Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lys i hønsehuset - eller ej!?  (Læst 1775 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Lys i hønsehuset - eller ej!?
« Dato: 12 December , 2022, 23:44 »
Hej alle hønse-holdere,

Som bekendt er lever vi nu i en meget mørk tid, og det gør vores høns også. Det betyder, at hønsene befinder sig ca. 16 timer i hønsehuset, men deres søvnbehov er næppe tilsvarende. I hvert fald kan jeg konstatere, at når jeg kigger ind til mine høns ved fx 21-tiden, så er de vågne, selvom det næsten er bælgmørkt i hønsehuset.

Tanken strejfede mig, at hønsene måske ville værdsætte lidt lys i huset fra mørkets frembrud og frem til "almindelig" sengetid, som måske kunne være kl. 21:30. Vil det være spil af strøm, eller kunne der være noget dyrevelfærd i det?

På forhånd tak for jeres inputs.

Mvh.
H. Jessen

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Lys i hønsehuset - eller ej!?
« Svar #1 Dato: 13 December , 2022, 00:14 »
De ville sikkert nyde mere lys, men så skal de også have mere mad og nok også noget at beskæftige sig med.
Jeg ved ikke om de keder sig, for efter en travl sommer, kunne lidt ferie vel bekomme dem vel. Mine fælder og lægger ikke æg for tiden. Den pause under jeg dem, når jeg tænker tilbage på alle de æg de har lagt hele foråret og sommeren igennem. Så mine hviler for tiden. Når de bliver inde i hønsehuset, så bliver alt halm vendt op til flere gange om dagen, det er deres underholdning hos mig. Har de lyst er haven til deres rådighed.
« Senest Redigeret: 13 December , 2022, 14:31 Fra Hans-Kurt »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Lys i hønsehuset - eller ej!?
« Svar #2 Dato: 13 December , 2022, 04:59 »
Lige nu er der kun 7 lyse timer i døgnet.
Det er meget få timer at kunne indtage føde i, hvilket jeg ser som det største problem for hønsene om vinteren.

Jeg vil gerne have, at mine høner giver deres kroppe en pause fra æglægningen, men de skal på den anden side også have lys i så mange timer, så de kan nå at spise nok til at holde sig sunde og raske og ikke tabe i huld og ikke mindst til at indtage energi nok til at holde varmen.

Min hønseflok har 12 timer med lys om vinteren. Lyset tænder kl 06, hvor hele flokken er friske og klar til at gå ombord i morgenmaden og slukker igen kl 18, hvor alle har indtaget deres sovepladser.

De 12 lyse timer giver dem de timer, de har brug for til at spise nok til at komme sunde, raske og varme gennem vinteren - men de 12 timer er ikke nok til, at der bliver overskud af indtaget energi til at producere æg.

Jeg synes, du skal overveje at give dine høns nogle ekstra timer med lys. Hvis du observerer, at din flok er aktive efter solnedgang, er det selvfølgelig eftermiddag/aften, du skal lade lyset være tændt nogle timer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Lys i hønsehuset - eller ej!?
« Svar #3 Dato: 13 December , 2022, 11:54 »
Vores høns har lys fra 7 morgen til 20 aften.  Det kører ved sensor så det tænder når det bliver for mørkt  både sommer og vinter i det tidsrum.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Lys i hønsehuset - eller ej!?
« Svar #4 Dato: 13 December , 2022, 23:05 »
Kære alle,

Tak for jeres fine svar. 

Supplerende kan jeg nævne, at når jeg i disse dage kigger til hønsene med en lygte ved fx 21-tiden, så går de straks over til foderautomaten og æder, hvilket kunne indikerer, at de er sultne og ikke kan eller vil spise, når det er mørkt.

I øvrigt bemærker jeg, at æglægnings-kadencen stort set ikke er faldet her i de kolde måneder. Flokken er dog stadig ung, ca. 10 måneder, så måske det er årsagen.

Jeg får fikset noget lys til hønsene :-)

Mvh.
H. Jessen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Lys i hønsehuset - eller ej!?
« Svar #5 Dato: 14 December , 2022, 05:09 »
Høns kan ikke se i mørke og når det er helt unge høner du har, som lægger æg gennem deres første vinter, er det endnu vigtigere, at de får ekstra timer med lys til at spise i, end de få timer, som vinterens dagslys giver.

Ros til dig for at være obs på flokkens adfærd
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14