Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Berberiænder.  (Læst 15799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KarCas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Berberiænder.
« Dato: 28 ſeptember , 2010, 15:32 »
Efter hvad jeg har fået studeret mig frem til inde på internettet igennem årene, er de dyrtkøbte Berberi-ænder i virkeligheden en krydsning imellem ænderne "Moskusand", og "Dansk Landrace". Berberi ænderne selv blivet født sterile, hvilket giver problemet at man ikke kan avle en Berberi and på en Berberi and.

Så her i 2007, købte min familie og jeg et hold moskusænder og et hold dansk landrace ænder, og lod dem gå sammen, i håbet om at de gad hoppe på ryggen af hinanden. Vi ventede SPÆNDT på det, OG på resultatet!! Den spænding blev bare ikke opretholdt særligt længe, for de gad sgu ikke engang at gå i samme FLOK!! De delte sig HELT BEVIDST i 2 flokke, og ville ikke snakke med hinanden, hvilket jo så gør det ret så problematisk at få dem til at PARRE sig med hinanden!!

Nu her, vil jeg så gerne forsøge ATTER en gang at få disse to arter til at parre sig, så man kan få sig nogle berberi ænder. Men er der nogen herinde der har nogen ideer til, hvordan pokker jeg kan få dem til det?? ???

Offline KarCas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Berberiænder.
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2010, 15:37 »
Mig sprogspasser! Hahahaha  ;D

Dansk landrace, jeg mener altså Dansk Landand!

GKV

  • Gæst
Sv: Berberiænder.
« Svar #2 Dato: 28 ſeptember , 2010, 15:38 »
Jeg har altid troet at Berberiænder var moskusænder. Den krydsning du omtaler er da Moulardænder ikke´? Sådan to har jeg gående nu på tredie år fordi jeg i min enfold troede at de kunne lave ællinger til mig ;D ;D Nu er de nærmest blot selskab for vores enkemand Thomas som er en gase.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Berberiænder.
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2010, 15:43 »
Jeg har nu også altid lært at Berberi ænder var Moskus ænder og citeret fra min nu afdøde far, så blev de kaldt det efter at Prins Henrik havde udgivet en kogebog......

Men der er vist noget med at det skal være andrikkerne som er moskus og ænderne land, for at få et ensartet resultat (store Moulard ænder) ikke omvendt for så vil afkommet arve den samme størrelses forskel som Moskus ænder har.

Det er klart at de holder sig fra hinanden, idet de er helt forskellige arter.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KarCas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Berberiænder.
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2010, 15:51 »
Hmmm. Jeg har ellers læst på internettet at det netop var en krydsning imellem moskus og dansk landand, der var berberiænder.  ??? Nå pyt! HEHEHEHEHE  ;D

Men lad os så sige at de informationer jeg har fået er forkerte, hvorfor er det så lige at man kalder Moskus anden for Berberi anden?? Er berberi det franske navn for andearten moskus, eller hvordan?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Berberiænder.
« Svar #5 Dato: 28 ſeptember , 2010, 16:03 »
Tjaa

Hvad lyder mest lækkert når man står og kigger ned på en and i køledisken ??

Moskus And eller Berberi And ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Berberiænder.
« Svar #6 Dato: 28 ſeptember , 2010, 17:16 »
Det Danske Fjerkræråd har svaret:

http://www.danskfjerkrae.dk/view.asp?ID=1507
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Berberiænder.
« Svar #7 Dato: 18 Oktober , 2010, 21:13 »
forslag til krydsning - tag en landand - andrik og sæt ham sammen med moskus dammerne måske det kan give resultat? er meget nysgerrig om det vil gå, jeg har ellers gået med tanken at jeg skal have et hold af hver slags, folk er så kræsne i vores familie de vil have det hele til jul...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Berberiænder.
« Svar #8 Dato: 18 Oktober , 2010, 22:26 »
Fordelen ved at lave en mulard and er at den får en god stor ensartet størrelse og mindre fedt, her SKAL det være hannen som er Moskus, for omvendt, bliver afkommet i den størrelses forskel som der er hos Moskus ænder, dvs. at hunner bliver meget mindre.

 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Berberiænder.
« Svar #9 Dato: 19 Oktober , 2010, 16:52 »
kan så en moskushan klare de store dammerne? vores nabo har landænder og de er meeega store i forholdet til moskusænder... de er vidst lige så store som en moskusandrik...han får nok at sige til ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Berberiænder.
« Svar #10 Dato: 20 Oktober , 2010, 05:59 »
Moskus nedstammer fra den vilde Moskus And og Landanden nedstammer fra Vildanden, så det er to vidt forskellige arter, som fra naturens side ikke ville krydse sig med hinanden.

Mularden er et industri engangs produkt, kun beregnet til slagt og derfor tror jeg at de bliver produceret via kunstig befrugtning....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub