Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gik galt med hanen min?  (Læst 4386 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Hvad gik galt med hanen min?
« Dato: 28 November , 2020, 16:32 »
Jeg har i min hønseflok 4 ældre høns. I forsommeren gik de skruk og jeg fik kyllinger. De kyllinger er klækkede i juni. Flokken har gået sammen siden da, jeg har 6 haner imellem de 20 fjerkræ i min flok. De skal snart til nye familier - ellers bliver det fryseren - alt er gået fint indtil nu. MEN i går da jeg kom sent fra job - sad min Fru Gokkelok udenfor i hønsegården - og skræk og ve - hun var blevet overfaldet og var ilde tilredt. Jeg fik hende ind i hønsehuset - alt var der som det plejer. Mens jeg ville gøre klar til hun kunne få ro for sig selv, ville hun gerne på  sovepinden som de andre - så jeg satte hende op for sig selv. Straks gjorde min Araucana hane sig klar til at hoppe på den pind hun sad - og jeg ville lige se hvad der skulle ske nu. Ganske rigtig - hun blev nervøs, begyndte at give lyd fra sig. Hanen gjorde et eller mærkeligt viren med hovedet og nærmede sig - og vupti - fløj han lige i synet af hende før jeg kunne nå at gribe ind. Jeg fik han væk og stod lige og sundede mig - og så kom han igen for at flyve i flæsket på hende. Men jeg gik imellem denne gang og han sprang på min hånd/arm i stedet for. Mit spørgsmål er så ; hvad får en hane til pludselig at gå løs på en ældre høne i flokken, som der ikke har været problemer med før? Burde en hane ikke være god mod alle hønsene? Jeg kan forstå hvis det var to af hanerne der skulle finde ud af hvem der var chefen - men det andet forstår jeg ikke. Jeg ved høns kan jagte andre høns. Vil gerne høre fra Jer der evt. har oplevet noget som dette og fundet en løsning på det - eller blot ved noget omkring mit problem her. Jeg er vist stadig i chok og målløs......

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvad gik galt med hanen min?
« Svar #1 Dato: 28 November , 2020, 20:04 »
Ja det lyder da mærkeligt. Mon hun har vist interesse for en af de unge haner og han så vil straffe hende for det  ::), Ellers kan jeg ikke se hvorfor det sker.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hvad gik galt med hanen min?
« Svar #2 Dato: 30 November , 2020, 07:59 »
Sådan en hane ville jeg nok dømme til fryseren - medmindre hans nye job er blandt 20 isa brauner, der vil han nok blive sat på plads. Han lyder da som om noget er galt i bøtten på ham, for der er ingen undskyldning for at angribe sine høns sådan. Ud med ham!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Hvad gik galt med hanen min?
« Svar #3 Dato: 26 December , 2020, 01:30 »
Hej igen. Tak for Jeres svar. Jeg har ikke haft tid til at gå ind og se svarene før nu, OG - ja, han blev et hoved kortere. Ja faktisk allerede samme aften han havde lavet sit "nummer". Ca. to måneder før måtte jeg aflive en af mine alderssvarende haner, da han en da sad hvor jeg kom hjem og også var "onduleret" i nakken - så slemt at han blev aflivet. Men kunne ikke finde synderen. Men er da sikker på efter andet angreb på hønen, at det var "Pinocio" der også var skyld i det dengang. Han var bare så flot (Araucana) - men jeg ville ikke sælge ham til en anden (hvis det var muligt) for andre skulle ikke stå i samme situation som jeg har stået i - så han endte som natmad for ræven. Klokken var 21,30 en fredag aften, så jeg orkede ikke at skulle til og gøre hane klar til fryseren. Nå, men hvor om alting er - så er der ro i hønsehuset igen, da de resterende haner så endte i fryseren og en røg over til naboens hønsehus. Så alt er godt igen for nu. Og Glædelig Jul til alle da forøvrigt!!