Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: [Andet]: Engelsk Araucana  (Læst 26146 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #45 Dato: 22 Februar , 2012, 12:12 »
Jeg skrev da ikke noget dårligt om Gunni? De oprindelige kyllinger hun fik var af blandet kvalitet og din mor lavede et kæmpe arbejde for at lave fine udstillingsdyr, hvilket hun havde stor succes med og skal have kæmpe ros for. Men jeg skal nok holde mund og blande mig udenom diskussionen.                                                                  Det eneste jeg ville frem til er at for Gunni tog det flere år at nå frem til en ren blå engelsk araucana, så det vil være utroligt synd hvis der ikke er nogen som arbejder videre med den farve.       

Men det må køberne jo om
                                                                                                                                           
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2012, 12:24 Fra Johanne Kelly »
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #46 Dato: 22 Februar , 2012, 20:00 »
Jeg skrev da ikke noget dårligt om Gunni? De oprindelige kyllinger hun fik var af blandet kvalitet og din mor lavede et kæmpe arbejde for at lave fine udstillingsdyr, hvilket hun havde stor succes med og skal have kæmpe ros for. Men jeg skal nok holde mund og blande mig udenom diskussionen.                                                                  Det eneste jeg ville frem til er at for Gunni tog det flere år at nå frem til en ren blå engelsk araucana, så det vil være utroligt synd hvis der ikke er nogen som arbejder videre med den farve.       

Men det må køberne jo om
                                                                                                                                           

Det er lige det der, som jeg syntes at du skal stoppe med at udtale dig om, for det ved du ikke en *bib* om, du har været her sammenlagt 4-5 gange og du har haft lidt skrive kontakt med min mor, men du udtaler dig om forhold som om du har været flittig gæst gennem flere år her i huset.
Nej, det tog kun 2 år/3 generationer så var de rene blå.
Så for fremtiden, udtal om dine egne erfaringer og viden og ikke om hvad du tror vi andre går og laver.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #48 Dato: 22 Februar , 2012, 20:24 »
STOP!

Der er slet ingen grund til at køre videre. Gunni bliver her rost for hendes store arbejde med de engelske araucaner. Det er både Viben og Johanne jo enige om.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #49 Dato: 22 Februar , 2012, 20:29 »
  <- Æret være Gunnis minde <-

GKV

  • Gæst
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #50 Dato: 22 Februar , 2012, 20:41 »
  <- Æret være Gunnis minde <-

Ja, ÆRE  /o

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #51 Dato: 22 Februar , 2012, 20:54 »
Æret være Gunnis minde <- der kommer aldrig en som hende igen

Undskyld hvis jeg uforvarende har trådt dig over tæerne Viben, det var aldrig min mening. Du er selvfølgelig den bedste til at forklare din mors ideer og tanker da hun skabte de blå.

Mit eneste håb er at dem, som har købt de flotte dyr af Gunni eller Viben vil fortsætte med at avle de engelske araucanere og nyde de smukke dyr og alle de glæder de vil give fremover.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #52 Dato: 22 Februar , 2012, 22:32 »
Det er dæleme træls for (Anita L ) at hindes tråd skal ende sådan
når hun gerne vil lære noget om denne race

@Johanne
når det så er sagt vil jeg tage hatten af for dig at du går ind og erkender din fejl og giver en offentlig undskyldning det kunne andre der laver fejl jo godt lære noget af /o


SÅ KOM TILBAGE TIL DET TRÅDEN  HANDLER OM IGEN :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #53 Dato: 23 Februar , 2012, 00:21 »
Det er jo menneskeligt at fejle, som bekendt.

« Senest Redigeret: 24 Februar , 2012, 20:18 Fra Johanne Kelly »
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #54 Dato: 23 Februar , 2012, 13:02 »
Rød-blå hane X Blå høner
Splash, blå og sorte måske med lidt rødt i sig.

Rød-blå hane(far) X Blå/Sorte høner(døtre)
Splash, blå, sort, splash guldhalset, blå guldhalset og sort guldhalset

Altså allerede i anden generation vil du have rene dyr du kan arbejde videre med.


Tak for svarene :) Nu har jeg da en opskrift på de rød blå jeg kan prøve af

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #55 Dato: 23 Februar , 2012, 19:59 »
Ja og husk at bruge de bedste blå høner på ham. De fleste glemmer at man skal bruge de bedste dyr i stedet for overskudet af det andet og derfor kun bruger det næstbedste. Dette gør så at når man endelig er noget frem til farven halter det bagefter med kvaliteten og derfor har man bagefter et kæmpe hyr med at få den op igen til at få dem godkendt med gode resultater og generelt at få dem på højde med de andre farvevarieteter.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #56 Dato: 23 Februar , 2012, 20:07 »
Nemlig /o.
Som en gammel opdrætter engang sagde til mig: Man skal bygge huset før man kan male det! Altså: Få styr på typen først, derefter farven.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #57 Dato: 23 Februar , 2012, 20:15 »
@Ankerine.

Jeg er sikker på at det skal vi nok få styr på. Jeg har stor tiltro til, at de fleste dyr der kommer fra Gunni har en ret god type. Der skal selvfølgelig rettes lidt her og der. Det skal der vel også stadig på dine haleløse Araucanaer.

Jeg har da ser fler dyr i nye farver som stadig ikke er helt ok på deres type (Set på deres point). Men det arbejdes der jo på.

Så jo der skal masser af arbejde til, og derfor er det vel også ok at lege med nye farver hvis det er det man har lyst til ikke  ;) /o
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #58 Dato: 23 Februar , 2012, 20:44 »
Ja og husk at bruge de bedste blå høner på ham. De fleste glemmer at man skal bruge de bedste dyr i stedet for overskudet af det andet og derfor kun bruger det næstbedste. Dette gør så at når man endelig er noget frem til farven halter det bagefter med kvaliteten og derfor har man bagefter et kæmpe hyr med at få den op igen til at få dem godkendt med gode resultater og generelt at få dem på højde med de andre farvevarieteter.
Rigtig godt tip. /o Jeg får desværre kun 2 blå da de andre er afsat til anden side. Men vi har talt om rugeæg fra de blå, som jeg skal prøve med.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #59 Dato: 23 Februar , 2012, 21:13 »
@Ankerine.

Jeg er sikker på at det skal vi nok få styr på. Jeg har stor tiltro til, at de fleste dyr der kommer fra Gunni har en ret god type. Der skal selvfølgelig rettes lidt her og der. Det skal der vel også stadig på dine haleløse Araucanaer.

Jeg har da ser fler dyr i nye farver som stadig ikke er helt ok på deres type (Set på deres point). Men det arbejdes der jo på.

Så jo der skal masser af arbejde til, og derfor er det vel også ok at lege med nye farver hvis det er det man har lyst til ikke  ;) /o
Selvfølgelig skal der være plads til at lege. Jeg blev selv "forført" af et billede af en blå/guldhalset hane og kørte mange hundrede kilometer for at få ham *p. Men at avle videre har vist sig at være en langvarig proces, netop fordi de guldhalsede typemæssigt slet ikke levede op til de blå, jeg havde/har. Så jeg skal IKKE have indført flere sjove farver før jeg er tilfreds med både type og farve på min nuværende høns. Jeg har materialet men nu gælder det om at kombinere det fornuftigt. Det jeg mener er bare, at med enhver ny import får man desværre også nogle uønskede egenskaber og kan let sætte noget overstyr på sin "gamle" stamme. Og ingen er jo rutinerede Araucana-opdrættere endnu - hverken den haleløse eller haleforsynede slags. Selv har jeg haft høns i 22 år og lærer stadig noget nyt.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand