Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvid/sort wyandot -avl (stor)  (Læst 14531 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Dato: 02 August , 2013, 06:55 »
Jeg har anskaffet en sort hane til blodfornyelse af de hvide.Planen er at der hele tiden skal være en ren hvid stamme hvis alt ender i den gale grøft, så kan jeg gå tilbage og starte på nul igen.Men nu er de første kyllinger kommet fra flokken med 1 sort hane,3 hvide høns og 1 sort høne.I denne flok kyllinger er der 2 som er sort/blå ned af ryggen.De blir vel det vi kalder splash ?? Spørgsmålet er så hvad jeg gør med dem ? Gryde eller avl (hvis de er gode) ?
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #1 Dato: 02 August , 2013, 18:21 »
Når det ene køn er sort kan de ikke blive splash så det er de ikke. Det bedste ville være et billede af dem for at kunne besvare dig bedst.

Hvid kan dække over mange farver, men også forskellige tegninger, som kan give lidt spral i det.
Alle kyllingerne skulle gerne blive sorte i sidste ende, men måske nogle har meget ringe farve eller lys dunfarve der giver det blåsorte at kigge på. Hvid kan også dække over blå og splash og så kan det måske være en blå kylling i så tilfælde.

Det kommer an på hvad du vil forbedre om de skal i gryden eller ej over dette.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #2 Dato: 03 August , 2013, 07:20 »
I alle mine kuld har der aldrig været skyggen af gråt/blå ned af ryggen på kyllinger.Så jeg tror det er den sorte hane der gør udslaget.Der er heller ikke meget farve på de par stykker der har det.Men helt hvide blir de ikke.I skal nok få foto af dem.
Alle mine kyllinger er når de er voksne helt hvide.Kun hanerne har haft enkelte sorte fjer.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #3 Dato: 04 August , 2013, 18:40 »
Der er ikke meget farve på dem.Den lille og den ved dens højre vinge har meget lyse striber ned af ryggen.Ved ikke om i kan se det ..
« Senest Redigeret: 04 August , 2013, 18:54 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #4 Dato: 04 August , 2013, 18:41 »
Resten af foto er for store eller vender på hovedet.De får lov at vente..
« Senest Redigeret: 04 August , 2013, 18:52 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #5 Dato: 29 August , 2013, 13:13 »
Så pipper det igen i rugemaskinen.3 mørke kyller indtil videre.Fra sort hane,1 sort høne og 7 hvide damer.Håber resultatet er lidt bedre end sidst, for da var det SKOD ! Et hold mere blir ruget i år.Så har jeg forhåbentlig lidt at starte på til næste år.Imellem tiden kan man så gå at drømme om at der pludselig dukker en stor smuk hvid hane op  <+
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #6 Dato: 30 August , 2013, 16:35 »
9 mørke kyller blev det til ..
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #7 Dato: 30 August , 2013, 16:37 »
Lidt mere..
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #8 Dato: 30 August , 2013, 16:58 »
Hvor er de nuttede - jeg har også 2 hvide høner, som går sammen med en blå kok - så glæder mig til, at se hvad det så giver  :D

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #9 Dato: 30 August , 2013, 17:09 »
Ja man falder i staver hver gang der kommer sådan en flok :) Det kan jeg godt forstå du gør :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #10 Dato: 30 August , 2013, 18:25 »
Jeg forstår ikke helt hvorfor du også har en sort høne med i flokken (sort hane på hvide høner) for så ved du jo ikke hvilke kyllinger, som er fra de hvide høner og hvilke kyllinger, som er fra den sorte høne, når de alle bliver sorte i første generation.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #11 Dato: 30 August , 2013, 18:45 »
Ham jeg købte hanen af , kom med den en dag.Kunne ikke få mig selv til at sige nej tak.De får lov at gå sammen lidt endnu.Den sorte høne er af ældre dato så ved ikke hvor mange æg hun giver.Det er ikke hende jeg ser på reden.Indtil videre er det sådan her.Til januar ser det forhåbentlig anderledes ud.Har nemlig muligvis en ung hvid hane eller 2 til den tid.Så blir der ren hvid stamme igen.Inden da skal jeg have nogen til at hjælpe med at kigge de hvide efter som jeg har, så det blir de bedste der avles på til næste år.Der er bestilt rugeæg fra udlandet til foråret også så forhåbentlig blir der et eller andet der lykkes.
Det er sikkert en fejl at der kan ske at være nogle kyller fra ren sort.Men pt er jeg nødt til at bruge de dyr jeg har.Store wyandotter er desværre en mangelvare :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #12 Dato: 30 August , 2013, 23:47 »
Spændende at se hvad du får ud af det når de bliver større. Et lille spørgsmål fra min side er om du har fået lyse kyllinger i denne rugning eller kun den første?
Hvis det kun er den første kunne det tænkes at de har gemt og brugt sæden fra den hvide hane i stedet for. Hvis den sorte også har givet lyse kyllinger denne gang og næste gang er han nok split hvid i forvejen og derfor kan en af de hvide måske bruges hvis de er gode nok.

Undre mig lidt at du siger dine hvide haner har sorte fjer for det er som regel dominant hvid der har dette, men der findes flere hvide gener inden for hvid så det er nok også muligt at den kan være recessiv hvid. Hvis de er dominant hvid synes jeg det er lidt sjovt da Store Hvide Wyandotter er kendt for at være recessive hvide i farven ;D

Alle kyllingerne ligner sorte, men nogle ser ud til at få bedre dunfarve end andre og dermed også glans i fjerdragten. Bliver spændende hvordan de bliver i fremtiden og om der bliver et par stykker med masser af glans du måske kan bruge i videravl.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #13 Dato: 31 August , 2013, 21:36 »
Der er kun mørke kyllinger denne gang.Og jo de få hvide voksne haner jeg har haft har haft ganske få (et eller to) fjer som var grå/sort.Ham der gik til for nylig havde en enkelt fjer der havde et strejf .Dog ikke noget der sprang i øjnene.

Jeg var i øvrigt på udflugt med klubben i dag og var så heldig at komme i snak med en gammel wyandotteavler.Det var også store hvide han havde haft.Han ville tjekke op om han kunne hjælpe mig med nye dyr.Flink mand,-håber han ringer med godt nyt :)
« Senest Redigeret: 31 August , 2013, 21:46 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid/sort wyandot -avl (stor)
« Svar #14 Dato: 01 ſeptember , 2013, 08:42 »
Jeg forstår ikke helt hvorfor du også har en sort høne med i flokken (sort hane på hvide høner) for så ved du jo ikke hvilke kyllinger, som er fra de hvide høner og hvilke kyllinger, som er fra den sorte høne, når de alle bliver sorte i første generation.

Lene. Hvis der er kyllinger efter den sorte høne så bør de vel have lyse ben ? De fleste har mørke men der er en enkelt med lyse ben.
« Senest Redigeret: 01 ſeptember , 2013, 08:45 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand