Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rotter gået igennem betongulv  (Læst 9796 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Rotter gået igennem betongulv
« Dato: 02 Februar , 2015, 17:16 »
Vi har store problemer med rotter i år, større end nogensinde før.

Kommunen har været her flere gange med forskellige slags gift, da rotterne ikke tog den første og desuden har vi et utal af smækfælder sat op.

Men nu, arghhh, har jeg opdaget at de har gnavet sig op i halmhuset igennem massiv betongulv !!!
"#¤%&/ møgdyr
har dæleme da aldrig hørt om at de kom igennem et massivt gulv før, suk, suk, suk ....
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2015, 18:28 »
Hvis der har været lidt fugt under betonen, så svækkes den med tiden. Hvor vi bor er kloakeringen i hele området lavet i beton for 35 år siden. I dag er hele kloaknettet porøst, og også her er rotteplagen værre end nogensinde tidligere /d
Dette er vist meldingerne alle vegne fra, så vi er nok mange som føler med dig.
Hilsner

Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2015, 18:46 »
Der er desværre rigtig mange rotter i år. Vejret i sommers har været rigtig godt for dem. Men det er om at bekæmpe dem
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2015, 19:25 »
Jeg fik også spottet rotter før jul. Rottemanden kom og lagde gift i kasser. Dette tog jeg så ud og lagde poserne i de huller de havde gravet, derefter lukkede jeg hullerne til så dyr udefra ikke kunne tage giften. Det hjalp. Ingen rotter kun en enkel mus, tør vise sig foran vores kamera ;-)

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2015, 21:40 »
Rotterne kan sagtens gnave sig gennem beton.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #5 Dato: 02 Februar , 2015, 23:11 »
Rotter kan alt, og man skal erklære krig mod dem!
Det bedste middel er oprydning og flytning af bunker. Rotter hader orden.
Rotter bliver traumatiserede af menneskelig oprydning og bliver 2 dage i deres huller, hvis det sker.
Så det skal man bare blive ved med.

Dertil skal man arrangere sig så hunde og katte kan komme under dækket, eller man kan skyde der indunder.
Altså hønsehuset op på pæle godt med blæst under, og foderet står selvfølgelig altid utilgængeligt for rotterne.

PS, Siden naboer ofte er lydfølsomme kan det være klogt at forberede dem på høje knald forårsaget af skydevåben under denne intensive rottebekæmpelse. Men det viser sig, at når ordet "rotte" indgår i samtaler, at tolerance for støjgener øges.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2015, 12:23 »
Syntes godt nok det er op ad bakke i år,

Vores kat blev desværre kørt over kort før jul, så nu er der for første gang i de 10 år vi har boet her også en rotte i hestestalden - Den formår dagligt at undvige 3 smækfælder og sådan en rottefælde hvor de fanges levende. Selvom alt foder derinde står sikret så lever den fint alligevel - kommunens rottemand siger at den kun behøver 20 gram foder dagligt og det kan den jo snildt finde i hvad hestene taber eller lidt kornrester fra halmen ... men den er jeg nu ret fortrøstningsfuld omkring at jeg nok skal få ram på, den skal bare træde forkert en gang :-)

Værre er de rotter der nu har gnavet sig op gennem gulvet i halmhuset, og ja det er gammelt gulv, 50 år, men huset det er fyldt med rundballer og vi har ikke andre steder til dem desværre - sammen med kommunens rottemand har vi konstateret at de ikke rører traditionel rottegift i kasser, vi fik ram på nogle ved at han lukkede alle gange med noget gelegift, de så skulle gnave sig igennem for at komme ud, men den taktik virker jo ret dårligt når de bor i halmen et eller andet sted.

I øvrigt, de der rottesikre foderstationer i stål der er vægtaktiverede af fuglene, ikke rottesikre ... bare lige FYI

Åh det var så fredeligt sidste år hvor vi ikke havde en eneste, eller bare forrige år hvor vi havde men de fluks spiste den udlagte gift og døde <gnæk>
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2015, 17:28 »
Hej Nimrod, har du prøvet at lægge en lille klat Nutella på smækfælden?
Dette lokkemiddel har hjulpet her.
Giv aldrig overfor disse bæster, aldrig bare acceptere "et par enkelte" for de formerer sig jo eksplosivt.
Kill, Kill, Kill! Og suppler kampen med en kat, foxterrier og en salonriffel /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2015, 19:07 »
Nej har ikke prøvet nutella, det kan være jeg lige skal prøve at købe et glas (om ikke andet hjælper børnene nok med resten) - lige pt. bruger jeg dette her :
http://skadedyrshop.dk/rotter-863/rottefaelder-874/provokerotte-lokkemiddel-3301.html
Jeg skal måske lige nævne at den har udløst fælden 2 gange indtil nu, den har bare formået at undslippe ... det er quick snap proff fælder jeg bruger.

bare roligt jeg accepterer INGEN rotter, melder altid fluks til kommunen (det er jo så min 3. anmeldelse i år and counting) og tager ingen levende fanger ;-)

Men ja skal helt klart have anskaffet en eller to nye katte til at assistere, vores cocker spaniel fanger i hvert fald ingen rotter ;-) og jeg har ikke tid til at ligge på lur med luftgeværet desværre
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2015, 20:47 »
Lokkemaden/duften skal være midt på udløsningspladen. Metalfælden koster det halve, og har nogle kanter som det er svært at komme fra når den smækker! Tryk pladen lidt så den står let.
Nutella-tricket fik jeg fra en proff. Rottefænger, og med dette fik jeg hurtigt has på dem som var for smarte til alt det andet. Nu er jeg rottefri i to mdr. men beredskabet er stadigt højt >:(
Held og lykke ratbuster /o

Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #10 Dato: 06 Februar , 2015, 09:58 »
Endnu en meget god grund til at bruge fælder. Om det så er trådfælder eller smækfælder

http://ing.dk/artikel/rottegift-fundet-i-99-procent-af-danske-gnaveraedende-rovdyr-173961
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2015, 10:45 »
http://skadedyrshop.dk/rotter-863/rottefaelder-874/rottefaelde-i-plastbox-3660.html

Sådan nogle her har jeg anskaffet, så kan de nemlig også stå inde i hønsehuset/gården/andehus/gård uden at nogle får klapset deres nysgerrige næb  8)

Veteranen, mine nye fancy rottefælder har "foderskål" støbt ind i pladen så man kan kun placere det korrekt :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Rotter gået igennem betongulv
« Svar #12 Dato: 06 Februar , 2015, 15:26 »
Hej Nimrod, jeg føler med dig. Jeg var selv udsat for et "rotteangreb" i december hvor en del af villakvarterets kloaker blev gravet op. Jeg havde den nærmest dårligt indtil jeg fik bugt med dem. Jeg har fire slags fælder og skød en med luftbøssen også. - Men nu har vi fred igen, dejligt. Du gør vist alt det rigtige og jeg håber at det snart lykkes for dig også. Min erfaring med smækfælden med foderskål er, at man skal trykke pladen lidt ned så den står lettere, på denne måde klapper den også en mus.
Pøj-pøj med det /o
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2015, 20:22 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.