Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken farve og hvorfor  (Læst 13561 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Hvilken farve og hvorfor
« Dato: 17 April , 2013, 09:41 »
Et hold silkekyllinger er klækket, og stor var overraskelsen da jeg så dem.
De var gule  :o

Hanen er vildfarvet
Hønerne er vildfarvede og sort split vildfarvede

De 3 af kyllingerne er gule med et gråligt eller brunligt skær over sig. Ej pletter nogen nogen steder.

Godt nok har jeg hvide silke høner også, men de var skilt fra da æggene blev samlet, så jeg er sikker på afstamningen.

Er det bare ultra lyse vildfarvede eller hur? :o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #1 Dato: 17 April , 2013, 09:44 »
Jeg tror de bliver hvide  ;) Har selv avlet sorte, og der kom også en hvid i ny og næ ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #2 Dato: 17 April , 2013, 09:46 »
Tak Helle  :)

Jeg troede bare ikke at der ville komme hvide, i den kombination forældre dyrene har??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #3 Dato: 17 April , 2013, 09:49 »
Sidste år fik jeg 5 kyllinger  ( ud af ca 40 ) fra mine vildfarvede, som alle blev kridhvide.

Jeg kan ikke redegøre for genetikken, men det er vistnok et kendt fænomen. (Og lidt sjovt at få en helt uventet farve i flokken )


Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #4 Dato: 17 April , 2013, 09:56 »
Hej Janni.

Jeg sætter lige det svar ind, jeg har givet dig inde på FB - måske andre har interesse for den slags også:

Citér
Enten hvid eller lys vildfarvet. To vildfarvede dyr kan godt give hvide kyllinger (hvid bærer anlæg for vildfarvet) - nogle avlere har ind imellem hvide dyr gående sammen med vildfarvede.

Tilsvarende bærer næsten alle sorte anlæg for vildfarve da de oprindelig er Asiatic Partridge - det er derfor, rigtig mange (næsten alle) sorte haner senest ved anden voksenfældning (mellem 1½ og 2 år) får guld eller sølv i halsbehæng. (kilde: Sigrid van Dort "Silkies and Silkie Bantams" ) Der findes sorte dog, som ikke gør det - de er baseret på birkefarven og ikke Asiatic Partridge.

Mit umiddelbare gæt er dog, at din kylling bliver hvid, men om et par dage vil du kunne se på vingespidserne, om der kommer tegning, eller om den bliver helt hvid.


(rettet for at tilføje eller sølv)
« Senest Redigeret: 19 April , 2013, 10:55 Fra Marita »

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #5 Dato: 17 April , 2013, 10:00 »
Ej hvor spøjst - tak for opklaringen  /o

Jeg vidste godt hvide ind imellem kunne producere en vildfarvet, men den anden vej rundt havde jeg ikke lige set komme  :D
Skægt der lige er kommet 3 i samme kuld - og lidt af en overraskelse at se da de myldrede frem :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #6 Dato: 17 April , 2013, 11:16 »
Jeg vidste godt hvide ind imellem kunne producere en vildfarvet, men den anden vej rundt havde jeg ikke lige set komme  :D
Skægt der lige er kommet 3 i samme kuld - og lidt af en overraskelse at se da de myldrede frem :)

hmm.. Så skal der vist være tale om, at der er forskellige former for hvis hos silkehøns. Du vil godt kunne, i hvert fald i teorien, parre to vildtfarvede silkehøns sammen og få hvide kyllinger, såfremt de begge er bærere af recessiv hvid. I så fald vil der forventes ca. 25 % hvide kyllinger. Men at der skulle kunne komme vildtfarvede ud af to hvide forældredyr lyder straks mere mistænkeligt. I så fald skal de være dominant hvide, og kun være bærer af genet i enkelt dosis. På den måde vil det kunne lade sig gøre med vildtfarvede kyllinger efter hvide forældre. Det vil dog undre mig, hvis der både er recessiv og dominant hvid inden for Silker, men der det kan selvfølgelig godt være, at det er tilfældet
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #7 Dato: 17 April , 2013, 11:42 »
Jeg mindedes, jeg havde læst om dominant hvid hos silkehøns i den bog, du henviste til på et tidspunkt, Kevin (Silkies and Silkie Bantams). På side 150 står blandt andet følgende:

Citér
White Silkies are most of the time recessive white. There are two official whites: recessive white and dominant white. The Silkie is in origin recessive white,, symbol a smal 'c'. Counterpart of c is C+ which means no-c, so colour.

You can check which white your Silkie is by crossing it to a coloured one, no matter what colour as long as it is not white. When you cross a recessive white to colour, all offspring will be coloured. Unless... the coloured parent carries one dose of reessive white, in which case 50% of the children will be white and 50% coloured.

og også dette:

Citér
When your silkie is dominant white (capital i - I, counterpart i+ which means no I or colour) and you cross it to a coloured one, all black in the children will be replaced by white, like duckwing becomes pyle. Those black-less chicks have I/i+. When these are crossed, 50% will be I/I which are (almost) white, and 50% will be knocked-out black coloured again

Så i teorien burde det vel kunne lade sig gøre at få vildfarvede fra to hvide?


Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #8 Dato: 17 April , 2013, 14:19 »
Ja, det kan sikkert lade sig gøre, hvis der er dominant hvid, men jeg troede bare ikke begge dele forekom inden for Silker. Men det gør det så åbenbart. Der dog også et andet lille problem, nemlig at dominant hvid kun påvirker den sorte farve. Dvs. to helt hvide høns heterozygote for I-locus vil få sorte afkom og ikke vildtfarvede. Selvfølgelig kan de så begge være heterozygote for sort, som også er dominant. På den måde skulle der kunne komme en vildtfarvet kylling, men det er ved at være noget usandsynligt.

Og så undrer det mig lige - står der virkeligt det her i bogen?
When your silkie is dominant white (capital i - I, counterpart i+ which means no I or colour) and you cross it to a coloured one, all black in the children will be replaced by white, like duckwing becomes pyle. Those black-less chicks have I/i+. When these are crossed, 50% will be I/I which are (almost) white, and 50% will be knocked-out black coloured again
Som jeg læser det, så parrer de to dyr med I/i. Dette vil da give 25% i/i, 50% I/i og 25% I/I - altså 75% hvide dyr og 25% sorte.

Men ellers er det nogle fantastiske bøger - synes du ikke :)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #9 Dato: 17 April , 2013, 14:37 »

Og så undrer det mig lige - står der virkeligt det her i bogen?Som jeg læser det, så parrer de to dyr med I/i. Dette vil da give 25% i/i, 50% I/i og 25% I/I - altså 75% hvide dyr og 25% sorte.

Men ellers er det nogle fantastiske bøger - synes du ikke :)

Jeg har lige genlæst for at sikre mig, at jeg ikke har skrevet forkert. Men det er citeret korrekt. Jeg har ikke prøvet det selv, så jeg ved ikke, om det i praksis holder. Men jeg må læse lidt videre op på genetikken.  Hun skriver også, at der i USA er en del dominant hvide silkehøns. (side 151)

Citér
In the USA are dominant white Silkies. These can carry recessive white as well. They are probably responsible for the white buff colour which pops up now and then

Min tanke: Ifølge Sigrid van Dort stammer skæggede silkehøns oprindeligt fra USA, og hun skriver, der i tidens løb er importeret en del til Europa. Måske den dominant hvide, som kan forekomme også i Europa kan stamme fra de oprindeligt avlede skæggede i USA?

Jo, nogle helt fantastiske bøger, jeg forstår slet ikke, hvordan jeg klarede mig, inden jeg købte dem :)

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #10 Dato: 17 April , 2013, 14:58 »
En bruger herinde... kan ikke lige huske hvem.... fik pludselig en vildfarvet kylling ud af de hvide, til trods for de var renavlede hvide.

Der var en tråd om det kan jeg huske, hvor svaret netop var at der ind imellem kan komme en vildfarvet kylling i den hvide avl.

Det er vist alt jeg kan bidrage med her  ;D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #11 Dato: 17 April , 2013, 22:15 »
Avl med sorte, blå og hvide høns kan nogle gange give nogle lidt uventede resultater, da farverne kan dække over mange forskellige skjulte gener. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre at få vildtfarvede afkom efter hvide høns, hvis blot de "rette forhold" er gældende.

Men farvegenetikkens verden er vidunderlig, og de bøger Marita og jeg har investeret er helt fantastiske og kan varmt anbefales, for dem der interesse for farvegenetikken. Dog er bøgerne ikke helt billige, men ifølge min vurdering bestemt pengene værd.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #12 Dato: 18 April , 2013, 07:56 »
Lige et tillægs spørgsmål, håber ikke I synes det er helt tosset  :blank:

Kan man mon specificere det ud til en enkelt høne, som i kombination med hanen giver disse gule/hvide kyllinger??
Æggene er samlet fra 1 vildfarvet høne og 2 sort split vildfarvet høner, så der er jo ikke mange høner at vælge imellem og så ligefrem få 3 gule/hvide kyllinger ud af 6 æg, hvis det er så usædvanligt?
Eller er der bare tale om en usædvanlig tilfældighed??  :o

Kan I følge hvad jeg mener??  <A
« Senest Redigeret: 18 April , 2013, 08:23 Fra JNTS »
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #13 Dato: 18 April , 2013, 08:22 »
Her er alle 3 kyllinger...
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #14 Dato: 18 April , 2013, 08:46 »
Jeg gætter på de bliver isabell, eller måske meget lyse vildtfarvede.  :D

Umiddelbart vil jeg tro de kommer fra de sorte høner, mener nogen blander sort og perlegrå, om det er for at få en mørkere grå eller rense den sorte for guld, aner jeg så ikke.
Fik to nye perlegrå dværgsilkehøner i vinter, som er sat sammen med mine isabell og der er indtil videre kommet 3 sorte kyllinger.
Isabell farven, er en blanding af perlegrå og guldfaktor, her bliver de lavet med vildtfarvede, men de kan osse laves med gul.
Nu ved jeg ikke hvordan en hvid kylling plejer at se ud og ved ikke om de kan have gråt og brunt skær i dunfarven, men isabell kan.  :)
« Senest Redigeret: 18 April , 2013, 08:51 Fra tanjamaj »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)