Forum > Problemer og sygdomme

Brug af gift

<< < (2/18) > >>

Berit:
Hej Susanne nej jeg kender ikke dette produkt. Jeg vil lige høre, der er skrevet et sted, (at du kan holde hønsehuset  utøjsfri ved brug af stalosan,) jeg havde noget på et tidspunkt, som jeg ikke skulle bruge, jeg tilbød det til en bekend der er økologisk landmand, han sagde bestemt nej tak, så mit spørgsmål er, er det lige så usundt som gift ? ???

Mette Nygaard:
Jeg mener bestemt også at man skal tænke sig om, inden man sprøjter/drysser gift ud over sine dyr eller deres reder, hvor de æg vi skal spise jo havner  <R
Og at hvis man endelig er nødt til det (og det kan man jo blive engang i mellem desværre :( ), så er det bedste helt klart at anvende et middel der er testet på konsumdyr - altså dyr der skal spises!
Hvornår kan vi være sikre på at giften er ude af dyrets krop og ikke længere sidder i kød og æg?
Frontline er fx. testet på kæledyr der IKKE skal spises, så selvom noget tyder på at det ikke går i kroppen men 'kun' i huden, synes jeg alligevel man skal tænke sig om.
(Jeg bruger løbende Frontline til katten, og selv om han ikke skal spises ;) værgrer jeg mig alligevel nogen gange ved at fylde hans hud med gift... Men han har da ikke mén efter 13 år, så... Nå, men det var noget helt andet! :))

Generelt har mine dyr ikke utøj - udover kalkben ::)
Én gang fandt jeg en redekasse levende med blodmider efter at hønemor havde ruget kyllinger ud i den. Men det var kun denne ene kasse der var ramt!
Én gang købte jeg en hane med lus - han blev forgiftet med både malathion og lidt chokspray i min panik :-[ Men han skulle jo heller ikke lægge æg eller spises lige foreløbig...

Måske mine dyr bare har et anti-utøjs-gen?
Eller også er det hønseguf med hvidløg, og foderkridt/kalk drysset i bunden af hønsehuset og redekasser og ind i mellem på siddepinde, der holder utøjet i skak? Ja, jeg ved det ikke.

Og hvis de alligevel får utøj, hvad gør jeg så?

Malathion tror jeg man skal holde sig fra at drysse direkte på dyrene! Talte tilfældigvis med en kemiker om det forleden, som fortalte at det er lavet på en meget giftig fosfor-forbindelse, og at hans gamle kemilærer havde joket med at de skulle være glade hvis de forlod kemiværelset i live... :o

Men hvad så?
Hvad mon der sker hvis man i stedet for insektpulver drysser hønen med foderkridt??? Kridt/kalk udtørrer krybets levesteder.
Eller i stedet for at vaske hønen i loppeshampoo som vel også indeholder et eller andet middel, vasker den i teatree-shampoo? Teatree-olie skulle generelt være godt mod kryb, også myrer ;)

Hvad bruger øko-hønsehold ved angreb af utøj? Det må man da kunne finde ud af. Medmindre de ikke gør noget ved det? Selv om utøj jo kan nedsætte æglægningen...

Hmm, mange spørgsmål og ikke så mange svar - endnu ;)

Lars Erik Bobsin:

--- Citat fra: Susanne Hansen efter 05 Marts , 2008, 20:13 ---Er der i denne forbindelse nogen der kender dette produkt: ProSmoke

--- Afslutning på citat ---

Jeg har prøvet, syntes ikke rigtigt det virkede. ud over nogle rene bihuler hos dyrene.

Mette Marie Andersen:
Jeg har endnu ikke oplevet utøj i mine puttere  ;D Hvorfor ved jeg ikke. Eneste bud jeg kan komme på er at jeg har en forholdsvis høj hygiejnestandard i hønsehuset: Ugentlig udmugning, de går på spåner, huset renses og kalkes hvert forår.
Skulle mine kræ få krible-krable-kryb, så ville jeg finde et middel beregnet til fjerkræ og bruge det iflg. producentens anvisninger.
Mht at bruge 'kemi' der ikke er godkendt til fjerkræ, så ville jeg nok være noget påpasselig. Jeg ved trods alt en del om pharmakologi og arbejder i medicinalbranchen. Grunden til at et middel ikke er godkendt til f.eks. fjerkræ kan bero på at producenten har estimeret at det ikke ville kunne betale sig at ansøge om. Men det KAN altså også skyldes at produktet ikke egner sig til pågældende art eller er direkte skadeligt for arten. Det kan også være at det ingen effekt har på det man så forsøger at behandle (f.eks. fjerkræparasitter).
Mht Frontline/program vet og tilbageholdelsestider: Nej, selvfølgelig er der ikke defineret tilbageholdelsestider. Produktet er udelukkende godkendt til hund og kat og så er der altså bare ikke defineret tilbageholdelsestider (måske de har i Kina ???  <:).
Det er en uskik bare at bruge 'kemi' i flæng og efter forgodtbefindende. Det er jo et eller andet sted giftigt alt sammen - enten direkte eller indirekte. Så tænk jer nu godt om - mangler lige en smilie med en løftet pegefinger her.....
Mvh
Mette

Hanne:
MMAndersen:
'Mht Frontline/program vet og tilbageholdelsestider: Nej, selvfølgelig er der ikke defineret tilbageholdelsestider. Produktet er udelukkende godkendt til hund og kat og så er der altså bare ikke defineret tilbageholdelsestider (måske de har i Kina).'

Lige nøjagtigt og det er også derfor jeg rigtig gerne vil have nogle fagfolk ind over som kan oplyse os om, at der og det præperat er testet TIL høns, det virker og efter xx antal dage er giften ude af kroppen igen, således at vi mennesker ikke udsættes for det.

Med din agronomuddannelse kan du pege på andre muligheder end de førnævnte vi kan konsultere?

Et lille NB.
Det at have utøj er ikke altid et spørgsmål om hygiejne. Jeg kender flere enormt propre hønseholdere, som gang på gang bliver ramt af utøj, via de vilde fugle.

Lige nu er for øvrigt et godt tidspunkt at tjekke sine høns - og ikke kun lige et kig på ryg og nakke. Nej de skal have hovedet ned ad og studeres nøje omkring numsehullet, for det er der de sidder!!

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version