Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gode råd søges til hønsehusprojekt!  (Læst 4218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Catra

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Gode råd søges til hønsehusprojekt!
« Dato: 26 Marts , 2014, 20:22 »
Hej Alle

Jeg er midt i mit nybyggerprojekt af hønsehus/gård, og vil gerne høre om jeg er på rette vej. Jeg er helt grøn, så tager gerne imod al kritik, både positivt og negativt. Jeg ved at jeg postede billederne i en anden tråd i går, men vil gerne hvis nogle havde nogle indvendinger eller andet inden det er for sent at ændre  :-\

Lidt om projektet:
Min tanke er kun 4-5 høns, der bliver 22 m2 voliere som er rævesikret 60 cm ned, og bliver overdækket. Derudover er der udgang til 100 m2 indhegnet skov bag hønsegården, her er der 180 cm hegn og net ud langs jorden en meter på begge sider. Selve huset består af to huse, som hænger sammen som et stort. De er begge hævet 60 cm over jorden, indtagen der hvor indgangen er. Der er åbent indvendigt imellem de to huse. Begge huse er på 2,6 m2 og med isoleret tag. Væggene er vandfast krydsfiner indvendigt og beklædning udvendigt. Bunden er støbekrydsfiner. Ud over de to huse, kommer der på siden af sovehuset fire æglægningskasser på 50x50. Begge huse kan åbne næsten hele fronten, så det letter rengøringen. Der er trukket vand og el ned til hønsegården.

Dette er tankerne og projektet indtil nu. Jeg er godt i gang, men vil lige høre om jeg er i gang med at lave en stor fejl jeg har overset, eller bygger et eller andet jeg kommer til at fortryde frygteligt. Mine høns skal være økologiske, og have det godt. (Vi har også en køkkenhave på 120 M2 de skal hjælpe med at luge i foråret, samt 3500 m2 have, men det er kun når vi er ude hos dem da vi har mange løse hunde i området)

På forhånd tak for feedback

Cathrine
I hønsegården "Hogsmeade"
   1,3 silkehøns (Dumbledore, Poppy, Sibyll, Minerva)
   0,2 Lys sussex (Rosmertha og Bathilda)

I "Den forbudte skov" på Hogwarts
   3.0 Kaniner (Dobby, Kræ, Hagrid)

derudover:
   2.0 Hunde (Sirirus og Lupus) - Berner Senner
   1.1 Katte (Neville og Luna)
   1.1 helt almindelige unger (Marius og Frida)
   1.0 vindunderlig husbond Michael

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Gode råd søges til hønsehusprojekt!
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2014, 21:45 »
Hejsa
Det lyder som et rigtig spændende og godt projekt, jeg var selv i samme situation for et års tid siden da jeg begyndte at bygge først hønsegård og derefter hønsehus.

Jeg gravede ligesom dig hegnet godt ned omkring hønsegården og overdækkede denne så den var skadedyrs-tæt og det har fungeret rigtig godt. Det er rart at kunne være hjemmefra om aftenen og være tryg ved at dyrene er i sikkerhed selvom de selv skulle finde i seng.

Mit hønsehus er også bygget med en støbeplade som bund og det fungerede i tankerne som en rigtig god plan, men i virkeligheden viste det sig at være for glat til at det var et hit, hønsene skøjtede rundt på det sand jeg havde strøet i hønsehuset, så jeg endte med at lægge fliser i bunden og så hampestrøelse og halm ovenpå, det var et hit!

Jeg har et bræt under siddepindene så det er nemt at samle det værste møg op og så ellers redekasser under siddepinde-brættet.

I forhold til de løse hunde, så kan det problem nemt løses hvis du eller din mand har jagttegn, så skal I blot aflive den hund der angriber jeres høns første gang, så skal det nok komme i lokalavisen og sikkert også på nationalt tv og så vil jeg tro at de andre hundeejere lærer at holde deres hunde hjemme. Og ellers koster en haglpatron jo kun et par kroner..
Bemærk: Ovenstående råd kan måske skade naboskabet.

Her har jeg selv valgt at hegne hele haven ind med 110 cm trådhegn så jeg kan have mine høns i fred.

