Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?  (Læst 14466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

  • Gæst
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #15 Dato: 19 Marts , 2011, 11:53 »
Unge Fru Vedel:
Croad Langshan er ganske skieldne, man anslaar antallet til 2.000, deraf ca.500 hvide. jeg har oeget antalet til 505. And growing. Vi har haft store problemer med frugtbarheden, men vi fik fat i noget egte Croad-blod ifra Tyskland, saa nu er frugtbarheden hos min nye hane fagtisk 100%.
Og det gaar godt at lade dem gaa under en skruk om vinteren.

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #16 Dato: 19 Marts , 2011, 12:19 »
 ;) Karina : ja det er lidt surt at tro den er der, men det skal nok lykkes, at vi her får små. Jeg opgiver ikke bare sådanne. Du må have held og lykke med din Kochin, og de små /o

* Søren P : det lyder da dejligt at der gang i bixen ;) så er der æg i lange baner ;D
Det med hvor gamle æg max må være til udrugning, har jeg vist læst herinde, et eller andet sted. Men hvis de gerne må være ældre, og hvis det er afprøvet, ville jo kun være skønt. Jeg tør bare ikke lade æggene blive ældre, til udrugning før jeg har fået grønt lys fra de " gamle " garvede hønsefolk ;D
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #17 Dato: 19 Marts , 2011, 12:27 »

Nemlig Søren :D det var lige det jeg tænkte ;D
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #18 Dato: 19 Marts , 2011, 12:29 »
Nu er jeg ikke sa "gammel" endnu, men æggene må blive 14 dage 3 uger gamle...
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #19 Dato: 19 Marts , 2011, 12:33 »
 ;D nej nej  ;) mente det ikke sådanne, men inden for hønse området...pokkers den kan jeg sku nok ikke rede i land :D

Lavbo, er det af prøvet? altså med helt op til 3uger ???  ;)
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

thorleif

  • Gæst
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #20 Dato: 19 Marts , 2011, 14:03 »
Rigtigt Anja, lad de gamle fortælle os HVOR gamle de rugeæg må blive !

@ Thorleif : Er din hane blevet frugtbar...... *g
Det jeg menede er et HANEN er ifra de "nye" Tyske blodlinier. Forrige aars hane "fyrede kun vand".

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #21 Dato: 19 Marts , 2011, 15:09 »
Ja, der er et par stykker her inde som har prøvet i mangel af andre æg. Men om resultatet er lige så godt som med æg der er knap så gamle tør jeg ikke sige.
Der er også nogen her inde som har haft held med æg taget fra køleskabet...så rugeæg er ikke så sarte som vi går og tror /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

thorleif

  • Gæst
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #22 Dato: 19 Marts , 2011, 18:47 »
Jeg bor i WALES.
Jeg har ikke set rigtige gaards-aeg til salgs i butikerne paa mange aar, selvom det sikkert findes.
"Rigtige" ruge-aeg koster en formue herborte, pricen varierer selvfoelgelig med racen
Magasinet "Practical Poultry" har etpar eldre skribenter som for mange aar siden drev med "rigtige" kyllinger, i tiden foer Hybridernes Indmars. De har fortalt om store,omfangsrige eksperimenter der blev giordt med aeg, og de gav tydelig dokumentation for at frugtbarheden paa aeggerne synker hurtig etter 10 dage. Nogle aeg vil overleve 3 uger, men ifra 10 dage vil man ha en synkende kurve. Derfor er det meget viktig at planlegge rugning af tilsendte aeg, sli at de er saa friske som mulig. Ideelt skal de lagres paa 10-12 grader og vendes hver dag. de siste 24 timer skal aeggerne opbevares i rum-temperatur, slig at overgangen til maskinens 37,5-38 grader ikke bliver saa voldsom.

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #23 Dato: 20 Marts , 2011, 06:56 »

Det lyder rigtig godt ;) men fornemmer stadig det er en balance gang, og en kunst at kunne få små. Det er også derfor det gør det, så pokkers spændende, at få kyller.
Det betyder heller ikke det helt store, for mig om jeg får 10 kyllinger ud af 10 æg, eller kun 6 kyllinger, det er kun for sjov og på hobby basis :) men bestemt et mirakel når der kommer noget ud af æggene /o og den dag glæder jeg mig rigtig meget til.
Men jeg vil da gøre alle tingene på den bedste og rigtigste måde, for at kunne få lov at opleve den glæde. ;)

Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

johan10

  • Gæst
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #24 Dato: 20 Marts , 2011, 07:19 »
Kan godt forstå at du glæder dig Anja. Det er også rigtig spændende, når det sker. Lige nu har jeg to skrukker, og det er kun den ene der ligger på æg. Den anden ligger stadig på golfkugler, fordi jeg ikke har æg nok til den, men jeg skal snart ud og finde nogen, så den ikke ligger der og spilder tiden.

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #25 Dato: 20 Marts , 2011, 07:25 »
Hej Johan :D ja jeg glæder mig helt vildt.
Du må ud og købe en bakke æg ;) og lægge under hende. Held og lykke /o
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #26 Dato: 21 Marts , 2011, 06:50 »
Tak, Thorleif, og tillykke med de HVIDE Croad Langshans kyller, dejligt at din nye hane kan klare, hvad der skal til /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk