Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine blå kyllinger  (Læst 15358 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Mine blå kyllinger
« Dato: 14 Januar , 2011, 14:03 »
Der har et par gange været spurgt til blårandede og ensfarvede blå. Jeg er meget i tvivl om hvad mine er. Er de bare for dårlige eller er det sådan at selve fjerstrukturen gør at det kan se ud som om de er randede?

De er ikke så gamle endnu, så måske skal jeg væbne mig med tålmodighed, disse er frs Nov og billederne er taget for 14 dage siden.




VH Gunni.
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2011, 21:53 Fra GKV »

GKV

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #1 Dato: 15 Januar , 2011, 09:33 »
Æv, det er rigtigt træls at man ikke kan få et svar på sådan et spørgsmål på Danmarks største fjerkræforum, men det er der så ikke noget at gøre ved, forum er åbenbart mere til hygge end avl. Jeg savner Jørns gamle indlæg, for i dem havde der måske været mulighed for, at jeg kunne finde et svar.

Kort og godt hvor ensfarvet er en ensfarvet blå når den ikke er randtegnet?

Jeg er ikke den eneste der har spurgt og efter hvad jeg kan forstå, vil der være en del der kommer til at lave f.eks. blå Araucanaer. Nå, det går nok alligevel, jeg finder vel ud af det, der er da andre fora man kan henvende sig på.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #2 Dato: 15 Januar , 2011, 10:31 »
Dette indlæg var et svar på Wandas som nu er slettet, derfor kan det virke lidt underligt.


Tusind mange Tak for et lødigt svar, jeg agter ikke at besvære nogen mere med spørgsmål. PM er da udmærket , men et svar på forum giver jo så også svar til andre som måske gerne vil vide det.Husk lige det, hva´!

Jeg har heller ikke tid til at være på forum hele dagen, men da jeg indtil nu har haft dét som startside, kan det se sådan ud.

Ked af at blive taget på den måde, men du må fortsat hygge dig, det er du i hvert fald god til.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2011, 10:19 Fra GKV »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2011, 11:02 »
Jeg bliver lidt ked af den vending, denne tråd tager. Jeg læste selv dit indlæg om de blå kyllinger i går, men efter som jeg ikke havde noget fagligt at bidrage med, undlod jeg at svare, for du kan jo ikke bruge et svar, der siger, at det er en yndig kylling  :D
Jeg går dog vældig op i avlen af de høns, jeg har i min egen hønsegård, og ved efterhånden noget om, hvordan de arter sig avlsmæssigt.
Søde Gunni, bliv nu glad igen, der skal nok komme svar fra de kloge BLÅ hoveder, når de ser dit spørgsmål. Jeg kender Wanda godt nok til at vide, at hun ikke havde nogle grimme hensigter med at svare, som hun gjorde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2011, 11:22 »
At stille diagnoser på om jeg har det godt eller er i dårligt humør bryder jeg mig ikke om. Faktisk er jeg i rigtigt godt humør, avlen går fint alle trives, det betyder dog ikke, at jeg ligefrem synes, at forum udvikler sig til at være mere og mere seriøst.Tvært imod.

Der er sjældent svar på avlsspørgsmål, hvilket er den egentlige grund til, at jeg er her. De mennesker der før var så venlige at bruge megen tid på at svare, ser jeg ikke så meget til længere. bl.a. Magnus, men måske skyldes det, at det foregår på PM. Nogen gange skulle man tro, at det var et pædagogforum og ikke et hønseforum, med en sektion for avl.

De fleste trives fint med det også jeg, men det er ikke det der får mig til at logge ind.

I stedet for vil jeg søge kontakt via min hønseafd. og evt få svar, det ligger blot lidt tungt med at få hjælp til lige netop de Engelske Araucanaer, som ikke har randtegnede i deres avl.

Jeg må nødvendigvis selv tage beslutningen hvad der dur og ikke dur. Derfor havde det været en stor hjælp om der kunne komme svar på mit spørgsmål. Har nemlig andetsteds læst at selvom de ikke er randtegnede kan de godt se sådan ud p.gr. af noget hormonalt, dette gjaldt for hønsene. Ikke mere tid på det det er spildt på Balle Lars alligevel.

Derfor vil jeg gøre som andre jo også har gjort, blot bruge forum som salgside, hvis jeg vil sælge noget i det hele taget ;D

VH Gunni


Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2011, 11:59 »
Hej Gunni jeg har slet ikke set dit spørgsmål før nu.

Jeg kan ikke huske om de blå haleløse araucana er randtegnet, det ved Jørn helt sikkert da de jo kommer fra ham, men det tror jeg ikke de er.