Omvendt ville jeg så heller ikke tøve med at skyde en indtrængende hund, med en indhegnet have har jeg gjort hvad jeg kan for at holde mine høns inde og fremmede hunde ude, så hvis der måtte slippe en herind, ja så må den altså lade livet hvis den angriber mine høns.

Kort fortalt: Jeg tror dine høns får det helt fantastisk i det du er igang med at lave til dem!  /o
« Senest Redigeret: 01 April , 2014, 20:56 Fra Anders Christensen »
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Catra

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Gode råd søges til hønsehusprojekt!
« Svar #2 Dato: 01 April , 2014, 20:54 »
Hej Anders

Tusind tak for kommentarene, det tager jeg lige til efterretning, især med bundpladerne, havde slet ikke tænkt på om hønsene kunne stå fast :-s

Nu er jeg nået til en form for overdækning. Havde egentlig tænkt mig at overdække noget af gården med fast tag, og resten med volierenet, men er der en standart for hvordan hønsegården skal overdækkes?

Hilsen Cathrine
I hønsegården "Hogsmeade"
   1,3 silkehøns (Dumbledore, Poppy, Sibyll, Minerva)
   0,2 Lys sussex (Rosmertha og Bathilda)

I "Den forbudte skov" på Hogwarts
   3.0 Kaniner (Dobby, Kræ, Hagrid)

derudover:
   2.0 Hunde (Sirirus og Lupus) - Berner Senner
   1.1 Katte (Neville og Luna)
   1.1 helt almindelige unger (Marius og Frida)
   1.0 vindunderlig husbond Michael

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Gode råd søges til hønsehusprojekt!
« Svar #3 Dato: 02 April , 2014, 08:59 »
der er ikke længere noget lovkrav til overdækning af hønsegård, så det er lidt efter hvad du selv synes. Du skal så med net tænke på at det kan blive vinter igen, og jo finere masker du har, jo nemmere kan sneen lægge så på det og få det hele til og falde sammen.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Catra

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Gode råd søges til hønsehusprojekt!
« Svar #4 Dato: 20 April , 2014, 20:33 »
Så er der ved at være fart på byggeriet, men for søren det tager om sig sådan et projekt! Troede snildt vi kunne bygge et hønsehus på et par uger, men næ nej, ikke når der skal tages højde for alle ting :-) men nu er vi mere end halvvejs, og jeg ville lige sætte lidt billeder op :-) taget er selvfølgelig blevet isoleret, og der er både inder og ydrebeklædning. Inderbeklædningen har fået silikone i alle fuger og sprækker :-)
Hvis nogle stadig kan komme i tanke om ting jeg kan have glemt at tage højde for, må i meget gerne komme med en kommentar. "Tårnet" er uden for selve gården og er bygget til opbevaring af foder mm! 

Hilsen Cathrine
I hønsegården "Hogsmeade"
   1,3 silkehøns (Dumbledore, Poppy, Sibyll, Minerva)
   0,2 Lys sussex (Rosmertha og Bathilda)

I "Den forbudte skov" på Hogwarts
   3.0 Kaniner (Dobby, Kræ, Hagrid)

derudover:
   2.0 Hunde (Sirirus og Lupus) - Berner Senner
   1.1 Katte (Neville og Luna)
   1.1 helt almindelige unger (Marius og Frida)
   1.0 vindunderlig husbond Michael

Offline Catra

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Gode råd søges til hønsehusprojekt!
« Svar #5 Dato: 22 April , 2014, 20:35 »
Hov!! Gik lige på forum fra en pc, og alle mine billeder er vendt og drejet når jeg ser dem herinde?? Har uploadet fra min tablet, hvor de vises i den rigtige retning, hvorfor vender de så helt galt herinde?

Forsøger lige den rigtige vej, håber nogle vil komme med feedback på byggeriet :-)
I hønsegården "Hogsmeade"
   1,3 silkehøns (Dumbledore, Poppy, Sibyll, Minerva)
   0,2 Lys sussex (Rosmertha og Bathilda)

I "Den forbudte skov" på Hogwarts
   3.0 Kaniner (Dobby, Kræ, Hagrid)

derudover:
   2.0 Hunde (Sirirus og Lupus) - Berner Senner
   1.1 Katte (Neville og Luna)
   1.1 helt almindelige unger (Marius og Frida)
   1.0 vindunderlig husbond Michael