Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Økologiske æg er sundere  (Læst 10797 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #15 Dato: 27 Januar , 2017, 07:23 »
Den dato har du vist misforstået, der er ikke sket noget med, hvornår vi kan åbne for hønsene igen. Sidste nyt fra Fødevarestyrelen er fra dd, og der nævnes ikke nogen slutdato - desværre  :'(

Og forresten ja, jeg havde overset en gammel dato i et andet indlæg - og du ved hovedet ser, hvad hjertet er fuldt af  :o

Ville bare have ønsket at det var rigtigt  :'(
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Monrath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
  • Skruk nybegynder der forsøger at blive klogere :)
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #16 Dato: 27 Januar , 2017, 23:54 »
Man kan måle pesticider i vores urin.
Mange undersøgelser har vist at når man spiser konventionelt er der rester i urinen.
Når man spiser økologisk har man ikke pestider i urinen.

Så når man fodrer med økologisk fremstillet foder, så støtter man en produktion der er bedre for natur og vandløb og for os selv.
Det må være indlysende at hvis man fodrer med konventionnelt dyrket fodrer, er der pesticidrester i både høne og æg og dermed i os!
Søger viden 😊

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #17 Dato: 28 Januar , 2017, 09:47 »
Man kan måle pesticider i vores urin.
Mange undersøgelser har vist at når man spiser konventionelt er der rester i urinen.
Når man spiser økologisk har man ikke pestider i urinen.

Så når man fodrer med økologisk fremstillet foder, så støtter man en produktion der er bedre for natur og vandløb og for os selv.
Det må være indlysende at hvis man fodrer med konventionnelt dyrket fodrer, er der pesticidrester i både høne og æg og dermed i os!

Pesticider er præcis den væsentligste grund til at vores høns fodres økologisk og at vi også køber en del økologiske fødevarer, kan det ikke fås så danske og ALDRIG ALDRIG ALDRIG spanske - så hellere undvære.

Så en sammenligning mellem øko-grønt og konventionelt. Der var stort set de samme vitaminer og mineraler i, så længe det var samme sort. Det der er afgørende for mængden pr 100 g er vandindholdet. Moderne sorter indeholder mere vand, for at se flottere ud, men i nogle tilfælde op til 30% færre næringsstoffer. Gamle sorter vokser langsommere, bliver mindre og næringsindholdet derved mere koncentreret.

Offline HaneMorfar

  • Bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #18 Dato: 28 Januar , 2017, 12:20 »
Man kan måle pesticider i vores urin.
Mange undersøgelser har vist at når man spiser konventionelt er der rester i urinen.
Når man spiser økologisk har man ikke pestider i urinen.

Så når man fodrer med økologisk fremstillet foder, så støtter man en produktion der er bedre for natur og vandløb og for os selv.
Det må være indlysende at hvis man fodrer med konventionnelt dyrket fodrer, er der pesticidrester i både høne og æg og dermed i os!
Er det muligt at få en reference/link til de  mange undersøgelser du henviser til?

Sendt fra min LIFETAB_S785X med Tapatalk


Offline Monrath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
  • Skruk nybegynder der forsøger at blive klogere :)
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #19 Dato: 28 Januar , 2017, 14:16 »
Er det muligt at få en reference/link til de  mange undersøgelser du henviser til?

Sendt fra min LIFETAB_S785X med Tapatalk
Det er klart og tydeligt, jeg forstår ikke modstand imod økologi.
Det er blot få årtier siden alt landbrug blev dyrket naturligt.

Det er det såkaldte konventionelle landbrug der er det nye og forurenende...



http://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/tjekmad/article5575790.ece

http://www.dr.dk/levnu/mad/vi-har-sproejtegifte-i-urinen


http://www.sondagsavisen.dk/mad/madogsundhed/2016-01-18-kemi-i-mad-er-gift-for-hjernen/
Søger viden 😊

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #20 Dato: 29 Januar , 2017, 19:39 »
 
Og det vil jeg da til enhver tid mene er bedre end industriproduktion af nogen form for fødevarer, uafhængigt af om det er øko eller ej. Jeg mener, lokalt og hjemmedyrket slår vel på alle parametre gør det ikke?

Det kommer an på hvad du mener med 'bedre'. Man kan være nok så meget tilhænger af økologi af årsager, som mindre forbrug af kunstigt fremstillede kemikalier, og minimums krav til 'dyrevelfærd'. Men jeg tror ikke på at din produktion af fødevare er mere effektiv end de industrielle, også når man har i tankerne at der ikke er energispild i form af transport ved din produktion. Det er bare så simpelt at det er de færreste som har et så veludnyttet produktions anlæg, at de energimæssigt kan siges at være 'bedre' end industrierne.


I sidste ende, så mener jeg stadig at diskussionen munder ud i: Hvor mange mennesker skal der være på jorden, og hvor mange ressourcer må der maks bruges pr. person til at denne har sig et 'komfortabelt' liv.