Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane i Riesling - super alternativ til Coq au vin!  (Læst 6193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Hane i Riesling - super alternativ til Coq au vin!
« Dato: 31 Oktober , 2010, 19:57 »
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at prøve en ny opskrift - Hane i Riesling, Alsace's svar på Coq au vin!

Jeg fandt først en opskrift på dk-kogebogen.dk, men endte med at tilberede efter en fra familiejournalen.

Det endte med at blive et fantastisk måltid, men næste gang lader jeg den stå og snurre i 1½ time i stedet for en - vores gode hjemmeavlede haner er nok lidt sejere end dem fra supermarkedet. Den var da ok mør, men det kan blive bedre.

En anden ting jeg justerede var mængden af vædske - jeg tilførte ca. 3-4 dl vand for at dække kyllingen så det kunne blive ordentligt kogt.

Se opskriften her, og PRØV DEN!!!   /o
http://www.familiejournal.dk/Mad/Hovedret/2009_09_Hane%20i%20riesling.aspx

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hane i Riesling - super alternativ til Coq au vin!
« Svar #1 Dato: 31 Oktober , 2010, 22:36 »
Uhm. Det ser godt ud. Jeg tror liiige jeg må ud og hugge hovedet af en hane igen en af de nærmeste dage.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hane i Riesling - super alternativ til Coq au vin!
« Svar #2 Dato: 31 Oktober , 2010, 22:39 »
Uhm. Det ser godt ud. Jeg tror liiige jeg må ud og hugge hovedet af en hane igen en af de nærmeste dage.

Bare husk at gi' den længe nok i gryden - især hvis den er friskslagtet!

...og et lille tillæg til opskriften:

Vores hane vejede 2200 gram slagtet - det var mad nok til os 2 voksne og et barn - og så er der nok til i morgen også...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Hane i Riesling - super alternativ til Coq au vin!
« Svar #3 Dato: 01 November , 2010, 07:56 »
Bare husk at gi' den længe nok i gryden - især hvis den er friskslagtet!

Det hjælper altid at give lidt længere tid i gryden - men det er også en god ide at snitte lidt i alle musklerne, så man får brudt de hinder, der beskytter hanen mod skader i de slagsmål, den genetisk set er programmeret til at komme i. Så kommer muskelkødet nemlig i direkte kontakt med de gode ting, der er i "suppen" i gryden, og hinderne kan ikke så nemt trække sig sammen og gøre kødet kompakt.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hane i Riesling - super alternativ til Coq au vin!
« Svar #4 Dato: 01 November , 2010, 08:14 »
Det hjælper altid at give lidt længere tid i gryden - men det er også en god ide at snitte lidt i alle musklerne, så man får brudt de hinder, der beskytter hanen mod skader i de slagsmål, den genetisk set er programmeret til at komme i. Så kommer muskelkødet nemlig i direkte kontakt med de gode ting, der er i "suppen" i gryden, og hinderne kan ikke så nemt trække sig sammen og gøre kødet kompakt.

Uhh - det må jeg prøve næste gang! Jeg synes nemlig også at der manglede lidt smag i kødet - men sovsen var fantastisk!

I øvrigt kogte jeg halsen med i "suppen" og tog den fra før servering - det skal jo ikke gå til spilde...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hane i Riesling - super alternativ til Coq au vin!
« Svar #5 Dato: 01 November , 2010, 08:26 »
Det ser rigtigt godt ud... !! Den skal prøves, kan næsten smage det allerede nu  /o
Mvh Marianne

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hane i Riesling - super alternativ til Coq au vin!
« Svar #6 Dato: 01 November , 2010, 11:30 »
Det ser rigtigt godt ud... !! Den skal prøves, kan næsten smage det allerede nu  /o

Ja det smager også godt! Og med alle de små justeringer vi kan nå frem til her inde, så ender det jo med perfekte opskrifter!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.