, Marianne /o  Det vil jeg også gøre!
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

frida

  • Gæst
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #28 Dato: 26 Juni , 2010, 18:42 »
Super idé /o. Jeg vil naturligvis også gerne stemme på Finn. Er det kun den ene dag i september vi kan stemme, eller kan man NU ::)?

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: ÅRETS DYREVEN. Dyrenes beskyttelse.
« Svar #29 Dato: 26 Juni , 2010, 22:05 »
Rigtig godt initiativ Wanda og meget velskrevet.
 /o