Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Størrelse på hane og høns  (Læst 2824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Størrelse på hane og høns
« Dato: 02 Februar , 2017, 13:21 »
Min hane er godt og vel landhanestørrelse.

Er han for stor til dværg wyandotter?

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Størrelse på hane og høns
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2017, 15:45 »
Under "Racebeskrivelser" her på siden står der 1000g for en dværg wyandotter hane. Så hvad vejer din hane?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Størrelse på hane og høns
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2017, 16:23 »
Det er gammel standardvægt med de 1000 gram. Sidenhen er den blevet sat op til 1,1 kilo og efterfølgende igen til 1,3 kilo, som den nuværende. Man ville gerne have det ændret til 1,5 kilo for hanerne, men der blev sagt nej fra standardudvalget da de ville komme for tæt på de store i størrelse. Derfor er det dog ikke ualmindeligt og ganske normalt at Dværg Wyandothaner sagtens eller ofte vejer 1,5 eller helt op til 1,7 kilo sågar kan man opleve alt efter farvevarietet.

Så derfor med størrelse kan være svært for er det nogle af de store eller små Dværg Wyandotter og er det en landhanestørrelse til den gode eller lille side, som din hane er godt og vel af størrelse af.
For en stor landhane(2,25-2,5 kilo) vil de nok sagtens kunne klare da Dværg Wyandotter er godt(solidt) bygget alt efter antallet af høner han har og fordele sin kærlighed på.

Hvis større hane igen er det måske lige i overkanten hvis han da ikke har mange høner i sit harem og stor gård/frit udløb så hønerne eventuelt kan søge fred fra ham når han bliver for ivrig.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Størrelse på hane og høns
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2017, 18:12 »
Tak for svar  :)