Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.  (Læst 19717 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #30 Dato: 17 Januar , 2010, 18:11 »
Jeg håber at få plads til to store gårde hvor de kan gå til opfedning, for så vil jeg jo meget meget hellere det ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #31 Dato: 17 Januar , 2010, 18:14 »
Hvis du har god plads, er det rigtigt godt at vente med at slagte til de er 5-6 måneder. Det er da min erfaring. Så er hanekyllingerne godt tilvoksede, men er ikke blevet seje. Jeg håber faktisk på rigtigt mange hanekyllinger i år, for jeg vil gerne have en masse til at spise af. I år slagtede jeg hen ad vejen, når jeg så en fejl. F.eks. dobbelttak i kammen o.l. Nu har jeg så de 2 bedste haner tilbage at avle med, og de er store og flotte.
Kødkvaliteten bliver bedre, men hvad med kød/foder kvoten? Hvad med slagtespildet?

Bare en strøtanke.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #32 Dato: 17 Januar , 2010, 18:19 »
Jeg har overhovedet ikke regnet på hvad de har spist, mens de voksede til. Det er jo hobby det her. Men de spiser helt sikkert ikke så meget som nu her om vinteren. Mine går ude i hele haven om sommeren/efteråret og der finder de en masse grønt/frugt og smådyr.
Det der er vigtigst for mig er at det er dejligt spisedyr der har haft et godt liv.
Hvad mener du med slagtespild?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #33 Dato: 17 Januar , 2010, 20:42 »
Jeg ville heller ikke give mig i lag med at regne på det, for det kød jeg ville få ud af det ville jeg vide er noget ordentligt :D

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #34 Dato: 17 Januar , 2010, 21:23 »
Enig Mikkel og Henriette.

Hvad er en fornuftig pris for et godt stykke fjerkræ der er opfodret med omtanke og har haft de bedste forhold at vokse op under?

Hvad skal man sammenligne med?

Alt hvad der sælges i forretningerne er i en eller anden grad kommercielt fremstillet. Selv Bornholmer-haner og hvad de bedre butiksprodukter nu end måtte blive markedsført som, er produceret med salg for øje, med en fortjeneste.

Så et regnestykke der giver nogen form for mening kan nok slet ikke stilles op.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #35 Dato: 17 Januar , 2010, 23:45 »
Uanset regnestykket så smager egen avl guuuudeskønt !!!
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #36 Dato: 18 Januar , 2010, 07:54 »
Et godt liv kan/skal vel ikke opgøres i penge eller hvad ?? Selvom at mange er af den menig at fjerkræ hold IKKE må koste noget, hverken i indkøb eller foder.

Men prøv at vende regnestykket om og regn ud hvad der bliver brugt af penge på at købe æg og kylling i butikker.
« Senest Redigeret: 18 Januar , 2010, 07:56 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #37 Dato: 18 Januar , 2010, 08:13 »
Som jeg har skrevet før: "Jeg bliver glad i låget", når jeg passer mine høns. Den glæde kan ikke gøres op i penge. Prisen for mit kommende nye hønsehus, vil gøre at jeg får nogle af Danmarks dyreste æg. Og?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #38 Dato: 18 Januar , 2010, 08:19 »
Altså Marianne. Min mand mener (og det er ham der er bygherren) helt bestemt at det er os der har krav på det der med at spise Danmarks dyreste æg :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #39 Dato: 18 Januar , 2010, 08:27 »
Tja, det med de dyreste æg i Danmark er jeg med på.
Jeg er igang med at bygge 2 nye hønsehuse på hver 12,5 m2 + 2 hønsegårde på 92 m2, og der er ingen tvivl om at det er "spild" af tid og penge, hvis man nogensinde tror på at salg af æg og dyr, nogen sinde, kan betale for de materialer der er indkøbt!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #40 Dato: 18 Januar , 2010, 08:36 »
Jeg er igang med at bygge 2 nye hønsehuse på hver 12,5 m2 + 2 hønsegårde på 92 m2, og der er ingen tvivl om at det er "spild" af tid og penge, hvis man nogensinde tror på at salg af æg og dyr, nogen sinde, kan betale for de materialer der er indkøbt!

Og da slet ikke med Brahma, som er langsom voksende og ikke blandt de bedste læggere, *ggg
Men en dejlig race, som jeg også selv kunne tænke mig...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #41 Dato: 25 Januar , 2010, 10:04 »
Hey hey Brahma lægger faktisk okay med æg - mine gør ihvertfald. Meen de er noget sene om at vokse op, for de vokser i meget højden først og så kommer bredden senere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #42 Dato: 25 Januar , 2010, 13:34 »
Hehe :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #43 Dato: 08 Februar , 2010, 19:20 »
Spørgsmål igen ;)..

Jeg får muligvis kun en hønsegård til rådighed for mine maraner. Så er det jeg tænker.. Kan jeg godt opdrætte til udstilling i den ene, altså også opbevare udstillingsdyr m.m? Hvis ja, hvordan vil i så foreslå at det skulle tage sig ud :)? Huset er på omkring 8m2. Gården er på omkring de 25 ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #44 Dato: 08 Februar , 2010, 19:57 »
Nu er jeg heller ikke inde i det udstillingshalløj endnu , men der er vel ikke noget til hinder for dine maraner går sammen med andre , så længe der kun er een hane og det er en maran. Så får du racerene maran , og krydsninger til selvforsyningen.
Men hvis du vil have flere rene racer ,med basis i det hus / den gård - ja , så afhænger det jo af husets indretning / muligheder.

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?