Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Træt og tynd mave  (Læst 2834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Træt og tynd mave
« Dato: 03 Februar , 2016, 14:36 »
Øv øv øv, nu er jeg på den igen /d min forholdsvis nye maran dame har fået det knap så godt :( hun har noget gullig vandet afføring og hendes kro virker underligt blød, som om der er væske i den :o jeg fandt hende liggende ned udenfor helt alene ved siden af en busk (altså ikke under den med ved siden af den) nu har jeg taget hende indenfor så jeg kan holde øje med hende. Først stod hun lidt op men nu har hun lagt sig ned igen og det ser ud som om hun har lidt svært ved at trække vejret :( jeg synes symptomerne lyder meget som sidste gang jeg havde en syg høne, så nu begynder jeg at blive bekymret. Synes ellers jeg gør mit bedste indenfor forebyggelse mod sådan noget sygdom :( jeg fandt aldrig helt ud af hvad den forrige høne fejlede men det lykkedes mig at få hende rask igen. Hvis i har nogle råd eller ved hvad i hulens navn det er de døjer med så må i meget gerne dele det med mig. Den mærkeligt bløde kro er en første gang for mig, det har jeg ikke hørt om eller oplevet før.. Hun ligger lige nu med lukkede øjne i en kasse og virker meget træt. Jeg har givet hende adgang til vand med æblecider eddike i og en foderblanding hen ala hønseguf. Er der andet jeg kan gøre for hende?

Edit: sidste gang blev fugt mistænkt som årsag så jeg har været meget OPS på at holde hønsehuset tørt i den her våde periode lige siden. Kan det simpelthen være fordi der bare er så vådt og koldt udenfor med slem blæst? Og i så fald, hvordan gør jeg dog noget ved det?
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2016, 14:40 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Træt og tynd mave
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2016, 15:01 »
Hun ser ikke længere ud til at have besvær med vejrtrækningen.. Måske hun bare snorkede.. Kan høns det? Ellers fik hun løsnet hvad end der generede hende, lige før lavede hun noget der for mig lidt lignede at hun fik et surt opstod eller ligesom nyste noget op. I hvert fald så trækker hun vejret normalt nu så vidt jeg kan se.
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Træt og tynd mave
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2016, 18:42 »
Hun er lige gået bort. Det gik meget stærkt. Hun har ikke vist nogle tegn på sygdom før i dag. Tænker om hun muligvis har spist noget hun ikke kunne tåle. "Obduktion" i morgen.
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Træt og tynd mave
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2016, 20:52 »
Åh, det var da trist at læse  :'(

Jeg kan ikke svare dig på, hvad hun har fejlet, andet end at gullig vandet afføring kunne tyde på akut infektion, måske i tarmene eller i æggelederne, som så er gået i bugen - det kunne i hvert fald forklare den hurtige død.

Den bløde, væskeholdige kro har nok skyldtes, at hun ikke har spist en periode, kun drukket. Jeg tager jævnligt en tjekrunde blandt hønsene om aftenen, når de sidder på deres pind, hvor jeg mærker efter om alle har fyldt kroen godt. Hvis en ikke har spist og har blød, tom kro, noterer jeg mig hvem det er og tjekker så igen dagen efter. På den måde kan man (måske) komme evt. dårligdomme i forkøbet. Husk høns er byttedyr og vil forsøge at skjule deres dårligdomme så længe som muligt.

Det du så som vejrtrækningsproblemer kan have været 'stakåndethed' pga. smerte.

Obduktion synes jeg lyder som en rigtig god idé - altid godt at prøve at blive klogere /o
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)