Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.  (Læst 34294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #45 Dato: 28 December , 2014, 17:22 »
Gad vide, om der sker mere i den her "sag"?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #46 Dato: 28 December , 2014, 17:48 »
Hørt! Vi mangler ordentlig foder som hønsene vil æde! Og økologisk hvis jeg skal købe det - eller som minimum non GMO.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #47 Dato: 29 December , 2014, 11:21 »
Jeg har desværre ikke hørt mere. øv...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline S-Svejstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #48 Dato: 29 December , 2014, 11:30 »
Gad vide, om der sker mere i den her "sag"?

Hej Lene og Lene.
Her er lige en Update.
Der sker såmænd mere i denne sag, men desværre ikke så meget som vi havde håbet.
Vi har haft foder til test flere steder, og har rigtig gode tilbagemeldinger, men vi kom for sent igang i forhold til at få købt noget økologisk korn til fornuftige priser, så lige pt strander vi på at det ikke er interessant for hverken os, eller for jer, da prisen simpelthen ikke hænger sammen, og må nok sande at der først kommer rigtig gang i det efter høsten 2015.
Den pille vi har testet på, har været en: Øko Hvede, Øko Byg, med Økologisk Brændenælde, Kamille, Pil, Løvstikke, Hyben, Mælkebøtte, Oregano, Bukkehorn, Marietidsel. Vi har brugt 5% urter og det fungerer fint, men det har jo selvfølgelig også en pris selvom 5% ikke lyder af så meget, men ja det er trodsalt ca. 3 fulde krydderi bøtter fra køkkenskabet pr. kilo hønsefoder, og vores urter er en del kraftigere en almindelige urter, så det er rigeligt med 5%. Men ja, som kornpriserne ligger nu, har vi så også en pris på 8 kroner kiloet, og det har vi ikke rigtig kalkuleret med at folk vil betale for det.

Vi har lavet en anden pille, en ikke økologisk kornblanding med ærter, johannesbrød m.m. og så samme Økologiske urte blanding som til den anden, og den kan vi sælge til 5,- kiloet, og den har vi valgt at producerer lige nu istedet, men tænker ikke den er så interessant når den ikke er Komplet økologisk.

Vi skal nok vende tilbage når vi forhåbentlig har et ordentligt produkt til en ordentlig pris til test, og beklager det har taget så lang tid.

Mvh Søren








Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #49 Dato: 29 December , 2014, 12:45 »
Dejligt med lidt update. Næh prisen er nok smertensbarnet, for høns skal helst ikke koste noget at holde. :P ;)

Men det lyder som om det er fuldfoder, som I har "puslet" med. Er dette rigtigt og hvis ja, vil I så også lave tilskudsfoder, for en del af os har jo korn selv.

Og hvor meget er protein % på det, når det "kun" er en blanding med hvede, byg og urter?
« Senest Redigeret: 29 December , 2014, 12:50 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #50 Dato: 29 December , 2014, 12:46 »
Det lyder altså stadigt meget lovende  /o
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline S-Svejstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #51 Dato: 29 December , 2014, 12:57 »
@Lene Lestat.:

Hvad kunne du tænke dig at tilskudsfoderet skulle være lavet af? Så kan jeg sikkert nemt lave det.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #52 Dato: 29 December , 2014, 15:10 »
Det der mangler på markedet for fjerkræhobbyfolk er økologisk tilskudsfoder. Det findes simpelthen ikke medmindre man kan aftage 6 tons ( tror jeg det er). Mht pris så køber jeg økologisk soja og sesamfrø i Matas i ( 500 g poser) for at få et proteintilskud med de rette aminosyrer. Pris 60-65,- pr kilo !!!!!!! Og da sojaen både skal toastes og koges kommer elpris oveni. Så jeg er ikke afskrækket af prisen hvis foderet er godt og hønsene vil æde det. Min erfaring fra hest, hund og kat siger mig at hvis foderet dækker dyrets behov behøves der mindre af det.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #53 Dato: 03 Januar , 2015, 08:44 »
Har I overvejet hvad rejer (fjordrejer) kan gøre for jeres foder?
Rejer er ganske billige (10 kr /kg) i gode sæsoner og I kunne jo varme og tørre dem og lave noget rejemel, der både vil dække hønsenes behov for protein, kalk, mineraler og A og D vitamin.
Økologiske og lokale er de også og et trin længere nede i fødekæden end fisk.

Jeg har fodret med selvfangede rejer, æggene bliver orange, det er måske voldsomt nok, men de smager ikke af fisk.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #54 Dato: 03 Januar , 2015, 14:56 »
Mine foderproblemer er, at mine høns ikke gider æde piller; jeg er nødt til at camouflere dem godt,hvis de skal glide ned. Hønsene elsker noget, der smager forskelligt og ser forskelligt ud.
 
Jeg fodrer med de forskellige kornsorter i hver sin beholder, så jeg undgår, at hønsene roder det ud, som de alligevel ikke gider æde. (hvede, havre, byg, om vinteren også lidt majs og solsikkekerner, som fordeles i strøet.)

Blødfoderet er som regel kogt af kartofler, udblødte mosede foderærter, brune ris, lidt pasta, hvidløg, kålstokke, gulerødder og med lidt olie over om vinteren + lidt levertran.

Jeg har svært ved at skaffe ordentligt proteinfoder (fisk - skummetmælkspulver?)
Tilskudsproteinfoder for sig, tilskudsgrøntfoder for sig til vintertiden.
Alt i for hønsene inspirerende former og farver.

Mine høns er glade for et tilskud af citrontimian, mynte og lidt salvie (og hvad der ellers er af den slags), men det kan være svært om vinteren. Pris? Græsk yoghurt,  ikke billigt.
Det samme gælder for hvidkål, grønkål og æbler, når lageret er sluppet op.

Smagen bittert kan de lide i små mængder, faktisk som vi selv kan.

Håber, det kan bruges: altså gerne forskellige produkter, man selv kan dosere efter årstid og havens formåen.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #55 Dato: 03 Januar , 2015, 16:09 »
Økologisk kalvefoder er som tidligere nævnt reelt tilskudsfoder til høns. Vestjyllands Andel sælger fx en blanding med 22 % protein.

Jeg gennemgik på et tidspunkt næringsindholdet, og det var helt som det skulle være for høns.

Jeg køber det til 4,50 kr pr kg hos en øko mælkebonde.

Jeg kan ikke se formålet med at gøre fodring af høns til en højere videnskab for almindelige hobbyfolk. Korn, piller, køkkenaffald, nedfaldsfrugt og ukrudt fra haven er glimrende.
Ellers er det godt nok nogle skrøbelige høns man holder sig.

Vi skulle hellere være lidt mere kritiske med hvad vi og vores børn spiser. Hver dansker spiser fx ca. 17 kg slik om året i gennemsnit. For slet ikke at nævne grise fyldt med penicillin.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #56 Dato: 03 Januar , 2015, 16:19 »
Økologisk kalvefoder er som tidligere nævnt reelt tilskudsfoder til høns. Vestjyllands Andel sælger fx en blanding med 22 % protein.

Jeg gennemgik på et tidspunkt næringsindholdet, og det var helt som det skulle være for høns.

Jeg køber det til 4,50 kr pr kg hos en øko mælkebonde.

Jeg kan ikke se formålet med at gøre fodring af høns til en højere videnskab for almindelige hobbyfolk. Korn, piller, køkkenaffald, nedfaldsfrugt og ukrudt fra haven er glimrende.
Ellers er det godt nok nogle skrøbelige høns man holder sig.

Vi skulle hellere være lidt mere kritiske med hvad vi og vores børn spiser. Hver dansker spiser fx ca. 17 kg slik om året i gennemsnit. For slet ikke at nævne grise fyldt med penicillin.

Jeg kan heller ikke se formålet med at servere ekstremt dyrt luksusfoder til høns.I gamle dage fik de kun grønt og køkkenaffald og lidt korn som supplement.Dengang lagde de også æg i massevis............
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #57 Dato: 03 Januar , 2015, 17:47 »
At købe økologisk behøver ikke kun være for dyrenes skyld. Jeg køber det både for dyrenes skyld, men også for at skåne miljøet og naturen. Jeg prøver så vidt muligt at undgå produkter med GMO, og økologien sikrer, at der ikke kommer pesticiderester ned til vores grundvand, at markerne dyrkes med omtanke for naturens omgivelser, dvs. agerhøns, tudser m.v. Bortset fra det, har mine høns fået et mærkbart bedre helbred efter skift til økologisk foder.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #58 Dato: 04 Januar , 2015, 00:14 »
Jeg er helt enig i, at det ikke skal koste en bondegård at fodre sine høns, men alle har desværre ikke adgang til at købe billigt foder af en bonde.

Grønt og ukrudt fra haven, ja selvfølgelig. Jeg har da kunnet fodre mine høns med det lige til jul, men problemerne kommer, når temperaturen er under nul, og sneen ligger højt; så er køkkenhaven tom, frugten spist, og hønsene kan ikke skrabe sig til lækkerier i jorden.

Det irriterer mig altså gevaldigt at købe foder, som mine høns ikke kan lide, og de afskyr piller. Hvis man prøvede at gøre disse piller lidt mere interessante for hønsene og i øvrigt delte produkterne sådan, at man kun behøvede at fodre med, som man selv mangler, så ville man helt sikkert undgå spild, som jo er penge lige ud af vinduet og i øvrigt griser slemt.

Det er svært at skaffe ordentligt proteinrigt foder, når skummetmælkspulver ikke kendes her i Sverige, det er forbudt at fodre med kød (det har jeg såmænd heller ikke lige ved hånden),og fisk (som jeg heller ikke lige kan skaffe billigt) kan give afsmag til brune æg, hvis foderet indeholder mere end 2%. Det lyder så flot, at man bare skal tigge sig osteskorper til, men det er altså ikke særlig realistisk. Og nej, mine høns vælter sig ikke i græsk yoghurt, men de får regelmæssigt nogle skefulde, uden det sprænger budgettet.

Jeg har læst om indholdet i tilladte naturmidler mod orm og utøj. Der indgår rigtig mange krydderurter, og da mange krydderurter vokser som ukrudt, er det ret nemt at give hønsene et tilskud.

Mon ikke dyr er lige så glade for afveksling i maden, som vi selv? Det behøver ikke være luksus, men gerne lidt mere fantasifuldt end støvede piller. Mange af de ting, som vi som småforbrugere ikke kan skaffe eller kun købe meget dyrt, er sikkert let at få for producenter.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #59 Dato: 04 Januar , 2015, 00:21 »
Enig med Tanja. Økologi ( og non GMO) er også for vores og andre menneskers skyld. Jeg synes det er sjovt at sammensætte foder som hønsene elsker og som de trives på. Jeg fodrer også med piller som back up, men bestemt kun noget hønsene her spiser af nød.