Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine blå kyllinger  (Læst 15078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #15 Dato: 16 Januar , 2011, 14:18 »
@ Katja A Værsågod, huske nu at selvom din ligner er den IKKE en Shetlandshøne ;D ;D

http://jaydee67.webs.com/shetlandhens.htm

@ Thorleif, jeg mener det hedder laced på engelsk, pencilled er et andet mønster.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #16 Dato: 16 Januar , 2011, 14:45 »
Thorleif den farve hedder så vidt jeg kan se andalusian blue laced
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #17 Dato: 16 Januar , 2011, 15:54 »
Ok, forstaar, Tak, begge!

GKV

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #18 Dato: 16 Januar , 2011, 17:34 »
Åh,Jørn altså det billede er årsag til at jeg måtte avle blåt - minus Ankerines vandslange! ;D Er den randtegnet eller er det fjerstrukturen, synes det er meget svært at skelne.

Jeg har et billede af en høne, ikke min, som skulle være ensfarvet, hvor det nævnes at den kan se randtegnet ud grundet noget hormonelt.Er det noget der følger hønerne?



Jeg har intet imod at det er svært, men jeg tror da på, at det kan hjælpe andre herinde også at få lidt vejledning.

Ribben er jo mere blå og det ser da også ud som om der er en lidt mørkere farve kanten rundt på rygfjerene. Det er det samme som jeg ser på mine, men de er meget unge. Andre er jeg slet ikke i tvivl om at de er randtegnede.

Ja, jeg agter at lave ca. ½mill. kyllinger, men skulle jo gerne være i stand til at sortere i dem. ;D ;D

VH Gunni.

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #19 Dato: 16 Januar , 2011, 18:53 »
Nu har jeg lige gået i dag og nydt mine blå Brahma. Jeg har ikke avlet på dem endnu, meeen..... /o
Er problematikken den samme ved sortering af Brahma som hos disse?
Jeg kan nemlig også se rantegninger hos mine - som jo er opdrættet som blå.
Hvis en ensfarvet blå skal bedømmes, er den mindste skygge af rand så forbudt?
 ???
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #20 Dato: 16 Januar , 2011, 19:20 »
Hej

Jeg syntes engang at man kunne skelne de enfarvet fra randtegnet.  De ensfarvet har altid lyse/guleben, de randtagnet skal have mørkeben, men ved ikke om det holder.

Hvis det forholder sig sådan er mine blå silkehøns randtegnet ??

Tommy

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #21 Dato: 16 Januar , 2011, 19:44 »
Her er et billede af 1,1 blå randtegnet Andalusier. Denne race er nok den, som findes i den bedste blå farve + randtegning.



Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Katja A

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #22 Dato: 17 Januar , 2011, 13:00 »
 Hej Gunni

Tak for link - det var dejligt du ville smide det igen...

Mange venlige hilsner  Katja

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #23 Dato: 17 Januar , 2011, 13:46 »
Jeg har også hørt at racer med lyse/gule løb ikke skal have rande på og racer med mørke løb skal have rande på.

Men nu har Araucanaen pilegrønne ben, så det er måske derfor den både findes både med og uden randtegning ??

@ Gkv
Jeg vil nu ikke kalde din kylling for rigtig blå eller randtegnet. Men farven kan være svær at fange rigtigt på et billede.

Prøv at tage en fjer af, evt. fra ryggen og hold den mod noget mørkt og se om "randen" evt. er der fordi yderranden af fjeren faktisk er gennemsigtig.
Eller om yderranden er mørkere i farven end selve fjeren.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2011, 13:51 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #24 Dato: 17 Januar , 2011, 16:47 »
@ Lene det vil jeg prøve /o

@ Jørn, som altid kan du gætte hvad det er. Det ER nemlig en kylling med perlegråt i. Jeg har læst en lang, lang artikel om netop dette, også at begge farver jo fortynder. Jeg har da bl.a. fået en næsten hvid, da den var lille troede jeg den var perlegrå, som man i andre lande kalder for platin, meget smuk farve, men aldeles urealistisk at tænke på at avle PT

Nu er det bare det, at jeg desværre ikke har en sort hane uden noget rødt ved halsen, heller ikke haleløse og af to onder o.s.v.Jeg kan heller ikke være sikker på, at selvom jeg bestiller æg efter blåt/sort, at så får jeg uden gyldne/røde fjer og der ville jo også gå lang tid.

Jeg ville bare prøve at se, om jeg kunne lave blå Engelske på de to damer jeg har, der har både top og skæg, men er haleløse og så kom tvivlen, ikke så meget om de er randtegnede, mere om de ikke er. For som du selv siger, kan det være et synsbedrag.

Tak for dit input.

VH Gunni.

Hvis det har interesse kan jeg jo lægge nogle billeder ind om et pat måneder igen.