Ligemeget hvad så findes ren blå så vidt jeg husker ikke hos de engelske, så ligemeget hvad så skal du have lavet en ny standard hvis du ønsker at udstille farven på længere sigt og det kan jeg slet ikke se hvorfor du ikke skulle.

 Det er også dig som skal bestemme om du vil avle efter randtegning eller ej. Jeg synes randtegnet er  super flot, men bøvlet. Det er bare min mening ;).

Der findes bøger på engelsk om genetik, dem skal jeg have købt mig ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2011, 12:39 »
Ja, som sagt avlsafdelingen er ikke den bliver besøgt mest ;D Jo, blå findes skam i standarden og er beskrevet som skiferfarvet med 2 toner mørkere farve på hals ryg og hale. Sommetider findes der også randede eksemplarer.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2011, 12:47 »
Her er lidt til inspiration
http://www.ameraucana.org/scrapbook.html ved godt det er amerucana men racerne er så ens som de næsten kan være.

Mine haleløse araucana er i hvert fald ikke randtegnet, men blå. Så vidt jeg kan læse er det typisk for hanen at være mere blå på ryg, halsbehæng osv. Jeg tror ikke din kylling er randtegnet, men måske får jeg noget andet at vide af dem som ved mere om farver end jeg gør ;). Vi har jo heldigvis allesammen vores forskellige interesser, og jeg elsker altså genetikken ;D

Så jeg kigger i avlsafdelingen næsten hver dag. Iøvrigt er der stadig ikke nogen som har kunne hjælpe med mit spørgsmål om at krydse rødt og sort for at opnå en dybere rød  ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2011, 12:49 »
Hej

Hvis det er en Arucana du står med på billedet så skal den have en ensfarvet mættet blå i alle fjerdele, uden rand og pletter af anden farve, hanens behæng og hønens halskrave blå/sort uden grønlig glans.
Håber at dette belyser dit spørgsmål <K
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2011, 12:55 »
Bare et spørgsmål til debatten. Hvis det ikke er de "endelige" fjer, kan det så ikke ændre sig undervejs med den der rand? Der er jo noget med at kyllingerne skifter fjer mange gange inden de får den endelige fjerdragt. (Som jeg godt ved de skifter årligt  ;) )
På barnevelderne som jo skal have 2 rande er de i hvert tilfælde ikke til at bedømme ordentligt før den endelige fjerdragt er kommet frem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2011, 13:12 »
Jeg er overbevist om at du har helt ret Henriette. Gunnis lille ven skal igennem et eller to farveskift.

Jeg tror den vil ende med at få en dybere farve end den har nu.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #11 Dato: 15 Januar , 2011, 20:34 »
Godt nok avler jeg med blå, men inden for silkehøns, og de har jo ingen fjer, så der er ikke noget som hedder randtegnet, de er helt ensartet blå.
Men farven blå kan godt ændre sig, efterhånden, når kyllingerne sifter fjerdragt.

GKV

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #12 Dato: 15 Januar , 2011, 23:24 »
@ Carsten Tak for svar.

@ Henriette, ja du har sikkert ret i at det er for tidligt at bedømme.

@ Johanne.

Johanne, det er fint nok at sammenligne lidt med ameraucanaerne, men jeg tror ikke de rent genetisk har så meget med hinanden at gøre ud over araucanaen, vel at mærke dem der er opdrættet i USA.Og så det, at de jo er høns.Den blå farve er nok ens for de fleste racer.

 VH Gunni.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2011, 10:24 Fra GKV »

Offline Katja A

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #13 Dato: 16 Januar , 2011, 12:40 »
Hej Gunni

Jeg er ny på dette forum - men jeg har med stor interesse fulgt og læst med længe og fået rigtig mange gode tips og ideer.

Min søn på 8 og jeg har en hønsegård med lidt hyggehøns i haven og de giver os utrolig mange dejlige oplevelser. ¨

Grunden til jeg nu kontakter dig, er at du i går i denne tråd havde lagt et link til en hjemmeside - vist nok med nogle høns som hed "Shetlandshøns" - men dette indlæg er nu slettet - vil du lægge det link på igen, da jeg meget gerne vil vise de høns på hjemmesiden til min søn - de høns ligner nemlig rigtig meget vores lille "blue" - hende har vi fået i den tro hun var en blandingshøne, fordi hun absolut ikke ligner en aucana, men alligevel meget flittigt lægger de dejligste turkise æg til os  ;)

Kan du hjælpe mig ?

Mange venlige hilsner

thorleif

  • Gæst
Sv: Mine blå kyllinger
« Svar #14 Dato: 16 Januar , 2011, 13:56 »
Gunni: Blaa-randete, er det "blue pencilled"?