Forum > Hønsehuset

Lys i hønsehuset

<< < (2/4) > >>

Jens Juhl:
Jeg har lys i hønsehuset, med tænd/slukur. Det sikrer hønsene bedre tid til at spise, så de både kan holde varmen og lægge æg. Om der er en fordel ved at have både morgen og aften ved jeg ikke, men da timeren er indrettet så det er let, har jeg gjort det sådan.
Jens Juhl

Maiken Brændmose Jensen:
Jeg har også tænd/sluk ur.
når mit slukker om aftenen, er det sat til at slukke i 5min, og så tænder det i 5min. og så slukker det igen ind til næste morgen.
Hønsene lærer hurtig at de 5min hvor det er tændt i, skal de finde på pind.
Det fungerer rigtig godt, kyllingerne lærer det helt fra lille, så jeg skal ikke til at lærer dem, det senere.

Bjarne Andersen:
For nogle år siden kunne man købe et lysstyrings anlæg. Jeg mener at det var noget der hed lippa teknik der solgte det. Så vidt jeg husker var det et Tysk firma.
Dette lysstyrings anlæg var lavet sådan at det kunne programeres til at styre lyset med den længde der er i regnskoven eller andre steder hvor vores fugle kommer fra. Det var indrettet sådan at der både morgen og aften var skumring der nøje svarede til det område den var programeret til.
Samtidig kunne der købes en balast der bevirkede at det tidsrum der er imellem at et lysstofrør blinker, bliver så meget forøget at den levende organisme ikke kan nå at opfatte dette blinkene.
det påstås at hvis man har mørkt bind for øjnene og ikke kan se noget, er det stadig muligt via. huden at opservere blinkene fra et lysstofrør. Nu skal der nok lidt mere til end et par dværghøns hvis det skal være rentabel at investere de 4-5000 kr. et sådant anlæg koster. Derfor er det mere ment som oplysninger om mulighederne for lys til ens dyr.

Måske det er noget for Christian og hans nye tegnologiske hønsehus.
Bjarne.

Patricia:
@Bjarne, Jeg har kun lys til dem i vinterhalvåret, Når det begynder at lysne længere naturligt bliver det kunstige lys slukket

Børge Bech Jensen:

--- Citat fra: Bjarne Andersen efter 06 Februar , 2008, 18:22 ---For nogle år siden kunne man købe et lysstyrings anlæg. Jeg mener at det var noget der hed lippa teknik der solgte det. Så vidt jeg husker var det et Tysk firma.
Dette lysstyrings anlæg var lavet sådan at det kunne programeres til at styre lyset med den længde der er i regnskoven eller andre steder hvor vores fugle kommer fra. Det var indrettet sådan at der både morgen og aften var skumring der nøje svarede til det område den var programeret til.
Bjarne.

--- Afslutning på citat ---

Man kan få noget tilsvarende til akvarier, der hedder det sunriser, men virker på nøjagtig samme måde, at man kan programmere over hvilken tidslængde, lyset skal komme op på en forudindstillet styrk, og omvendt ved slukning.

Det var faktisk noget i den retning jeg tænkte på, men det behøvr jo ikke koste en bondegård. Dette kan så kobles sammen med energisparepærer, man skal bare huske at købe dem der beregnet til sænkning.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version