Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: [GUIDE] Opsætning af drikkenipler  (Læst 2843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
[GUIDE] Opsætning af drikkenipler
« Dato: 08 August , 2014, 16:25 »
Kære alle med hønseejere. Jeg har læst om at nogle enkelte havde lidt bøvl med at sætte drikkenipler op til deres høns, og endelig har jeg sat en større vandbeholder op og udnyttede lejligheden til at lave en guide ud af det! /o

Til at starte med har jeg købt disse hersens røde drikkenipler på nettet og jeg bruger her kun to (sætter nok en tredje op i morgen).

Find den vandbeholder, som du vil bruge. Jeg har brugt en beholder, som er brugt som fod til et skilt. Jeg har vendt den således, at det korte led er højden. For hvis hønsene skal kunne aktivere den må vandsøjletrykket ikke være meget mere end 20-30 cm.

Jeg brugte et 8mm træbor, et ganske almindeligt et, som det ses på det første billede.

Herefter fjernede jeg overflødig plastik efter boringen med en kniv. Her skal man passe på ikke at gøre hullet større end det er.

Så tager min sin drikkenippel og sætter den i hullet. Hullet er ikke stort nok til at hele niplen kan glide ind; Det skal den heller ikke! Man skal skrue niplen i, det er helt fint at man skal lægge lidt kræfter i det, plastikken giver lidt efter. Bliv ved med at skrue til du når et endegyldigt stop. Skru ikke mere efter dette punkt, for så ved jeg ikke hvad der sker! ;D

Så langt så godt. Nu er vores drikkenipler sat på plads. Nu skal "vandtanken" sættes op, og så skal man ud med en blyant og markere hvor langt hønsene kan strække deres hals. Det skal ikke være maks stræk, men bare så hønsene har luft nok over deres hoveder til, at de behageligt kan dreje hovedet op. Tegn en streg eller rids en streg på niveau med det dét sted hvor vandtanken skal hænge. Det er niveauet som niplerne skal være, se billedet.

Og det er det sådan set det! De var ikke helt glade for den store tank i går aftes men i morges tog jeg to på fersk gerning mens de drak fra den! ;D

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: [GUIDE] Opsætning af drikkenipler
« Svar #1 Dato: 08 August , 2014, 16:42 »
Tak for god guide.

Bare lige en tanke - Mon ikke det var en god idé at tilstræbe hvide beholdere til udendørs brug? Med en sort beholder i solen bliver vandet jo relativt hurtigt ret varmt og sikkert endda så varmt at det kan give gode levebetingelser for legionellabakterier...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: [GUIDE] Opsætning af drikkenipler
« Svar #2 Dato: 09 August , 2014, 09:38 »
Det havde jeg faktisk ikke tænkt på. Jeg tænkte, at det ville være godt med en sort beholder til vinter! Men du har aldeles ret, jeg tror at jeg vil dække beholderen til med et lag sølvpapir eller lægge et låg på af en art, dog med luftcirkulation nedenunder. Det skulle gerne holde vandet koldt. Tak for at gøre mig opmærksom på det! :)

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: [GUIDE] Opsætning af drikkenipler
« Svar #3 Dato: 16 August , 2014, 11:05 »
Lige en opdatering:

Efter at have gået over til den større beholder efterfylder jeg nu kun to-tre gange om ugen. Jeg tjekker for om der er vand i den om aftenen/morgenen og efterfylder om nødvendigt. Det funker bare! ;D